Fodring efter betet

D

dipshit

Hej! Jag skulle behöva lite hjälp. Min häst ska in från betet om ett par dagar, och jag undrar om det är farligt att gå direkt från gräs till hö och kraftfoder, eller om man ska vänja in hästen? Jag har tyvärr inte möjlighet att tex ta in på natten och göra övergången mjuk, utan måste ta honom direkt från betet till stallet utan tillgång till gräshage under hela dagen.
Hur gör ni? Vad tycker ni att jag ska göra?

Sv: Fodring efter betet

Varför inte börja redan på betet med grovfoder ? Eller finns det ingen möjlighet till det ? Har man ingen möjlighet till invänjning så har man ju inte. Då kan man liksom inte göra så mycket åt saken.

Jag blev tyvärr tvungen att göra samma sak nu när jag tog hem min fr betet. Haft världens ångest för förstoppning. Jag har givit Parrafinolja i fodret i en vecka nu. Än sålänge ingen förstoppning... Och magen är ok.

Förstoppning är nog det minsta man behöver bekymmra sig om, snarare bör man oroa sig för fång i och med hastigt fooderbyte.

Förstoppnings kolik är det vanligaste gisslet vid installining på hösten. Att det skulle vara det minsta problemet kan jag inte hålla med om. Är det verkligen vanligt med fångutbrott när man stallar in dem?

ALLT byte av foder inkls gräs-hö, hö-nytt parti hö, ensilage-hö osv är ett foderbyte. Du har knappast samma värden i ditt bete som i ditt grovfoder.

Nä, precis. och det TS frågade om i sitt fall, var från att gå från gräs till hö. Största problemet med det ser jag som förstopning.

Ja, och jag svarade. Vad svarade jag inte på ansåg du ? Största anledningen till förstoppningskolik beror på vätskebrist helt enkelt.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
661
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka