fodra rätt?

höstmåne

Trådstartare
tycker detta med foder är jättesvårt.
sen jag gick över till hel havre istället för krossad tycker jag att min ettåring blivit bättre i hullet. så nu ska jag prova göra samma med kornet.

båda mina hästar tycker jag är ganska runda om buken,men tunnare över revbenen. dessutom tycker jag att den äldre ( 13 år) är ganska..tja..slapp i sina muskler.

har läst lite om att vitminerna i höet sjunker lagom till våren. vad bör man ge som tillskott?
någon som kan hjälpa mig att räkna ut en bra och vettig foderstat till mina hästar.
den ena är två år, behöver bygga mer muskler, vuxenvikt ca 500 kg. mkh nu ca 145-150. blir kanske 155-160. ngt tunn över revbenen.

den andra. 13 år. lite under 600 kg. ca 155 cm. tung, kraftig häst som inte får bli för fet. blir lätt för pigg och stressig på fel foder. , rids inte svettig men ändå lagoma ridpass ca 45 min/dag i alla gångarter.

jag fodrar med hö, hackat lucern, havre, korn, miner blå, betfor. unghästen ska jag börja med linfrö till.

hövärdena:
torrsubstans 84%
smp foder 33
energi 7.1
kalcium 2.0
fosfor 1.6
mg 0.9
kalium 12.7

råprotein 75
smp 39
energi 8.4

(skrev bara av det från analysen nu så..) :confused:

skulle vara jättetacksam för hjälp
 
Vad äter de idag? (Hur mycket av varje sort alltså?)

Korn ska man väl inte ge helt, bara krossat eller stöpt?
 
Nu är inte jag duktig alls på att räkna, men bara med blotta ögat så tycker jag dina hästar får för lite protein.

Kornet måste du krossa eller stöpa, går inte att ge helt.

Men komplettera med något mer proteinrikare foder, du kan säkert få tips om hur mycket av någon av de duktigare på denna sida.

Krafft protein eller krafft grön plus är proteinrika foder, krafft groov är oxå ett foder som innehåller protein.
 
Står han på halm och äter han isåfall av den?

mvh Jessica
 
jo, det är min tanke också.
är lite rädd för att ge soja och sådant eftersom jag vet att det är rättså starkt att ge.
därför har jag börjat med lucern och ska öka på det också.
kornet ska självklart stöpas innan det ges.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min sibiriska katthane är 1 år (min första katt) och helt underbar på alla sätt såklart. Han är ute på dagtid med GPS, så under...
Svar
8
· Visningar
1 218
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 070
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 268
Senast: lovehorses
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aggressiv/rädd hund
  • Bästa foder för fin päls
  • Utställnings frågor

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Hage
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp