Fölbedömning

Lavella

Trådstartare
Hej,

Ska få mitt första föl nu i juli (hon tog sig lite sent).
Jag skulle gärna visa fölet på bedömning men vi får väl se om det går, med tanke på att de måste vara minst en månad gammal. Vet inte om min hinner bli det. Men OM det nu är så att jag kan visa fölet så undrar jag vad det är domaren bedömer. Alltså jag har läst och fattat det som att fölen blir bedömda efter

"Fölen bedöms i sex olika moment, dvs en 60-poängsskala:
TYP, HHB (huvud, hals och bål), EXT (extremiteter och rörelsernas korrekthet), SKRITT, TRAV och GALOPP."

Så min fråga, har någon här en bild på ett föl som fått bra på typ och hhb? Tycker man 'lätt' ser detta på stora hästar men tycker alla föl är ganska likadana med stort huvud, korta halsar o långa ben ;)
 
Sv: Fölbedömning

Det här har jag också funderat på!
Jag kommer ju också få ett "halvsent" föl, är det någon som har bilder på t.ex sina egna föl (så ingen blir förnärmad :angel: ) om de fått en som var klass 1 på fölvisning och en som ni kanske inte ens tyckte var lönt att visa/visade med dåligt omdöme?
Och även: Vad räknas som "litet" "normalstort" och "stort" på ett nyfött föl? Var går gränsen liksom? Jag har förstått att outvecklade föl kan få lite sämre poäng ibland, gäller det även om de är åt det mindre hållet?
 
Sv: Fölbedömning

Vill du se unga föl (strax över en månad) som har fått bra poäng alltså? Eller även äldre föl?
Mitt föl var 4 månader när vi visade och fick 8 på typ och 9 hhb. Om det är intressant att se kan jag leta reda på en bild.
 
Sv: Fölbedömning

Ålder spelar ingen roll, utan jag vill mer förstå vad de tittar på vid fölbedömning. Om du vill får du gärna lägga ut en bild på ditt föl, vore kul att se när man vet att den fått fina poäng! Så kan man önska sig en likadan sen :)
 
Sv: Fölbedömning

Här är ett par bilder på min som 4 månader. Klass 1 med 8 på typ och 9 på hhb

Hittade ingen bra uppställd bild från själva bedömningen, men här är en från ca 2 v innan


Och från dagen innan
61829_446028608112_778858_n.jpg


 
Sv: Fölbedömning

Gud vilken fin fölunge, Ser väldigt välutvecklad ut!
Får man ett omdöme också?
Har den fortfarande samma fina typ och hhb? Hur gammal är den nu?


Någon annan som har bilder?
 
Sv: Fölbedömning

min häst när hon var föl..
bedömd med 50p (9 8 8 8 9 8)

hotr819s.jpg
 
Sv: Fölbedömning

Ah vilken intressant tråd! Den vill jag oxå följa :). Jag har dock ett föl som är född i april, så min hinner bli rätt så "gammal" i jämförelse. Faktum är att jag ringde ASVH för att fråga om det fanns något dokument med beskrivning om vad man önskar att ett föl har - men det finns det inte.

Däremot, nytt för i år, finns det ett dokument för treårstest, kan ju iaf ge lite vägledning, kallas LINJÄR BESKRIVNING och finns HÄR.

Ytterligare en fundering jag har är vilken klass man bör välja (gångart eller hopp) om det är en dubbeltalang till hingst på fölet. Några åsikter?
 
Sv: Fölbedömning

Jag har också en fråga, kanske dum men vi är tre i stallet med föl, mitt är dressyrbetonat stoföl sen finns ett hoppbetonat stoföl å ett dito hingst. Vad kommer skilja i bedömningen på våra föl? Alltså hur skiljer sig bedömningen på hopp å dressyr? Gör man skillnad på sto å hingstföl? Jag förstår inte riktigt vad som bedöms på hopp... Får de handikapp i trav å skritt å hårdare i galoppen? Eller vad tittar de på i hopp? Lite fundersam , spännande att se hur de olika fölen kommer dömmas å med vilken orsak.
 
Sv: Fölbedömning

Jag puttar lite, vill så gärna veta lite mer om fölbedömning! Min första närmar sig och är måttligt nervös. Jag VET ju att man åker hem med samma föl som man åkte dit med men samtidigt vill jag inte åka och så visar det sig att hon inte alls är bra. Kunniga och erfarna!! Hjälp! :nailbiting:
 
Sv: Fölbedömning

Nej de bedöms lika men de deltar i olika klasser. Detta är för om någon får så höga poäng att de blir uttagna till riksföl. Där tävlar hopp- respektive dressyrföl mot varandra.

När jag visade mitt föl efter hopp-pappa som lämnar bra gång undan hoppsto som gör dito anmälde jag henne till dressyrklassen eftersom hon rör sig så bra.

Det viktigaste är att läsa på i regementet hur visningen går till och att man över på det. Har man kontroll över stoet har man kontroll över hur visningen blir. Sto och föl ska vara vana vid att trava och galoppera lösa i båda varven. Öva på att få dem att byta gångart och varv, att stanna och att bli fångade. Båda ska kunna stå uppställda och ledas fram och tillbaka på en rak linje.

Den linjära bedömningen prövas i år på treåringarna och har inget med fölen att göra. Regementet finns här http://www.asvh.se/bedomningar/oversikt/folbedomning välj bedömningsregemente 2012.
 
Sv: Fölbedömning

Görel, helt rätt det du skriver "Den linjära bedömningen prövas i år på treåringarna och har inget med fölen att göra". Så bra du förtydligar det jag skrev :)! Jag menade bara att det går att titta på den linjära bedömningen för att se vad man tittar på gällande exteriör, fick tipset själv av ASVH :)
 

Liknande trådar

Avel Någon som vet hur den används när man bedömer? Resultaten i den linjära bedömningen är väl inte offentliga, men jag undrar lite hur...
Svar
11
· Visningar
1 156
Senast: Gabby_Ossi
·
Dressyr Jag funderar lite över vad som är en korrekt form hos häst. I TR II står det följande: "I allt arbete, även i halten, måste hästen vara...
Svar
3
· Visningar
2 091
Senast: Fiador
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 610
Senast: HMQ
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 712

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Sommarföräldrar 2024
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp