Fodra upp en unghäst i storlek?

Ä

Ängslig

En kompis pratade om detta för några år sedan, och jag bara kom att tänka på om det stämmer.

Växer en unghäst mer/mindre beroende på vad den får för foder?
Hur påverkas det?
Kan man ge extra av något för att en häst förhoppningsvis ska bli lite större, pratar nu alltså om unghästar som växer.
Är det farligt?

Sv: Fodra upp en unghäst i storlek?

ja det stämmer!
det är ju likadant med oss om vi inte äter rätt och så mkt av varje ämne vi ska ha så växer vi juh inte lika mkt..

vi ger stallets unghäst Krafft ground 90 eller 125 och med till skott av krafft oil.
detta fodret hjälper både unghästar och andra hästar som behöver lägga utt hullet och bygga upp muskler... så ja om man fodrar rätt mängd och ger dom allt dom behöver så växer dom mer ...:)

Okey!

Jag skulle gärna vilja att min unghäst blir stor! :angel:
Fast det går ju inte att få dem att växa hur mycket som helst heller, och det är väl knappast bra att överfodra.

Hon får nu fri tillgång på bra hösilage, korn, havre och betfor och mineraler.

Givetvis bör det optimala vara att ge lagom mycket mat Jag vet inte om en unghäst som övergöds verkligen blir högre, men sannolikt bör den bli mindre hållbar än en som får lagom med rätt mat. För lite näring bör kunna ge en mindre avkomma, på grund av undernäring.
Tror inte att unghästen ska vara antinget fet eller mager.
/Ulrika

Det är genetiskt programmerat hur stor en varelse ska bli, häst som människa. Det är den egenskap som vi minst kan påverka på en häst.
Det som kan hända är att om en unghäst inte får en riktigt sammansatt foderstat och mängd så växer den långsammare. Om den sedan inte får rätt foder fram tills att tillväxtzonerna sluts så kommer den aldrig att kunna komma ikapp sin naturlig höjd så att säga. Utan den blir mindre än en häst som fått en bra uppväxt.
Det som kan hända om man ger för "bra" mat är att hästen växer för fort inte att den blir större i slutet. Däremot så finns det betydligt större risker med överutfodring och snabb tillväxt när det gäller andra saker som t ex framtida hållbarhet. Så man brukar rekommendera en väl sammansatt och avvägd foderstat till växande hästar så att de växer i lagom takt.

Man kan ju inte få en häst att växa mer "än vad som är tänkt" genom utfodring, men genom att underutfodra en häst så växer den inte som den ska och kan alltså riskera att bli mindre än vad den borde ha blivit med rätt foderstat.

Lagom är bäst. För lite påverkar hållbarhet, för mycket påverkar hållbarhet. En bra foderstat med lagom mycket mat och rätt mat är bäst.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
784
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vi som letar häst II