För lite mat?

Sv: För lite mat?

Fast å andra sidan är han på tok för tjock, det kan vem som helst se att han har över 100 nånting kilos övervikt. Så det är ju argument nog för mig att banta ner honom åtminstone 100 kg. Men jag ska kolla om det går att åka till kliniken bara för att kolla vikten, vore ändå bra att få veta den exakta vikten.
 
Sv: För lite mat?

Hästarna står inne ca 12 timmar och under resterande tid går de hagen eller rids och pysslas.
Det jag reagerar på är när en häst som kommer in och får sitt kvällsfoder kl 19 och har ätit upp detta kl 20 sedan ska stå till klockan 6.30 när det är frukostfodring. För mig känns det som väldigt lång tid. Upp till 5 timmar utan något att tugga på kan vara ok tycker jag men inte 10 timmar.

Uppstallade hästar vintertid får man väl helt enkelt fodra fler gånger och dela upp givan så att inte allt tar slut på en gång.
 
Sv: För lite mat?

Så de kommer in o nattas på en gång?

Folk som jobbar.... brukar vara i stallet lite längre än så.
Man kan kanske be om fodring senare:idea:
 
Sv: För lite mat?

Tycker alltid det är lika roligt med folk som ska banta sina hästar genom att dra ner på grovfodert, och dessutom fortsätter ge kraftfoder..Ofta tror dom att hästarna är feta när dom egentligen är bukiga pga proteinbrist, o att dra ner på höet skapar bara värre magen, tunn överlinje med följder som kassa hovar osvoch dessutom en mage som är utsatt och blir i obalans..

Antingen får man se över vad det är för hö man ger, och ge annat som man kan ge i större mängd utan att hästen blir tjock(personligen tror jag dock inte hästen blir tjock av hö i första taget, utan mer en komb av för lite rörelse och för kraftigt foder för den hästen)eller så får man ge annat som halm eller liknande så tuggbehov och mage hålld tillfredställt..att ge så lite hö är rent vannsinnigt..

Jag hade nog lite försiktigt frågat varför dom ger så lite, o kanske bett dom komma med argument, sen hade jag sagt hur jag upplever det, på ett snällt sätt såklart!
 
Sv: För lite mat?

hur mycket grovfoder får dom totalt? Jag menar dom hästarna borde ju väga mellan 650-750 kg iaf.
Är hästarna bra i hull?
 
Sv: För lite mat?

Antingen får man se över vad det är för hö man ger, och ge annat som man kan ge i större mängd utan att hästen blir tjock(personligen tror jag dock inte hästen blir tjock av hö i första taget, utan mer en komb av för lite rörelse och för kraftigt foder för den hästen)eller så får man ge annat som halm eller liknande så tuggbehov och mage hålld tillfredställt..att ge så lite hö är rent vannsinnigt..

Det är så jag ser det också.

Tyvärr har ägaren, som tar eget hö, inte gjort någon analys. För mig kändes det otänkbart att göra en foderstat utan analys så jag beställde en egen som jag nu utgår ifrån. Har talat om för de andra att analysen finns och att de gärna får ta del av den mot en del av kostnaden. Inget napp från deras sida ännu dock.
 
Sv: För lite mat?

hur mycket grovfoder får dom totalt? Jag menar dom hästarna borde ju väga mellan 650-750 kg iaf.
Är hästarna bra i hull?

Det där är allt grovfoder dom får.

Min väger 630kg och är av den smäckrare typen så gissningsvis ligger 175+ hästen en bit över det. Den andra som är lite mindre skulle jag gissa på 550-600.
Under sommaren har båda hästarna haft rejäla gräsmagar men sen vi stallade in dom på nätterna för ca 2 veckor så har det gått stadigt neråt och nu är båda nästan i normalhull.
 
Sv: För lite mat?

Jag fattar egentligen inte problemet:confused:
Antingen pratar du med vederbörande eller så flyttar du om du mår så dåligt.
Du har ju löst det med att ge mkt hö o har INTE en lättfödd häst.

Det finns stora stallar där man stänger o nattar kl 17. förmodar att de då får ganska mkt hö o morgonfodras väldigt tidigt.

Jag tycker inte att det är bättre när folk fodrar sent på morgonen.
 
Sv: För lite mat?

Det där är allt grovfoder dom får.

Min väger 630kg och är av den smäckrare typen så gissningsvis ligger 175+ hästen en bit över det. Den andra som är lite mindre skulle jag gissa på 550-600.
Under sommaren har båda hästarna haft rejäla gräsmagar men sen vi stallade in dom på nätterna för ca 2 veckor så har det gått stadigt neråt och nu är båda nästan i normalhull.

Du menar att dessa hästar endast får 2-3 kg hö om dagen? Isåfall är det djurplågeri. Får hästarna ingen mat under dagen? verkar väldigt konstigt om en häst kan vara bra i hull på bara 3 kg hö om dagen?
 
Sv: För lite mat?

Jag fattar egentligen inte problemet:confused:
Antingen pratar du med vederbörande eller så flyttar du om du mår så dåligt.

Jag mår inte det minsta dåligt, tack. Kärnfrågan var huruvida jag bör eller ska påpeka något som jag anser vara lite galet och isåfall på vilket sätt jag bör göra det på för att inte vara otrevlig. Mina stallkompisar är både snälla och trevliga människor som jag för övrigt trivs alldeles utmärkt tillsammans med.
 
Sv: För lite mat?

Du menar att dessa hästar endast får 2-3 kg hö om dagen? Isåfall är det djurplågeri. Får hästarna ingen mat under dagen? verkar väldigt konstigt om en häst kan vara bra i hull på bara 3 kg hö om dagen?

De äter gräs under dagen. Som sagt har de gått ute dygnet runt tills ganska nyligen och båda har klarat sig mycket bra på det gräs som funnits under den tiden eftersom de är lättfödda. Nu efter installningen har de tappat och är i nuläget i normalhull.
Det är inte energimängden i sig som jag reagerar eftersom båda har varit i behov av att gå ner i vikt utan det är tuggtiden som jag reagerar på. Det finns inget för dom att pilla med under nästan 10 timmars tid.
 
Sv: För lite mat?

fast då lär dom behöva ökas på rejält om dom inte ska rasa i vikt nudå, vi har också lite gräs i hagarna men det är inget som det går att klara sig på det innehåller inte så mycket näring såhär års.
 
Sv: För lite mat?

Precis min tanke.

Frågan är som sagt om jag ska lägga näsan i blöt eller inte...
 
Sv: För lite mat?

Tycker defintivt att du ska prata med ägaren. Rätt sätt att banta en häst är ju inte att svälta den utan att ge lagom giva mat och motionera hästen något annat är inte hälsosamt.
Bra att du bryr dig, kanske tar h*n till sig det du säger och ändrar så hästarna får en bättre tillvaro.
 
Sv: För lite mat?

fast då lär dom behöva ökas på rejält om dom inte ska rasa i vikt nudå, vi har också lite gräs i hagarna men det är inget som det går att klara sig på det innehåller inte så mycket näring såhär års.
Det är kanske så att DE har gott om bete fortfarande- perfekt för hästar som måste banta lite till- stog tidigare i tråden- Ngt över normalhull.

Tror ni inte att dessa hästägare faktiskt SER till sina egna hästar:confused: o kommer att öka mängden i takt med att betet avtar o målvikten är nådd.
Magert höstbete är idealiskt för att få ner vikten o de har ändå tuggtid, mättnadskänsla o terapi.

Om man undrar ngt kan man fråga. Sålänge hästarna inte far illa kan man inte kritisera. Hästhållning sker på många vis utan att det ena är så mkt bättre än ngt annat.

Vad säger att TS kan så mkt:confused:
 
Sv: För lite mat?

Jag kan bara gå på det TS säger och jag tycker då inte att hon låter okunnig så varför ska jag misstro henne?
Att få 1 kg hö att stå på i 12! timmar för en stor häst ja jag tycker det är sjukt sen om du tycker att det är bra hästhållning får stå för dig, alla tycker som sagt olika.
 
Sv: För lite mat?

Därför att TS kanske inte ser exakt vad de andra får- om de får ngt kraftfoder, i samband med ridning mm. Det kanske ser lite ut i förhållande till 7 kg o om den stora hästen ej heller får kraftfoder.

Sen är det ganska typiskt för en nybliven förstahästägare att inte se hela sammanhanget. Svart-vitt.

Man bör fråga för att förkovra sig, inte bara förutsätta!
Om stallägaren inte bor i anslutning till stallet kan man göra upp om att siste man fodrar o då erbjuda sig att vara där senare på kvällen alt. dela upp dem.
 
Senast ändrad:
Sv: För lite mat?

Vad säger att TS kan så mkt:confused:

Jag påstår inte att jag är någon expert men jag anser att man som hästägare har en skyldighet att ta lära sig hur en häst fungerar och vilka behov den har om man ska kunna ta hand om den på ett bra sätt. Läsa, lära av andra mer
kunniga, använda sitt sunda förnuft och genom erfarenheter.
Jag har bara hållit på med hästar i 12 år så jag hur mycket kvar att lära mig och det är jag väl medveten om.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 134
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp