Fodring med hö dagen innan tävling?

D

daysi

Hur gör ni om ni ska iväg på tävling, och åker tidigt på morgonen? Åker ni 2-3 timmar innan lastning till stallet och fodrar morgonhöet, eller ger ni fri tillgång under natten, så att ni inte behöver åka supertidigt? Då är ju hästen "mätt" på morgonen, så man slipper stå och vänta på att den ska äta upp morgonhöet?
Jag menar förstås så mycket hö att hästen har kvar hö i boxen när man kommer på morgonen.

Jag vet inte hur jag ska göra när jag ska tävla...jobbigt att åka till stallet kl 5 på morgonen, då är man ju helt död sedan på tävlingen! Ja - ni som inte bor på gården, ni kan ju gå upp och fodra och gå och lägga er igen... ;)
 
jag brukar faktiskt släppa ut min häst och låta honom vara ute en halvtimme då han får äta sitt morgonhö. om det inte är becksvart ute då.
han är väldigt lättstressad och det bli lugnast så. gör iordning honom dagen innan, tvättar, lägger på täcke och lindar ben. så är det bara att släppa ut på morgonen.
undertiden han äter brukar jag packa in i bilen och mocka. för vad är inte härligare än att komma hem från tävlingen och slippa mocka :smirk:
 
Om vi jag åker tidigt så ska jag antagligen långt, då får han käka i transporten.
 
Jag har alltid gjort så att jag har åkt till stallet i god tid innan vi ska åka så att hon hinner äta i lugn o ro. Men brukar inte ge lika mkt som vanligt, då hon alltid har att äta i transporten osså.
 
Jo, tar det bara en halvtimme är det ju lugnt, men då blir det ju inte så mycket. Det är väl bara något kg isåfall - jag vill ge minst 2,5 - 3 kg. Tar ju med mig till tävlingen också, men jag vill att hon ska vara mätt och belåten och fylld av energi när vi är iväg.

De tävlingar jag ska på närmast tänkte jag rida till (bra med många stall nära), så då kan hon inte äta i transporten heller.
 
åh.
men, det är väl inte så jättebra att rida en häst som nyss har ätit 3 kg hö.
:confused:
en av anledningarna till att hästarna är ju gjorda så som de är , är ju att de ska kunna äta vädligt lite i taget just för att de inte ska samla på sig massa mat som blir en börda om de måste fly snabbt. ( i detta fallet tävla )
1 kg tycker jag räcker innan tävling faktiskt. mättar magen lagom och hästen har fått tugga lite.

hade jag varit du så hade jag nog tagit med mig hö till tävlingen och låtit henne tugga lite då och då om det är möjligt. kanske gett lite mera kvällen innan så hon har och tugga på längre tid.
 
Jag tänkte också på det, magen är ju rätt så full, och hon kanske får "håll" om man rider. Visserligen skrittas hon dit och sedan börjar hon ju inte ridas fram förrän ca 2 timmar efter frukosten...

Då kanske det är bäst ändå att ge extra mycket på kvällen, och sedan bara något kg på morgonen, och ta med till tävlingen (det hade jag tänkt göra i vilket fall).
 

Liknande trådar

Hästvård Efter lång vinter med dålig häst har allt varit bra. Första tävlingen avklarad och gjorde denna obsevationen. Normal avföring i boxen...
Svar
9
· Visningar
1 350
Senast: super
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: Angel
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 825
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 486
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp