Föl som inte rätar ut framknäna,vad täcker försäkringen?

stallhh

Trådstartare
Fölet är stort och har legat trångt, svår förlossning som tog tid...fölet är lite vingligt,ev pga syrebrist, Jour-veterinär var med vid förlossningen på natten och åkte efter 4 tim, fölet kan inte räta ut knäna helt. Distriktsvet har sagt att man ska stretcha benen, så ligamenten töjer sig till det normala, el ta sig t klinik och få en spruta som gör lederna mjuka och enklare att töja.
Har Agria foster och föl försäkring, täcker det ngt av allt detta? ngn som har erfarenhet?
 
Du behöver inte ta fölet till klinik för att spruta. Man använder Tetracyklin som har visat sig ha effekt på kontraktioner.

Och jag kan inte tänka mig att Agria inte ersätter.
 
@stallhh Enligt villkoren ersätter de fölbenkorrigering men du kan alltid ringa till hästskadeavdelningen och fråga om just det preparatet, Tetracyklin. Min började snickra på sin fötter vid sju månader och kapade djupa böjsenan på ett framben vid 11 månader och det gick under fölbenskorrigering.
 
De ska ersätta om fölet varit försäkrat inom deras gränser.

ge fölet någon dag, ta bilder varje dag, gärna 2 ggr/dag och jämför. Många gånger rätar de upp sig själva utan korrigering.
 
ts: åk inte till klinik om du inte måste, stor smittorisk för känsliga föl på klinik. Vi har haft två föl sprutade med tetracyklin hemma, och båda rätade upp sig fint, en del jobb med stretching hjälpte också till. Då tog föl och fosterförsäkringen det, en var försäkrad i Agria och en i Sveland.
 
Min kunde inte heller täta ut sina helt första tiden. Men efter att ha mailat bilder till djursjukhuset så fick jag rekommendation att vänta ut det lite. Stretcha morgon/kväll, sova inne på nätterna så han fick vila ordentligt. Sen skulle jag ge honom vitamintillskott, vågar inte säga helt hundra menar för mig att d var E vitamin? Han blev helt bra i sina ben efter ett par veckor, och har inte haft ngr problem sen dess. (Fick 8:a på benen på 3-års igår :p)
 
DSC_0021_zpsnf26lqm9.jpg

Här är en liten kille som hade lite problem som nyfödd. Det gjordes faktiskt inget, han blev bra av sig själv och fick en 8 på benen på fölvisning sen. Dock när han hade lekt och busat i hagen lite så kunde han knäa lite av ren trötthet , då såg han ut såhär :
DSC_0018_zpsthdv0pnm.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp