Fölvakt! -bästa?

Hästen måste vara under bevakning konstant när hon är beräknad.
Alltså, antignen får man ha en hage man har utsikt över eller så får man stalla upp på box. Jag skulle aldrig låta stoet föla ute just för att det är svårt att hålla kontroll.

Moffsan, i praktiken gör man det. De två nätterna före fölningen var jag vaken minst 1ggn/timmen. Hon hade samma tecken i 2 dygn, när fölningen väl startade gick hon från noll till hundra på 20 min.
 
Hästen måste vara under bevakning konstant när hon är beräknad.
Alltså, antignen får man ha en hage man har utsikt över eller så får man stalla upp på box. Jag skulle aldrig låta stoet föla ute just för att det är svårt att hålla kontroll.

Moffsan, i praktiken gör man det. De två nätterna före fölningen var jag vaken minst 1ggn/timmen. Hon hade samma tecken i 2 dygn, när fölningen väl startade gick hon från noll till hundra på 20 min.

Självklart kommer stoet övervakas med kamera dygnet runt både i box och hage, ena hagen är byggd så vi kan ha kameraövervakning över den + i lösdriften som hon kan gå in i. På natten kommer hon övervakas en gång i timmen i början och sedan varje halvtimme, dock vill jag ha något som larmar om hon lägger sig ner eller svettas så jag inte riskerar att sova just när hon gör det, likadant om jag är på jobb så jag kan kontrollera kameran för att se om det är dags, lugn, jag har 5 min hem från jobb och kommer även ta semester 2-3 veckor runt beräknad datum men det kan juh vara att den kommer innan eller efter dessa veckor om jag har otur... Fölvakten är en extra säkerhet!
 
det svåra med fölvakt är att inte alla svettas, inte heller alla lägger sig.
så dt bästa är nog att utgå från hur ens sto är. Jag var säker på att min skulle svettas men trodde inte hon skulle lägga sig. Hon är lite oroligare i sitt sätt än hennes kompis som damp ned, drog några krystar så var fölis ute och hon var inte alls svettig.
 
det svåra med fölvakt är att inte alla svettas, inte heller alla lägger sig.
så dt bästa är nog att utgå från hur ens sto är. Jag var säker på att min skulle svettas men trodde inte hon skulle lägga sig. Hon är lite oroligare i sitt sätt än hennes kompis som damp ned, drog några krystar så var fölis ute och hon var inte alls svettig.
Vet att inte alla svettas eller lägger sig ner men jag vill ändå ha en fölvakt som säkerhet ifa hon gör det, kör gärna med både hängslen o livrem... Första gången för min så jag vet inte hur hon kommer bete sig men hoppas hon visar när det är dags så det blir lättare o veta när man måste vaka extra noga men risken är klart stor att inget märks förrän det väl är dags...
 
nej det är jättesvårt. Jag tycker att omdömena man läser om fölvakt verkar vara lite 50/50. de är för osäkra att lita på och då gör de ingen nytta.
 
Såg att man kan hyra fölningsalarm (det som går på när hästen lägger sig). Jag tror det är bäst, känns som de flesta lägger sig?
 
Vi har en helt vanlig horseAlarm. den går att komplettera med upp till 8 individuella selar. Man kan ställa den, så att den antingen larmar på svett eller att de lägger sig, eller både svett och att de ligger. Eller helt enkelt bara en parameter, kan vara bra att stänga av svettdetektorn om det är väldigt fuktigt i luften.
Vi har mellan 10-15 fölningar om året och den har aldrig missat, kan bli något falsklarm i början innan man hittat rätt parametrar beroende på utetemp osv. Den ringer dessutom upp mobiltelefonerna och skickar sms så man behöver inte sitta på helspänn framför monitorn.
Funkar dessutom skitbra resten av året om man har någon kolikhäst man ska vaka som inte får lägga sig längre stunder etc
 
Jag köpte ett HorseAlarm förra året och är jättenöjd. Som Sagan säger blev det lite falsklarm i början innan man hittade rätt. För oss blev det perfekt om vi hade alarm på, när sto lägger sig + 1 (det lägsta) i svettning. Förutsätter ju att det inte regnar...
Jag har inte heller tyckt att mina brukar svettas men på det lägsta för svett och det larmade.
Vi hade säkert missat ett sto utan larm. Vi satt på kontoret och tittade på henne i hagen. Inget konstigt. Går ner för att fika och larmet går när vi är på väg ner för trappan. Tror inte det är sant men springer ut och visst var det dags!
 
Jag har använt ett birthalarm och tyckte det fungerat ok. Lite fellarm i början, men det löste sig med justering av inställningarna. Lite knepigt tycker jag det är att ändra inställningar, men det går. Perfekt att den sitter i grimman för mina som går på lösdrift och där ena stoet hittils fölat på dagtid två gånger. Särskilt som hon aldrig fått vaxproppar. Ena gången fölade hon däremot så snabbt att jag inte riktigt hann på plats från att larmet gick (10-15 min).

Andra stoet lurade larmet (men kan ha berott på att jag gjorde det för okänsligt när hon konstant fellarmat). Sov dessutom på plats och var ganska säker på fölning då råmjölksvärdena var skyhöga. Kollade ofta men slumrade till en stund när hon såg helt lugn ut. Rätt hade jag, men hon lyckades lura mig ändå och hittade henne med fölis som stod upp... Men, hittills är jag nöjd.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 082
Hästvård Vilket är det mest prisvärda/ bästa kylande linimentet på marknaden? Eller är de lika varandra?😊 Jag skulle vilja ha ett kylande...
Svar
2
· Visningar
259
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Hästnyheter Nu har ny forskning kommit fram till ett sätt att mäta vilka SWB-hästar som kan komma att prestera bäst framöver inom hoppning och...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: Gunnar
·
Hemmet Har inskaffat ytterligare en vit Malmbyrå som ska stå bredvid den några år äldre. Nu när den ställdes dit syntes det att den gamla hade...
Svar
0
· Visningar
290
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp