för lite hösilage

X

xHannax

det finns en som jag känner som jag tycker ger sin D-ponny alldelen för lite hösilag det e en stor och kraftig ponny sto när hon köpte henne va hon tjock pga hade gått på bete men nu försöker ägaren få ner enne i vikt genom att knapt ge henne någon mat hon får 1 kg havre ocg ca 2 Dl betför + mellan 4 -4 1/2 kg hösilage om dagen!! är inte det för lite ???
tacksam för svar
//hanna
............................................................... :confused: :cry: :cry: :confused:
 
det finns en som jag känner som jag tycker ger sin D-ponny alldelen för lite hösilag det e en stor och kraftig ponny sto när hon köpte henne va hon tjock pga hade gått på bete men nu försöker ägaren få ner enne i vikt genom att knapt ge henne någon mat hon får 1 kg havre ocg ca 2 Dl betför + mellan 4 -4 1/2 kg hösilage om dagen!! är inte det för lite ???
tacksam för svar
//hanna
............................................................... :confused: :cry: :cry: :confused:

hmm 4½ kg hösilage är för lite för en d-ponny..
en d-ponny väger ca 400 kg och ska ha då ha 4 kg TS grovfoder.. hösilage innehåller 40-60% TS och då ska hästen ha 1,8-2,5kg * 4 = 7,2-10 kg hösilage..
har höet väldigt bra värden borde hon istället komplettera med halm. då är 1 kg TS=1,1 kg halm..
så tipsa henne om att ge 1 kg halm vid lunch och 2 kg halm till kvällsmålet.. så bör det inte vara någon fara med hästen..

dock så när man bantar en häst så gör man det genom att räkna ut en "rätt" foderstat och så motionerar man hästen mera..
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 947
Senast: Twirro
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 556
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 296
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp