För magens skull

A

Axelle

Har hört att pållarna behöver minst 1,5 kg grovfoder/ 100 kg och dag häst för att hålla igång magen på ett bra sätt. Stämmer detta eller är det bara goja? Behövs det mer, kanske? :)
 
MINST 1,5 kg / 100 kg häst är önskvärt. (ungefär 1,25 kg TS/100 kg häst)

Hästen är en grovfoderätare, och egentligen räcker ett bra hö som foder. Men de flesta hö är inte så idealiska, så därför ger man kraftfoder också. Och om man desutom arbetar hästen mycket hinner den inte äta sitt behov genom bara hö.

Det som är goja är att många ger en fullvuxen häst säg 6 kg hö om dagen och sedan flera kilo kraftfoder. DET är goja, och kan ge magsår, tandproblem och en massa annat skit.
 
I Sverige heter det minst 1.5 kg/ 100kg häst. Jag har hört att motsvarande siffra i Tyskland ligger på 0.5kg/100kg. Hoppas det inte är sant.
 
LÄMPLIG giva 1,5 kg HÖ (ts 84%)/100 kg häst
MINIMUMgiva ligger på 1 kg TS/100 kg häst

det har i alla fall jag lärt mig och jag tror att många med lättfödda hästar (många kallblod, shettisar, russ etc.) vet att 1,5 kg hö/100 kg häst kan vara omöjligt att följa även om du byter ut endel hö mot halm.
 
Minimigiva av grovfoder:1kg ts/100kg kroppsvikt.
Lämplig dagsgiva:1.5-2.0kg ts per 100kg kroppsvikt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 127
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag har förmånen att ha hösilage med riktigt bra protein, så i år behöver jag inte lägga en förmögenhet på proteinfoder. MJ/SmbRp-kvoten...
Svar
16
· Visningar
1 409
Senast: SiZo
·
Hundhälsa Har en 3 årig mellanstor hund (11kg) som jag måste byta foder på. Äter idag Alpha Spirit men är för dyrt och för hög fetthalt, måste gå...
Svar
6
· Visningar
383
Senast: Migo
·
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
893
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp