Fodring tjock Ponny!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!

Finns många trådar här inne om hästar som behöver gå upp i vikt och folk som vill ha hjälp med bra foder...

Men om det då är tvärtom? Om man vill ha bra foder för en häst/ponny som ska gå ner i vikt vad ska man ge då?

Sv: Fodring tjock Ponny!

Ett bra grovfoder med lagom värden och mineraler om det behövs. Nu på sommaren är det väl snarare en begränsning av betet som gäller? Sedan är det nog så att det mest effektiva är att samtidigt motionera hästen så mkt som möjligt.

Hon går i en underbar hage med inte allt för mkt bete... Och hon ska ridas flera gånger i veckan så då kanske hon tar å går ner i vikt... Men efter sommarn vad ska man då ge?

Hitta ett hö med en kvot på högst 6.
Ge hästen mineraler om det behövs annars inget extra.

Ett bra hö är det hö´t som passar hästen, jag har haft hästar som mår bäst på en kvot på fyra och de som behövt en kvot på 8, men om hästen är lättfödd så ger jag hellre ett hö med lägre kvot så att den kan få fri tillgång och kompletterar med lucern om det behövs mer protein tillfälligt än att de bara kan få minimi givan och står hungriga däremellan.

Man får ha extra koll på en tjock häst så att den inte bara är bukig, är den bukig så behöver den mer protein.

Är den fet, alltså har fettdepåer lite varstans så är ett hö med lagom kvot dvs mellan 4-6 ofta det som fungerar bäst, är den däremot bukig och har brist på protein så behöver den ett hö med högre kvot än 6.

Har du någon bild på hästen?

Lättfödda hästar är de som jag tycker är svårast att planera för. Jag tycker inte bara att man ska se till kvoterna för det kan lätt bli fel. Jag brukar tänka att det hela tiden gäller att ge så lite energi som möjligt. Sedan är det naturligtvis viktigt att både proteinbehovet och behovet av grovfoder är uppfyllt. Det beror som du skriver lite på hur hästen är. Till min egen ponny passar det bättre med ett grovfoder med lite högre kvot och sedan lusern. Hon har alltid fri tillgång till halm men äter inte så mkt av den. Till vår andra ponny är det lite svårare. Han är mer en som äter all mat han får.
Jag anser att båda två är mkt lättfödda dvs de har inte så stort energibehov. Detta trots att jag rider min egen en hel del.

Senast ändrad:

Ja visst är lättfödda hästar svårast att planera för:crazy:

Min utgångspunkt är att de ska ha fri tillgång och jag ger hellre foder extra om de behöver än att de ska stå hungriga.

Jag har ingen bild i nuläge men kan ta en bild på måndag då jag är tebax i stallet igen...

Så helt enkelt ett bra grovfoder o typ inge annat... Bara lucern om det behövs mer protein... Inget annat krafft foder?

Ja man får liksom inte reda på så mkt om en häst som är för tjock men det finns många frågor och väldigt bra svar på vad man kan ge en häst som är för tunn...

De flesta hästar behöver inget annat än ett grovfoder som passar den och mineraler om inte hö´t ger tillräckligt.
Kraftfoder behöver hästar som tränas på så hög nivå att ett super hö inte täcker deras behov.

Och då menar jag verkligen hög nivå, inte att de blir ridna 6 dagar i veckan med skogsridning och träning en-två gånger i veckan och ett hopp och ett dressyr pass till utan tränare, då ligger man fortfarande på lättnivå.

Som exempel räknas de flesta ridskolehästar som går 2-3 pass om dagen som att de rids på lätt nivå.

Det är foderbranschen som vill att vi ska tro att inga hästar klarar sig utan kraftfoder, tänk på de gamla ardennerna som ofta slet hela dagarna, de hann inte äta tillräckligt med hö utan behövde något kilo havre för att inte tappa.

Ser fram emot korten:laugh:

Hitta ett hö med en kvot på högst 6.

Det kan vara bra att ge en överviktig häst ett grovfoder med en högre kvot än 6. Då innehåller det ju mer protein i förhållande till energin, och det är energin man vill skära ner på, inte proteinet. Mycket stor risk för bukighet och "muskeltappning" (kom inte på något bra ord :p) precis som på "normala" hästar om man skär ner för mycket på proteinet. En annan sak att tänka på är att man inte får dra ner för mycket på energin heller, det kan leda till proteinbrist.

Att ha en lättfödd häst är minst lika svårt som att ha en svårfödd. Det enklaste är att bara ge grovfoder, låta bantningen ta tid och säga adjö till sommarbetet ett par år (eller kanske resten av hästens liv). När man räknar foderstat behöver man inte lägga till något för träning, för precis som TinyWiny säger överskattar vi ofta intensiteten i hästarnas träning..
Om sommaren är det betesbegränsning i någon form som gäller. Antingen med "munkorg", installning eller något annat. Tänk på att gräset som växer upp i en nerbetad hage innehåller oftast mycket näring och är inte så lämpligt för en tjockis.
Jag sitter här med en tjock ponny och en fet nordsvensk. Vi har dem inne på nätterna (både för ätandes och knottens skull, problem med både hull och eksem) och i en förvuxen hage på dagarna. Om vi av någon anledning inte skulle kunna ha dem inne mer har jag införskaffat en betesreducerare som får vara på några timmar om dagen.

De flesta hästar behöver inget annat än ett grovfoder som passar den och mineraler om inte hö´t ger tillräckligt.
Kraftfoder behöver hästar som tränas på så hög nivå att ett super hö inte täcker deras behov.

Och då menar jag verkligen hög nivå, inte att de blir ridna 6 dagar i veckan med skogsridning och träning en-två gånger i veckan och ett hopp och ett dressyr pass till utan tränare, då ligger man fortfarande på lättnivå.

Som exempel räknas de flesta ridskolehästar som går 2-3 pass om dagen som att de rids på lätt nivå.

Det är foderbranschen som vill att vi ska tro att inga hästar klarar sig utan kraftfoder, tänk på de gamla ardennerna som ofta slet hela dagarna, de hann inte äta tillräckligt med hö utan behövde något kilo havre för att inte tappa.

Ser fram emot korten:laugh:

En klok en har talat:bow::bow::bow: I like:banana:

TINYWINI: Jag har tagit bilder idag men har inte lärt mig hur man sätter in dom på datorn från mobilen ännu så bilderna kommer in senare idag då jag kan få hjälp med det...

STHU: Jo vi överskattar väl en del med Kraftfoder men hästarna gillar det... Vilka kraftfoder kan man ge bara som en liten "belöning" utan att hästen går upp i vikt?

Hur tar man reda på vilken Kvot höet har???

Tycker nästan det verkar jobbigare att ha en lättfödd häst än tvärtom då det ändå e lättare å få upp en häst i vikt med dagens foder än tvärtom...

Hon går i en hage som inte har mkt gräs alls i sig då hon går med en annan lättfödd häst..

Jag ser hästen om jag trycker på länken iaf.. Men det kanske blev fel :S...

Jag e inte så duktig på datorer hlr så...

Jag ger ca 1 dl betfor om dagen, för att få i hästen mineraler och annat. Så värst mycket mer vill jag inte ge.. Gav lika mycket musli innan, men betforn var billigare. Jag är lite snål :p Man får var lite "elak" mot hästen och plocka bort kraftfodret så mycket man bara kan, i slutändan är det det bästa för hästen.
För att ta reda på kviten i sitt hö behöver man en analys. Det kan man skicka in på flera ställen, tex analycen och salsafoder.

Nackdelen med kort gräs är just det späda gräset som växer upp. Hästarna betar ner det lika fort som det kommer upp, så man ser aldrig att det växer.

Länkarna fungerade inte för mig heller. Det kanske är som med bilddagboken, man måste vara medlem (eller hur det nu funkar..).

Jag ser ingen häst heller.

Om man "måste" ha kraft foder så är det bästa lite betfor, av en dl torr betfor så blir det iallafall lite grann och det är ofta som sthu skriver lättare att få i dem mineralerna, jag ger mina aspbarkspellets med men det är egentligen inget kraftfoder utan för att jag upplever det som att de gnager mindre på stolpar = inget alls och att de inte har haft någon mask på flera år:banana: nu "får" man inte säga att de är mask-motverkande, men så är det iallafall för mej:p

Svarar båda:

Hmm får ordna de där med bilderna senare då jag har kommit på ett bra sett :P...

Men i hagen är det mestadels "tovor" av nått strå som hästarna inte äter sen finns det något litet ställe här å där där det finns lite gräs...

Okej då ska jag försöka analysera höt innan det är dags att fodra me det... Å försöka hitta ett hö med hög kvot..

Bra då kan jag iaf fodra med lite betfor om jag tycker hon har vart duktig nån dag... :)

Men återkommer senare idag med bilder som fungerar... (hoppas jag)

Har du någon bild på hästen?

Så nu testar jag att sätta in en bild igen...

http://www.pixbox.se/pic_show_id21423905.html

Funkar det nu??[/QUOTE] Uj, vilken liten tjockis;) Jag håller dock med övriga talanden här. Många ponnier behöver mycket protein och lite energi (det är energin som till största delen gör hästen fet). Därför råder jag dig att om du har möjlighet att välja hö så väljer du ett hö med lågt energivärde. Energivärdet i hästens foderstat försöker du få till så att det precis täcker underhållsbehovet. Vi har en connemara som är smällfet precis som din just nu (på grund av betet) och till henne har jag räknat ut att underhållsbehovet ligger på ca 45 mj (hennes normalvikt ska ligga på ca 375 kg, och det gör den definitivt inte just nu:crazy::crazy:) Jag lade inte till någon energi för arbete alls, för det första på grund av att hon skulle ner i vikt, och för det andra så överskattar vi ofta vår förmåga att få hästarna att träna så hårt att de behöver den extra energin. Jag ger om möjligt hö med lågt energiinnehåll så att hon ändå kan få ganska mycket hö. Sedan tillskottsfodrar jag med lucern för att få upp kvoten över 6. Det funkade bra i vintras i alla fall och hästen gick ned och blev riktigt fin lagom till sommarbetet:cool:. Nu hoppas jag på ännu lägre energikvot i höet så att hästen kan få ännu mer hö (i vintras blev det inte mer än 6 kg hö och 1 kg lucern så det är tur att hon äter långsamt och har saker att pyssla med i hagen). Långa skrittpromenader i friskt tempo ska bränna fett bättre har jag hört än ett travpass på ridbanan. Dessutom sliter det mindre på hästen som i sin tur inte riskerar att få belastningsskador på grund av sin tunga kropp.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
753
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka