För bra hö och inget kraftfoder.

Cilva

Trådstartare
Har idag varit iväg och hämtat ett lass prima balhö (skulltorkat och balat i veckan). Med mkt timotej. Bonden gissade på att det kunde ligga på 100 smrp och 9 MJ.

Har ingen aning om det stämmer då analys inte finns. Men ponera att det gör det, vågar man ge av ett sånt hö till ett ponnyskrälle med fånghistoria? Det känns ju lite som att det blir ett kilo om dan och grinig ponny pga otillfredsställt tuggbehov.

Vad har ni för erfarenheter av liknande hö?

Pratade även en stund med bondens fru som menade på att hästar inte behöver kraftfoder (vi har diskuterat det förr), att det tom är farligt för dem.

Själv anser jag att mängden kraftfoder helt beror på höets värden, vilken sorts häst det är och hur mkt hästen arbetar. Men vad svarar man åt nån som benhårt hävdar motsatsen?
 
Att bonden säger att höet är bra ska du inte lita på förrän en analys är gjord. Ett hö kan vara riktigt grönt och fint men ändå ha katastrofala värden!
Så som många andra troligtvis tänker, gör en analys fö säkerhets skull.
 
Gör egen analys så får du se hur bra bondens öga är :D

Är värdena per kg TS så har jag haft lika högt (faktist högre energi) och var överlycklig eftersom jag då hade högdräktigt sto.

Annars har jag haft hösilage med liknande värden, en kvot på 9 ungefär, och det funkade utmärkt att fodra med i stora mängder. Billigt blev det också eftersom det knappt gick åt något kraftfoder, bara lite skrammel i krubban när de andra fick.

Varför ens diskutera med nån som aldrig kommer ändra sig?
 
Nästan vrje gång vi träffas så kommer hon inpå att jag ger mina hästar för mkt kraftfoder och nån gång skulle det vara trevligt att täppa till käften på henne sas, utan att bli elak.

Tror inte att jag kommer göra nån analysa iom att det är så lite och så är jag inte helt säker på om jag kommer att använda det. Men det skulle helt klart vara intressant.

Ofta får man ju höra att ex unghästar inte ska ha för bra hö för att de växer för fort. Men det tycker jag låter lite skumt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 548
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 573
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej! Jag har funderingar på att ta analys på hösilaget jag fodrar min häst med. Tidigare år (3) har jag gått på känn, och det jag kommit...
Svar
1
· Visningar
820
Senast: Gelina
·
Foder & Strö Hej, konstig fråga kanske, men jag har alltid haft hö till min hästar och nu i vinter skall vi ge hösilage. Balarna kommer från en annan...
Svar
1
· Visningar
748
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp