Föl med Allergi?Hjälp!

Karoliten

Trådstartare
Har ett 2 veckor gammalt föl med "duffusa" symtom.Fick svullna bakbenen för två dagar sen.Igår blev alla fyra svullna från kotan och upp.Han har som kontakteksem på mulen.Loj emellanåt men det är svårt o säga om det är allmänt tillståndet eller de svullna benen.Haft vet ute och lungorna hörs bra, hjärtat o pulsen är bra.Blodcirkulatipnen är bra.Han äter som en häst ;)Och just nu racer han i hagen!Han har diarré från i till.Känns inte som försjunka.Vi börjar misstänka nån form av allergi.Någon som har erfarenhet utav detta?Provar (sen kl 12 idag o inte ge stoet kraftfoder och imorn ska jag byta ut spånet mot halm!Så ni som är avelskunniga uppfödare har ni råkat ut för något sådant?
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Det är inte så att stoet har fått sin fölbrunst och fölet reagerar på det. Mitt föl blev väldigt lös i magen och väldigt loj och lät även som hon var snorig men inget snor syntes, detta fick hon under stoets första brunst. Försvann sen, men det här med svullna ben vet jag inte!
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Det är inte så att stoet har fått sin fölbrunst och fölet reagerar på det. Mitt föl blev väldigt lös i magen och väldigt loj och lät även som hon var snorig men inget snor syntes, detta fick hon under stoets första brunst. Försvann sen, men det här med svullna ben vet jag inte!

Jo stoet brunstar och han får morotspure mot diarren, men jag får ingen ordning på benen och eksemen :(
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Har faktiskt ingen aning vad det vara, det enda som jag kom och tänka på är om du tvättat ljuver eller boxväggarna med något medel som lillen kan reagerat på? Har annars ingen aning som sagt vad det kan vara :(!

Hoppas det blir bättre snart! Skriv gärna och berätta hur det går. Vill veta hur det går för din raring!
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Vad är det för färg på ungen och var i landet finns ni?
Om det är mycket vitt på mulen kan det vara solen som att den får utslag där. Så om ungen varit ute en del i solen kan det vara boven. Sedan är frågan hur svullen han är i benen. Ett så ungt föl som inte fått riktig ordning på ben ställningen kan upplevas svullen när man tittar på det i början.
Men underlaget han går på kan också göra så att den kan svullna lite om det är väldigt hårt eller mjukt.
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Vad är det för färg på ungen och var i landet finns ni?
Om det är mycket vitt på mulen kan det vara solen som att den får utslag där. Så om ungen varit ute en del i solen kan det vara boven. Sedan är frågan hur svullen han är i benen. Ett så ungt föl som inte fått riktig ordning på ben ställningen kan upplevas svullen när man tittar på det i början.
Men underlaget han går på kan också göra så att den kan svullna lite om det är väldigt hårt eller mjukt.

Han är fux med vit stjärn och stor snopp.Visst skulle det kunna vara solen, men han har även utslag inuti i näsan.Vi bor i Småland.Idag har han varit mindre svullen, men igår var han emellanåt "jämnsvullen" från kota till knä och kota till hasen, så benställningen är det inte.Har dessutom en pojkvän som är hovslagare så det har vi koll på ;). Nä det känns som en allergi, så jag undrar om det finns någon annan som haft allergi på sin fölis och i så fall för vad?
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Det är inte nån form av förgiftning? Att så unga föl ska bli allergiska verkar ju konstigt dom har ju inte hunnit utveckla antikroppar mot så mycket än.
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Det är inte nån form av förgiftning? Att så unga föl ska bli allergiska verkar ju konstigt dom har ju inte hunnit utveckla antikroppar mot så mycket än.

Men utav vadå?Bytt spånet nu mot halm får se om det har nån inverkan.Funderar på mjölkproteinet i mammas mjölk men det har jag aldrig hört talas om..
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Idag är Luckys ben normala, ingen diarre och bara lite rosa om nosen.Ska behålla halmen som strö och så får v se senare om v kan börja ge mamman kraftfoder.Som tur är har vi ett väldigt bra hösilage så det går ingen nöd på henne ännu!:)
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Om spånet är antigen av fel träslag eller färskt så kan det irritera hästar. Jag vet att förr när det var vanligt att man åkte till sågverk och hämtade spån istället för att köpa det färdigt, så varnades det ofta för just detta.
Som exempel innehåller barrträd en hel det trepentin och det är uttorkande så är för färskt är det mindre bra även till vuxna hästar. Sedan finns det ju till ock med farliga träslag så om fölet petat i sig av spånet och kommer från t ex ek finns också risker. Så visst kan det vara spånet som är boven.
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Om spånet är antigen av fel träslag eller färskt så kan det irritera hästar. Jag vet att förr när det var vanligt att man åkte till sågverk och hämtade spån istället för att köpa det färdigt, så varnades det ofta för just detta.
Som exempel innehåller barrträd en hel det trepentin och det är uttorkande så är för färskt är det mindre bra även till vuxna hästar. Sedan finns det ju till ock med farliga träslag så om fölet petat i sig av spånet och kommer från t ex ek finns också risker. Så visst kan det vara spånet som är boven.

Det är inte inköpt från sågverk, men jag vet själv hur mycket jag nyser av ny spån så det är ju inte konstigt om han reagerar :crazy:
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

Det är inte inköpt från sågverk, men jag vet själv hur mycket jag nyser av ny spån så det är ju inte konstigt om han reagerar :crazy:

Jag menade inte att ni köpte från sågverk utan mer att de varningarna som fanns då numera liksom har kommit bort när spånet kommer i "påse". ;)
 
Sv: Föl med Allergi?Hjälp!

För att alsikeklöver kan ge den typen av problem som du beskriver. På vita tecken får de ofta utslag, vätskande pga fotosyntes.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp