För lite?

M

MalleBalle

Hejsan . . .
Lite frågor om foder, hoppas nån kan svara :)

Min foderhäst får 0,5 kg krossad havre tre ggr/dagen + 30 ml B-vitaminer en gång/dagen + ca 2 kg hösilage två ggr/dagen.
Han rids varje dag, men är lite överviktig och går väldigt lätt upp i vikt.
Ibland kan han vara väldigt lat, men oftast är han pigg och frammåt.

Någon som vet om detta är lagom? Behöver han något mer?
Jag har hört att betfor är bra för hästar som behöver gå upp i vikt, stämmer det?

Gör det nån skillnad om hästen får krossad eller hel havre?
Vad är korn bra för?

Sen en helt annan fråga:
Just nu är han halt i vänster fram. Syns bara väldigt lite i traven. Han är inte varm i benet. Kan han halta pga stelhet?

Många frågor, skulle vara väldigt tacksam om någon kan svara på dem ;)

Ha de gött MVH/ Malin & Pontus
 
Sv: För lite?

För att kunna veta om din häst får för lagom mycket med mat måste du dels ange hästens vikt, dels analysen av grovfodret. Spontant skulle jag vilja säga att du ger hästen för lite grovfoder - den skall, minst, ha 1.2 kg TS per 100 kg häst.
 
Sv: För lite?

Jag tycker att du borde dela upp hösilaget på fler än två gånger om dagen, minst tre. Men jag är ingen expert.
 
Sv: För lite?

4 kg hösilage kan räcka till en häst som väger 200 kg. En A-ponny kanske B?
 
Sv: För lite?

För lite grovfoder om hästen inte är en liten ponny precis som folk påpekat. Fodring MINST 3 ggr per dag, 2 ggr med grovfoder och dessutom så liten mängd är fruktansvärt lite.
 
Sv: För lite?

Han är en D-ponny (143 cm) ock väger ca 400 kg, en fjord valack.

Jag har pratat med ägaren till hästen (jag har honom på foder), hon sa att han är halt pga för mycket proteiner. Hon tyckte att jag skulle ge honom 0,5 kg havre om dagen och hö istället för hösilage.
Det låter otroligt lite tycker jag, och eftersom många tyckte att 1,5 kg havre och 4 kg hösilage var förlite så verkar 0,5 kg som att svälta hästen.

Nu blir jag förvirrad . . .
 
Sv: För lite?

Halt pga för mycket proteiner tror jag inte det minsta på!!

En häst ska ha minst 1kg/TS per 100 kg häst vilket betyder ca 1,2 kg HÖ (84 TS) per 100 kg häst och ännu mer när det gäller hösilage som har en lägre TS.

4 kg hö hade varit för lite och 4 kg hösilage är deffinitivt för lite till en så stor häst!

Sedan beror det på grovfoderanalysen om och vad för kraftfoder hästen behöver utöver grovfodret.

Men som det ser ut nu så ÖKA mängden grovfoder först och främst!
 
Sv: För lite?

Visst kan hästar i vissa fall bli halta av fodret (fång, gallor, mugg osv kan ju komma av foderproblem), men då gäller det ju att ta reda på VAD man gjort som har orsakat det. Oftast är det så enkelt som att man gjort för snabba övergångar mellan olika fodermedel eller höpartier, och det brukar man ju veta om man har gjort...

Och visst KAN det vara så att hästen fått för mycket av just protein och fått problem, men då har den förmodligen fått STORA mängder kraftfoder till ett hö med högt proteininnehåll om det ska inträffa. Mycket kraftig överutfodring alltså, förmodligen med för snabba övergångar och byten av höpartier inblandat samtidigt. Det är isf verkligen ingen anledning till att svälta hästen och istället ge den BRIST på protein, det finns mellanlägen som funkar utmärkt och som hästen kommer att må jättebra av.

Den har fortfarande ett grundbehov av energi och protein, för att inte tala om behovet att tugga stråfoder. Att ge hästen åtminstone sitt underhållsbehov av mat kommer INTE att göra den sjuk, däremot kan den må dåligt av underutfodringen. Så jag säger som de andra, ge mer hö! Och om det är just fång hästen har haft, desto större anledning att undvika kraftfoder, förresten...

Det bästa (enda?) du kan göra för att vara säker på att hästen får sitt behov tillgodosett utan att göra den sjuk av under- eller överutfodring är att analysera höet. Om du vet vad höet innehåller behöver du inte chansa, du kanske t.om. kan ge bara hö om det har bra innehåll.
 
Sv: För lite?

Vi hade hö från början, sedan blandade jag i hösilage, ökade succesivt. Tillslut fick han bara hösilage. Under några dagar var hösilaget slut, då fick han hö istället. Sedan gick vi direkt över till hösilage igen. Kan det ha påverkat något?

Menar ni att jag ska ge honom mer hösilage och mindre kraft?
Han står på halm som han ofta tuggar i sig . . . Har det nån betydelse?
Han äter ofta väldigt fort, kan ett hönät vara praktiskt?

Tack för alla svar :)
 
Sv: För lite?

MalleBalle skrev:
Vi hade hö från början, sedan blandade jag i hösilage, ökade succesivt. Tillslut fick han bara hösilage. Under några dagar var hösilaget slut, då fick han hö istället. Sedan gick vi direkt över till hösilage igen. Kan det ha påverkat något?

Menar ni att jag ska ge honom mer hösilage och mindre kraft?
Han står på halm som han ofta tuggar i sig . . . Har det nån betydelse?
Han äter ofta väldigt fort, kan ett hönät vara praktiskt?

Tack för alla svar :)

Han tuggar halm för att han får för lite strå (det är 'tur i oturen' att han står på halm), och försöker genom att äta halm själv öka andelen strå.

Har du någon analys på hösilaget? Om du inte har det bör du analysera det, bara då kan du veta hur mycket kraftfoder och stråfoder han behöver, om han får för mycket eller för lite proteiner.

Att en häst på 4 kg hösilage och 1.5 kg havre ska vara halt pga FÖR MYCKET protein är ganska otroligt, snarare har han proteinBRIST. Men som sagt, för att veta det måste du analysera.

I väntan på analyssvaret så måste du se till att han får tillräckligt med TS. Nu är det svårt att veta hur blött hösilaget är, men om vi bara för att ge ett räknaexempel säger att det är 50% TS så behöver han MINST 8 kg hösilage för att få de 4 kg TS som han minst behöver (om han väger 400 kg). Om TS-halten är 60% behöver han MINST dryga 6,5 kg hösilage för att få sina 4 kg TS.

Så det första du ska göra är att öka hösilaget till iaf 6 kg per dag, och också se till att han erbjuds halm att äta. JAG personligen skulle ge honom 8 kg hösilage/dag i väntan på analysen.

Vad det gäller kraftfoder är det omöjligt att veta utan att ha den där *tjat tjat* hösilageanalysen. Men hellre ge honom 8 kg hösilage och inget kraftfoder än det du ger nu.

Foderbytena du nämner är INTE bra, och du får se till att det inte händer igen utan försöka att, när dus er hösilaget börjar ta slut, blanda in lite hö per dag så han sakta vänjs över. Bäst är såklart att se till att du aldrig får slut på hösilage. HALT av foderbytet ska han inte ha blivit om de inte utlöst fång..

Om du ger hö eller hösilage är en smakfråga, det går inte att säga vilket som är bäst för din häst utan att veta analysvärdena för höet och hösilaget.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
822
Senast: Kristall10
·
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 038
Hundhälsa Hej! Skulle vilja höra hur ni hade tänkt gällande fodergiva. Lite bakgrund. Ascot opererade ju bort mjälten den 23 december 2022 pga...
Svar
5
· Visningar
766
Senast: Acto
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 086
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp