För lite mat?

Speedway

Trådstartare
Nu vill jag ha era åsikter om hur ni hade gjort eller inte gjort i följande situation.

Jag står i ett litet stall där det just nu bara finns tre hästar. Ägarens, min och en till. Både jag och hästen trivs superbra med de andra människorna och hästarna MEN...jag tycker att de andra hästarna får för lite mat eller iallafall har för lite att tygga på. Åh nej, tänker ni säkert nu! Ännu en person som ska lägga sig i hur andra sköter sina hästar.

Som det ser ut just nu så släpper vi in hästarna ungefär vid 19 och de släpps ut ca 7.30. De står alltså inne ungefär 12 timmar. Min häst är normalfödd och ganska stor och han får totalt 7 kg hö under tiden de står inne. 5-6kg på kvällen och 1-2kg på morgonen. De andra två hästarna får 1-2kg på kvällen och 1kg på morgonen. Den ena är i samma storlek som min dvs 175+ och den andra strax under 170. Båda motioneras lätt/måttligt och är ganska lättfödda. Problemet som jag ser det är inte huruvida de håller hullet eller inte utan mer det här att de står så länge utan något att tugga på efter som vi har spån som strö. Hur skulle ni ha gjort här? Tipsat om att slänga in lite halm så hästarna har något att pilla med? Inte brytt er alls för det är deras hästar?
Kan man säga nåt på ett lite snyggt sätt utan att framstå som en obotlig besserwiser?
 
Sv: För lite mat?

Jag ger min häst 3 kg hösilage på kvällen, det är en lättfödd islandshäst 143 cm hög, vikt runt 550 kg. Skulle du tycka synd om min häst då oxå när han får så lite? Finns det mycket att äta på i hagarna där de går?

Det är faktiskt jobbigare än man tror att ha en mycket lättfödd häst som man hela tiden måste hålla strikt diet på. (Även om jag kan tycka att 1 kg var gräsligt lite på kvällen till och med för en tjockis.)

Jag skulle gärna bytt ut mot lite halm om det var möjligt, just så att de ska ha lite att pyssla med.

Om jag var de skulle jag ge runt 4 kg på kvällen/ per häst (eftersom de är högre än min häst) om de var lika överviktiga som han. Men då om de hade tillgång till bete under dagen eller extragivor på dagen. annars skulle jag ge ännu mer vid kvällsfodringen.
 
Senast ändrad:
Sv: För lite mat?

Bete finns än så länge så att det räcker under de timmar de går ute. Det är främst tuggtiden under den andra halvan av dygnet som jag tänker på.

Din häst har jag inga åsikter om eftersom jag inte har sett den eller vet hur mycket den arbetar osv ;).
 
Sv: För lite mat?

Ja, det är svårt det där. Man vill ju så gärna att de ska få äta hela tiden och så går inte det när de börjar synas på hullet :(. Men har du pratat med de andra ägarna? Vad säger dom? 1-2 kg är ju faktiskt väldigt, väldigt lite för så höga hästar.
 
Sv: För lite mat?

Låter jättelite men kan ju vara svårt att framföra på ett bra sätt. Jag hade nog låtit bli att föra det på tal om hästen är i normalhull och verkar må bra för övrigt.
Alla blir ju saliga på sin tro liksom.
 
Sv: För lite mat?

Ja, det är ju jättesvårt!! Jag har inte pratat med dom andra ägarna för just nu är jag lite i valet och kvalet om jag ska göra det och isåfall hur. Har ingen lust att springa omkring med pekfingret tillrättavisande i luften som en annan skolfröken liksom...
 
Sv: För lite mat?

Jag har lite samma "problem" fast tvärtom... Stallägaren tycker att min häst, och en till i stallet, får för lite mat. Min lägger på sig lätt, är pigg av sig och därför vill jag såklart inte fodra mer än nödvändigt. Men det verkar vara en rätt stor skillnad mot hos dig, jag ger 3-4 kg på kvällen (lite drygt 150 häst) 1-2 på morgonen men bara lite kraftfoder. Och de har bete ute än. Jag har redan fått kommenterat att det måste bli tomt i hans mage, att det är väldigt lite mat, att det står "2-3" kg på säcken" och nu har jag gett Max 1 kg. Men kraftfoder är ju rätt onödigt att ge om höet är bra?!
Jaja, en parentes bara, det hörde väl inte ihop med ditt problem, så ursäkta trådkapningen! Jag håller med dig om att det låter som lite mat under lång tid, tipsa om halm låter väl som en bra idé.
I förra stallet fodrade ägaren sina 165 hästar ca 1 kg morgon och kväll, för att de blev så tjocka. Men öste på med sådär 3-5 kg havre, betfor, korn också...
 
Sv: För lite mat?

Jag antar att de inte ger nå kraftfoder till hästarna eller gör de det (Misan fick mig att fundera på det i hennes inlägg)? Om de ger kraft så skulle jag föreslå att ta bort det och istället ge mer av grovfodret, med andra ord mer hö på kvällen :).
 
Sv: För lite mat?

I förra stallet fodrade ägaren sina 165 hästar ca 1 kg morgon och kväll, för att de blev så tjocka. Men öste på med sådär 3-5 kg havre, betfor, korn också...

Låter ju väldigt smart....eller inte!

3-4kg för en lättfödd häst tycker jag låter helt ok och det hade jag inte reagerat på.
På vilket sätt "åsikterna" om din foderstat framförts? Kunde det har gjorts på ett bättre sätt eller hade du helst velat vara utan åsikterna helt? Det jag är ute efter är naturligtvis om det finns ett schysst sätt att framföra det på.
 
Sv: För lite mat?

Den stora får ½kg krafft + lite morötter och den andra bara lite morötter.
 
Sv: För lite mat?

Jag tycker inte det gör nåt alls om man säger det på ett bra sätt, till mig gjorde det inget första gången men en andra gång inom två dagar reagerade jag lite på. Tycker absolut du kan säga att de blir ju inne rätt länge, så kanske halm eller lite mer hö på kvällen vore bra? Släpper du förresten ut dem? I så fall kanske du kan säga att de har väldigt bråttom ut/verkar hungriga på morgonen så kanske de kan få lite extra att tugga på eftersom det blir många timmar utan mat.
 
Sv: För lite mat?

Okej, men prata med ägarna om inte de tänkt höja intaget av höet snart. Försök få det att låta som "förresten, jag tänkte på en sak... om ni kanske skulle börja ge lite mer hö på kvällarna?" eller nåt (bara som en enkel fråga), då har du iaf. sagt det och sen är det upp till dem.
 
Sv: För lite mat?

Men om du skaffar halm till din häst för att få längre tuggtid så kanske du sår ett litet frö hos de andra hästägarna? Säg att du lägger in ett par kg halm till din kuse för att det inte är bra för honom att ha för lite att tugga på nattetid, då borde de andra två tänka till lite. Så hade jag gjort tror jag, är för mesig för att säga rakt ut :p
 
Sv: För lite mat?

Om jag skulle slänga in halm utöver det hö min häst redan får så hade nog istället mina stallkompisar börjat undra om jag hade fått fnatt...och jag hade nog hållt med dom :D. Speciellt med tanke på att min häst äter ganska långsamt. Han är nämligen lite disträ så ibland bara måste han stå och fundera lite. Ser ganska kul ut när han står där med lätt frånvarande blick och en halvtuggad hötuss hängandes ur munnen.....

Jag får väl sova på saken så får vi se om jag kommer på något smart sätt. Ibland ploppar det upp snilleblixtar när man minst anar det.
 
Sv: För lite mat?

Jo, suck. Fetare häst får man leta efter. Men han ska gå ner i vikt (kämpa, kämpa, kämpa), det tar bara en sån fruktansvärt lång tid :(.
 
Sv: För lite mat?

Men det kan inte vara möjligt att din häst har närmare 200 kg övervikt, jag trodde du hade skrivit fel faktiskt.
 
Sv: För lite mat?

Menar du att den ska äta hela tiden?
Rids de på kvällen eller dagtid?
Om de betar 12h o sen äter hö i ytterligare några timmar- är det för lite menar du?
Låter som om de andra håller hästarna i bra skick ändå.

Om de sover 4h/ natt o sen rids/ pysslas med ett par timmar- ska övrig tid bara gå till att äta?
Kunnigt folk har skrittmaskin eller leder dem- för att motion är minst lika viktigt.

Hur gör man då på vintern- med uppstallade hästar- fri tillgång ute som inne:confused:.

Tro r jag det att hästarna våra blir feta:crazy:

Jämför hur hästar gör på frodigt bete. De äter sig mätta på ca. 2-3 h o står sen o dåsar eller plockar ngt riktigt gott bara. Det betet innehåller ändå väldigt mkt vatten- vilket inte hö gör= koncentrat.
 
Sv: För lite mat?

Ja, enligt viktbandet hamnar han över 550 kg (vet inte hur tillförlitligt det är) och de andra viktmetoderna har han legat på runt ca 500-550 kg. Han har gått upp närmare 150 kg på bara några månader, hur 17 det nu är möjligt :crazy:. Ska väga honom snart igen (vägs en gång i veckan nu).



Reg.dat: 2008-02-10
Ort: Älvsjö.
Inlägg: 888
Blogg-inlägg: 26 Sv: För lite mat?

--------------------------------------------------------------------------------

Jag funderar allvarligt på att ta hästen till kliniken bara för att väga honom, blir galen av att inte veta exakt vad han väger, det är ju jäkligt stor skillnad om han skulle väga 500 kg eller 550 kg. Fattar inte att det kan vara så stor skillnad från viktbandet till när man räknar vikten genom formeln.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 094
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 134
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 846
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 483
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp