För lite mat?

Sv: För lite mat?

TS kanske inte ser exakt vad de andra får- om de får ngt kraftfoder, i samband med ridning mm.

Angående det här så kommer uppgifterna om fodermängden direkt från de andra hästägarna och jag har ingen anledning att tro att de ljuger. Det är alltså inte så att jag gissar.
 
Sv: För lite mat?

Jag vet precis hur du känner det.
I mitt stall finns det stora hästar som får 2 kg ensilage till kvällen. Bara för "Det finns ju gräs i hagen".
Och vad fan spelar det för roll när hästen står över 11 timmar utan mat på nätterna?? :confused: :mad:
Det är orelevant om hästen är fet, den ska ändå inte stå så länge utan mat.
Det finns alltid en lösning på att förlänga ättiden om man nu är så säker på att hästen blir fet av några kg hö..

Jag vet själv hur det är att ha snabbätande lättfödda hästar och dåliga fodertider ( 07-14-19) men det har ändå aldrig varit några direkta problem med att ge en bra mängd foder. Förra året när vi hade ett väldigt blött superensilage fick vi köpa in halm/hö och trixa lite i foderstaterna. Lite tråkigare och lite dyrare, men som hästägare är man ju skyldig att se till hästens bästa.

Och som någon skrev - att hästägarna antagligen ser vad deras hästar behöver och mår bra av - nej så är det verkligen inte alltid.
(Och en häst som står 10 timmar utan mat lär inte må bra!)
I mitt stall är det ingen som reflekterar över att hästarna är GALNA vid fodringarna. Det har ju alltid varit så.
 
Sv: För lite mat?

I mitt stall är det ingen som reflekterar över att hästarna är GALNA vid fodringarna. Det har ju alltid varit så.

Jag har precis samma erfarenhet från ridskolestallet där jag har helgjobbat under det senaste året. Hästarna där är väldigt fina i hullet men pga av att de får förhållandevis lite hösilage och mycket kraftfoder så blir ättiden alldeles för kort och hästarna är som drakar vid vid fodring.

Iallafall är "problemet" löst hos oss för igår pratade jag med ägaren om det var möjligt att fodra en gång till senare på kvällen så att hästarna inte skulle stå utan så länge och det var inget problem. Och...högivan har ökats för de andra två hästarna. Den ena tjejen erkände i samma veva att hon faktiskt aldrig hade gjort en foderstat innan för hon har alltid tidigare fått hjälp med det. Så kan det gå.
 
Sv: För lite mat?

:bow:
Du ser vad lite verklig kommunikation kan göra, istället för att... antaga;)
 
Sv: För lite mat?

Bra gjort. :)

Synd bara att det finns såna människor. Har man alltid fått hjälp innan, och sen flyttar nånstans där man inte får hjälp, så tycker jag man är skyldig att lära sig om det och inte bara ge en skvätt.
Men det var ju bra att dom lyssnade iallafall!

I mitt stall är det ju "experter" som fixar foderstaterna :(
 
Sv: För lite mat?

Har man alltid fått hjälp innan, och sen flyttar nånstans där man inte får hjälp, så tycker jag man är skyldig att lära sig om det och inte bara ge en skvätt.(

Jag tycker faktiskt att det är ganska mycket man har skyldighet att lära sig om man ska ha ansvaret för en häst. Har man en hyfsad grundkunskap så är det också lättare att kritiskt kunna granska den informationen man får istället för att urskillningslöst svälja allt bara för råden man får kommer från någon s k "expert".
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 135
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp