Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Splittan

Trådstartare
Nu när fölen har börjat komma ut så har jag startat en liten undersökning!
Allt gick inte helt problemfritt för mitt föl, och jag kan ju inte tänka mig att jag var den enda på buke som hade lite problem.
Samt att det kan vara bra för de andra som väntar föl vad som kan hända vid fölningen, när den har kommit ut osv.
Att man i de flesta fall inte behöver bli allt för rädd i fall fölet ser snet och jäklig ut osv.

Så nu är jag nyfiken på vad för problem ni stötte på i samband med erat föl!

Jag kan väl börja då:
Fölningen gick helt utan problem, det gick skitfort. Vi behövde inte hjälpa till med något under fölningen.
Stoet sprack ca 2 cm, men enligt veterinäen vi hade ute så var det inga problem och hon slöt sig väldigt fint.

Då till själva problemen vi hade.
Fölet kunde inte resa sig, vi väntade och väntade. Mjölkade ur stoet och gav den lille så den skulle få extra krafter att klara av att resa sig, det ska ju helst resa sig själva.
Men två timmar efter fölningen så hade fölet fortfarande inte rest sig, och henns försök hade varit väldigt dåliga (under tiden hade vi självklart sett till att hon fick mjökl).
Då grep jag in och hjälpte fölet upp.
Jag fick mig en chock!!
Fölet var väldigt sne i hela kroppen, bakbenen gick åt vänster och rumpan åt höger. Inte kontsigt att hon inte kunde resa sig, och hon hade väldiga problem att stå upp, så jag stöttade henne.
Hennes snehet i kroppen berode förmodligen på att hon är stor och långbent, och helt enkelt hade det trångt i magen.

Nåja, hon blev efter en stund lite stadigare, dock så trillade hon när hon skulle bajsa ut tarmbecket....
Och hon fick ha hjälp att komm upp igen.
Då började det andra problemet, att få hon att hitta spenen, greppa om den och börja dia. Det tog ett tag det med, men till sist så började hon käka.
Första dygnet hade fortfarande lite problem med att resa sig, men efter hand hon fick styrka och balans så löste det sig.

Pga sneheten i bakkärran så har hon även lite problem med ena bakbenet, det var så klart värst i början då hon gick, då skenbenet gick snett inåt, brytning i kotan och vridning av hoven. Nu är dock skenbenet bra och brytningen i kotan börjar minska (sammarbete med hovslagaren).

Sedan hände det något det första dygnet med fölets has...
Det var hela tiden lite svullet men inget annat, förutom en liten "skorpa".
två veckor efter märker jag en liten värme förändring, och dagen efter trillar "skorpan" av, och under ser jag att en blod böld trycker på huden 8ca som en 50 öring). Fick åka till kliniken med henne, där tog de sönder böldin och hittade lite var, blev rönkad (hittade inget fel i leden) fick pencelin samt ett stort bandage om benet, ordinerad pencelin i 10 dagar). Men nu ca 12 dagar efter så är allting bra igen.
Nu är det bara lite till av kotan och hoven som sak rättas till.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Oj vad du har fått kämpa för din fölunge! Men det verkar ju som du har turen på din sida! :) Hätar har i regel bättre fölningar o foster än många andra djurarter, eftersom de ofta resorberar tidigt om något är riktigt fel. Det kan ju också ha väldigt tråkiga benställningar osv men som du sa med hovlsagarens hjälp kan fixa till när de är så pass unga! jag önskar dig ett stort lycka till med din fölis! Det kommer säkert kännas extra bra när man lyckats trots mkt motgångar!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

För 4 år sedan så fick vi en fölunge som inte orkade resa sig. Vi fick ge mjölk i nappflaska i 2 dygn innan han kunde dia själv. Var så vek i kotorna att han gick på dem. Idag är han en ståtlig valack som bor i Dalarna;)
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Å jisses! Snacka om veka kotor, hade min sett ut så så hade jag blivit väldigt orolig.... Men föl har en enorm förmåga att räta upp sig väldigt bra, och det ser man ju på bilden som 1 åring!!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Två dygn!!!! Hade jag vetat det så hade jag inte behövt bli så orolig för mina få timmar. Hon klarade resa sig hyffsat innan kvällen (föddes 4 på morgonen).
Jag har den uppfatningen att många föl är veka i kotorna. den vi fik för tre år sedan var vek i kotorna, och den som vi har nu var lite vek i bak kotorna (har knappt något nu).
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Mitt föl föddes i går kväll vid 18.30 tiden. Fölningen gick bra och snabbt ( ca 10 min) förutom att den blev ute i hagen med två andra ston som sprang runt och var smått hysteriska innan vi lyckades fånga in dem. Nu vet jag till nästa gång att hon inte visar några direkta tecken på fölning eftersom hon kollades ca 30 minuter innan fölet föddes. Fölet bars in i stallet på ett täcke med stor hjälp av snälla grannar och stoet som är förstagångare var väldigt duktig och gick med nosen i täcket och brummade hela vägen in från hagen, hon fattade helt klart att vi hjälpte till. När den lille väl kommit in i halmen fick han ligga där i ca 1 1/2 timme innan jag gick in och stöttade honom lite när han försökte resa sig, han försökte själv först ett bra tag, men lite stöttning fick han ha. Han var väldigt duktig på att hitta spenarna, men stoet var inte så sugen på att han skulle dia utan slog först både med fram och bak när han kom till spenregionen, men det gick bra då jag höll henne i grimma och kliade henne i örat. Det fick jag göra andra gången han skulle dia också, men sedan har det gått mycket bra. Hans ena framben är lite snett, men eftersom han bara är drygt 24 timmar nu så hoppas jag att det rätar upp sig inom några dagar. Någon som har erfarenhet av sneda framben? Annars verkar han pigg och OK.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Det är så härligt att läsa, att alla ni som haft problem, använder en sån possitiv ton i er beskrivning.
Det ger lite tröst för en annan som fortfarande förfasas över den kommande fölningen...

Tack!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Ha koll på frambenet, visst mkt händer de första dagarna, även om de ser för jäkliga ut så brukar det snabbt rätta till sig.
Men i bland så kan de behöva ha lite hjälp på vägen, men som sagt så oftast så fixar det sig själva.
Mitt föls snea bakben rättade till sig själva, skenbenet (utom kotan och hoven som jag med hjälp av hovis fixar till).
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

mitt stoföl är också lite sned i sin bak. Fölningen gick snabbt och utan problem, problemen kom när hon skulle resa sig upp. bakbenen orkade inte riktigt med att stötta upp, för att hon var också helt sned. Båda bakbenen gick i en båge till höger för att sedan ha hovarna åt vänster. Har haft ett föl tidigare som föddes så här, det heter någon med wind-.....kommer inte riktigt på namnet, och är därför att de ligger med benen åt detta hållet i magen. Korset och bakdelsen har nu på dag 4 rätat till sig och är helt raka, men benen är fortfarande sneda, mest då vänsterbak som ju går med högerbenet i en båge. I övrigt ser hon ut att ha en korrekt benställning.
På det andra fölet jag hade som var så tog det 1 vecka innan det rätat ut sig och ytterligare 3 innan det var helt borta, man kunde se det när hon gått mycket och var trött fram tills hon var ca 1 månad.
Jag avvaktar här några dagar till och ser. Detta fölet har också mycket långa ben och är i övrigt lätt!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Ja just det, min hovis nämde något om "wind- något", kommer heller inte i håg..., han sa att det var ganska så vanligt faktiskt!

Intresant att läsa att det är fler som är lite vinga och snea!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Så då kanske man kan vänta en vecka innan man börjar oroa sig för att benet är snett, han är för övrig mycket lätt i kroppen.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Jag fick en hingstunge alldeles för tidigt (dygn 312) förra året som föddes med för korta sträcksenor. Båda frambenen var böjda och han kunde inte stå, vi försökte med skenor men det fungerade inte. Efter att jag sovit i boxen i två dygn och rest honom en gång i halvtimmen för att dia orkade jag inte mer utan han lades in på djursjukhus för att gipsas. På kliniken blev han snart bättre i benen, men drabbades av navelinfektion med resistenta bakterier. Han var rätt dålig under lång tid men var ändå hela tiden väldigt glad och en riktig gangster. Veterinärerna sade att om dom inte hade vetat att han var så dålig som han var hade dom aldrig trott det. Trots allt så överlevde han och är idag kanske något rak i sina kotor, annars syns ingenting. Kan tillägga att han heter The Fighter.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Splittan skrev:
Ja just det, min hovis nämde något om "wind- något", kommer heller inte i håg..., han sa att det var ganska så vanligt faktiskt!

Intresant att läsa att det är fler som är lite vinga och snea!


Windswept! :)
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Förra året fölade mitt ena sto på dag 309. Det blev ett stort stoföl som hade svåra problem med att resa sig upp. Efter två timmar lyfte vi upp henne och stöttade så att hon, om än med mycket möda, kunde dia själv. När hon väl kunde stå utan hjälp så såg hon oerhört skev ut i bakdelen. Precis som din. Fram var hon "medel" x-bent på ena benet. I dag kan man inte se något av detta i bakdelen och bara mycket lite på frambenet. Jag är mycket nöjd med hur hon har rätat upp sig. Lycka till och använd en bra hovslagare regelbundet. Det är värt det!
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

När mitt sto fölade för två år sedan, gick allt väldigt smidigt och snabbt vid själva fölningen och ut kom en mörk fin hingst. Vi såg hela fölningen som tur var, för efter det att han hamnat i halmen så hände INGENTING!
Han försökte resa sig ihärdigt, men slog bara kullerbyttor och ramlade in i väggarna så det såg rent livsfarligt ut.
Vi ringde vetrinär för att fråga om vi skulle hjälpa honom, men hon avrådde, sålänge han försökte sjäv skulle vi låta honom vara. Två timmar senare slutade han försöka och vi fick ställa honom upp, men benen bar honom inte och vi hade inte en chans i världen att hålla honom ståendes.
Så vi mjölkade ur stoet och flaskmatade honom hela natten, och tidigt på morgonen kom vetrinären för att titta på honom.

Han hade fölsjuka. Röda slemhinnor och dåligt med ork. Det var tur att vi hade börjat flaskmata honom då vi gjorde annars hade han inte överlevt. Benställning och allt annat såg bra ut tack och lov.

Han fick dropp och 4 olika penicilliner och redan samma dag kunde han stå på benen. Att hitta mammas spenar var inte heller lätt då hon slog efter honom, så vi fick hålla i stoet och försöka locka honom rätt med flaskan. Och det gick efter många om och men.

Efter en lång och omständig penicillinkur så tillfriskande han. Dock så har han haft väldigt dåligt immunförsvar i hela sitt liv (bara 2 år :cool: i och för sig) Och JAG tror att fölsjukan kan ha med det att göra. Dock så är det bara mina teorier.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

För 3 år sedan fick vi 3 föl. Första gick utan problem med en frisk och kry fölunge.

Andra föddes x bent och hade stora knän + haser (ovanligt stora), navelsträngen gick av för tidigt och det sprutade blod, efter 3 veckor så åkte vi till klinik för att röntga benen då hon hade problem att gå. Det visade sig att hon hade en lösa benbitar i bakknäna. Hem igen och efter 5 veckor dit igen, men under tiden så fick hon "blodöron" som bara blev värre och värre, benen blev inte bättre heller. Åkte till Skara där dom konstaterade att det blivit inflamation i öronen som gick in till skallen + att dom lösa benbitarna hade växt ihop men nya hade uppkommit och tillväxtzonerna i framkotorna höll på att sluta sig vilket var för tidigt. Vi avlivade henne på plats. :cry: Hon var e: QE

Tredje fölet föddes den våren kom 10 dagar för sent men var endå prematur, han var jättemager och väldigt svag. Kunde inte resa sig själv alls var så in i "bängen" vek i kotorna bak så han gick nästan på hasorna. Det blev upp i 1ggr i timmen på natten för att mata och resa honom och gå omkring i boxen men han blev sämmre. Till Skara bar det av, där fick han dropp och blodplasma och blev bättre. Hämtade hem honom samma dag som vi avlivade det andra fölet. Han fick specialtillverkade skor för att stärka upp dom veka bakbenen. Han gick med tröja på sig som första månaderna pga liggsår. idag är han 3 år och jättefin. e: Camaro M :)

Året 04 skulle vi få 3 föl, första fölet avlivades pga tarmvred efter 1 dygn e: Maloubet de pleville.:cry: Andra fölet var frisk och kry e: Rubinrot tredje hade blåsljud på hjältat som försvann som tur är efter några veckor.

-05 fick vi två friska föl e: Ohorn och Casa Grande


Så man kan väl säga att vi varit med om mycket,lite väl mycket tråkigheter av 8 föl så förlorade vi 2 och hade stora problem med en och lite mindre med 1.

Mvh Hanna som lärt sig massor av saker på detta.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

Oj, jag finner inga ord! Tycker precis som du säger att det kanske var lite väl mkt som har hänt. Jag tycker det är mkt tråkigt när det inte går väl med fölen, att man tyvärr måste ta bort dem, eller at man förlorar dem genom missfall.

fast ska man se det "positivt" på det som händer med ens föl, är att man lär sig mkt.
Vi lärde oss en del på vårat första föl som vi fick för tre år sedan, och jag har lärt mig nya saker med det nya fölet.
 
Sv: Föl problem: resa sig, dia, benställning m.m.

sätter in en bild på mitt föl med windswept, en vecka efter födslen, då hon var helt sned i hela bakdelen och korset, har rättat sig mycket men har en hel del kvar!
windswept.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 748
Senast: __sofia__
·
Avel Vi fick ett föl för snart en vecka sen. Första två dygnen gick allt bra, men sen blev det nåt knas med stoets juver. Hårt och spänt och...
Svar
17
· Visningar
3 076
Senast: cello
·
H
Relationer Hej, har ett litet eller rättare sagt stort problem. För några månader sedan träffade jag en kille på mitt jobb. Han är många år yngre...
35 36 37
Svar
735
· Visningar
66 510
Senast: Hemlig21
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 503
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp