fölhovar och galler

Narcissa

Trådstartare
Nu nojar jag på att fölet ska få in hoven i gallret som finns mellan föls box och mammans box. Tänk om han reser sig upp mot gallret och fastnar. Vilken mardröm. har ni erfarenhet av galler till föl eller hur har ni när ni skiljer av?
 
Jag har avvaktar 5 föl och har aldrig haft problem med hovar som fastnar i gallret, och då game jag ändå mitt första föl som reste sig och klättrade runt i boxen när hon skulle avvänjas. Tyckte det var otäckt då men inget av mina 4 senare föl har gjort så. Peppar peppar
 
Mamma har berättat att de hade en häst som lyckades fastna i gallret under alla åren hon jobbade på stuteri. På henne lät det mer som höjden av otur snarare än en reell risk. Jag hade inte varit så orolig men det beror självklart på hur glest gallret är också. Vi har dessutom öppen mellanvägg och enbart galler ut mot gången.
 
Du kan sätta upp skivor en bit upp på gallret.
Då kan sto och föl fortfarande se varandra, men det borde ju minska risken för att fastna.
Så har en bekant till mig gjort i alla fall, när de hade ett föl som var extra förtjust i att klättra på väggarna...
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Avel Håller på att rita nytt stall då det inte finns något sådant på min nya gård. Och då måste man såklart fråga buke om råd - vad är bäst...
Svar
16
· Visningar
2 044
Senast: sorbifolia
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 658
Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 383
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 465
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp