Föl som skakar

Linduzz

Trådstartare
Mitt sto fick föl för 6 dagar sedan,
Fölet blir 1 vecka gammal imorgon.
Han är pigg, glad, busig och springer på sina långa ben, men han skakar. Hela kroppen skakar inte hela tiden, 20-28grader på dagarna.

Någon annan som haft föl som skakat som har lite erfarenheter?
(Ja veterinär är inkopplad men ansåg att jag ej behöver oroa mig just nu, och att det kan bero på en lätt hjärnskada. Men det är klart att jag oroar mig...)
Kan det bero på annat?
 
Jag har bara en teori, inte något egentligt svar som ska ersätta veterinärens.

Ett djur som har en temperatur på ca 38 grader fryser ju även om det det är 30 grader ute, om de står eller ligger stilla. Om deras päls inte reglerar detta.
Med en nyfödd som dessutom inte lagt på sig fett någonstans kan det kanske vara kallt. Speciellt i skuggan och på natten. Här har det varit endast 4-6 grader varmt på natten.
 
@Linduzz hur har det gått?


Helt glömt bort denna tråden!
Han skakade en hel del under dom första veckorna.
Han var oxå ganska smal, revbenen syntes. (Stoet upptäcktes 4 mån innan att hon skulle ha trots tidigare ul)
Vet trodde de kunde bero på en lätt hjärnskada, men att vi skulle avvakta iom att han var så liten.
Pratade mes kiropraktor som behandlar mig och mina hästar som kände på honom i samband med att andra höstar skulle behandlas, och fann att han var jätte jätte spänd i nacken och gjorde ett minimalt tryck på en punkt varpå han sedan tittar Sjävlmant bakåt och det släpper med världens knak.

Efter detta har han bara varit skakig ett par gånger, jag har inte sett sett själv utan då skall han ha legat i en lerpöl o blivit 'kall'
Nu är han 2,5 månad och växer som bara den, springer och rör sig med sin jämngamla kompis och de är ett tag sedan han påvisade skakning.
 
Får bjuda på lite bilder på den sötaste som finns
144594775862476400_resized.jpg

144594775456554000_resized.jpg
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 082
Hästvård Hej. Jag har ett föl som är 15 dagar gammalt idag. Hon föddes med fölsjuka och vi har varit på Ultuna och spolat leder osv när hon va 3...
Svar
1
· Visningar
740
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 606
Senast: emma-vsm
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp