Föl, ensilage och vaccination

E

Elshacera

Hej ni som har föl och fodrar med ensilage.
Hur gör ni med vaccination mot botulism?
Gör ni detta på fölen och isådana fall när,vid vilken ålder på fölen?
Eller låter ni bli att vaccinera fölen mot botulism och har det då gått bra?
Tacksam för svar.
mvh Elshacera
 
Sv: Föl, ensilage och vaccination

Hej! Efter samråd med min veterinär har jag bestämt mig för att inte vaccinerar mina hästar mot botulism. Ska ge hösilage för första gången i år, och troligtvis kommer jag börja fodra med det innan fölet åker iväg till sin nya ägare (i början av oktober). Kommer alltså inte att vaccinera fölis heller. Annars kan du börja vaccinera mot botulism tidigt. Har däremot vaccinerat fölis mot det vanliga nu! Dvs första sprutorna i grunden (virusabort, influensa och stelkramp).
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 479
Senast: nexxa
·
Hästvård Hej. Tydligen blev ju regler kring vaccin på hästinfluensa ändrade nu 2023. Förut fick det gå 365 +21 dagar men nu får det inte gå över...
Svar
11
· Visningar
991
Senast: Zevzan
·
Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 463
Hästvård Jag har en valack och en hingst sedan tidigare, men detta är mitt första sto och.. hej och hå! Helt annan grej. 😅 Mycket starka känslor...
Svar
17
· Visningar
3 012
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp