Fodra med nyslaget hö??

Domenico

Trådstartare
Hej!!
Har fått lära mig att man inte ska fodra direkt med det nya höet, utan vänta minst sex till åtta veckor, tills torkningsprocessen är helt avklarad.
För jag har väl fattat det rätt med att höet inte är 100% så torrt som det ska vara när det tas in och det ska "svettas" ut den sista fukten tills det hamnar på sin riktiga ts.

Har även hört att höt i värsta fall kan självantända, kan detta bara inträffa om höet är för blött när man tar in det?
Är det torkningsprocessen som leder till utveckling av värme eller pågår någon annan process samtidigt i höet?

Härom sommaren tyckte folket i stallet att jag var jättefånig när jag vägrade att fodra min kuse med höet som kom direkt från fältet utan köpte lite fjolårshö istället. De menade att de alltid hade fodrat med det nyslagna höet, och deras hästar levde fortfarande! (På vinter fick de hösilage men pga av för liten åtgång fungerade det inte på sommaren med storbalar, då de blev dåliga).

Så vågar man fodra med höet direkt från fältet eller ska man hellre vänta? Vad gäller för hösilage?

Sv: Fodra med nyslaget hö??

När höt tas in är det färdigt för att utfodras med, man behöver inte vänta i flera veckor

Höet kan du fodra med direkt. Ensilagebalar/hösilagebalar brukar behöva två-tre veckor för att stabilisera sig.

Man kan fodra med både hö och ensilage direkt. Enda undantaget är ensilage behandlat med Kofasil Ultra, som man ska vänta fyra veckor innan man utfodrar.

David

Hej Domenico!
Tusen tack för ditt privatsvar. Det kan komma att hjälpa mig en del nu med min komplicerade sadelaffär.
Vi har gård och du kan fodra med färskt inkört hö direkt. Men jag skulle inte rekommendera det i alla fall. Det man ska tänka på är att det blir ett foderbyte och att det inte är fel att börja försiktigt med både nytt och gammalt hö samtidigt så att foderomställningen inte blir så kraftig, så på det sättet har du gjort helt rätt. Försiktig övergång är alltid bäst. Höet är hygroskopiskt, dvs drar till sig fukt när det ligger på rännet, så såvärst mycket torkar det inte av sig när man har kört in det. Då får det isåfall vara väldigt torrt ute och det är det ju sällan nuförtiden. Det där med att hö kan självtända kan faktiskt hända men då får det vara inkört rätt blött för att vara hö. Om man kör in hö som inte är tillräckligt torrt så börjar det att bränna innuti. Om du känner in med handen i en sådan bal så känns det både varmt och lite fuktigt. Om det blir tillräckligt många balar, men jag vet inte hur många som behövs, så kan det bli så varmt att det självtänder. Det är ovanligt och innan så sker får man en rejäl stank från höet. Om höet inte är fullt torrt och bara bränner, vilket är det som brukar hända, så bildas mögel innuti och det händer inget mer. Balen kan se OK ut från utsidan men när man öppnar den så har det liksom bildats kakor innuti. Har du mer info till mig om detta men sadlar som är felmåttade är jag tacksam om du hör av dig. Tusen tack för hjälpen

I Richtlinien für Reiten und Fahren, band 4 (Denna serie används vid all möjlig hästundervisning i tyskland, Band 1 och 2 finns översatta till svenska - ridhandboken heter de tror jag.) står det följande:

"Heu darf grundsätzlich erst im Ablauf von 6 bis 8 Wochen Lagerzeit verfüttert werden. Nach dieser sogenannten Schwitzphase ist der Keimgehalt im Heu wieder reduziert. Wird das Heu nicht genügend lange abgelagert und zu früh verfüttert, besteht hohe Gefahr, dass durch den hohen Keimgehalt im Heu Koliken und Hufrehe hervorgerufen werden"

Översatt till svenska: Hö får först fodras efter en lagertid på 6 till 8 veckor. Efter denna s.k. svettningsfas är halten av mikroorganismer i höet åter reducerad. Om höet inte lagras tillräckligt länge och fodras för tidigt, finns en stor risk för kolik eller fång pga den höga halten av mikroorganismer i höet.

Är detta felaktigt eller har senare forskning kommit fram till något annat? Denna bok är tryckt 1999. För inte tar vi väl in hö på olika vis i tyskland och sverige eller?

Intressant, jag ska höra med tyskt fackfolk som jag känner. Om hur de gör där nere men det är semester nu, återkommer om detta senare. Men då är det i alla fall inte fel att blanda. Dessutom så gör jag för det mesta som du gör på sommaren, då mina hästar går på bete. När de då ställs in så får de fjolårshö för jag tycker att betet är tillräckligt. Men kan det han ngt med det du säger att för mkt mikroorganismer ändrar tarmfloran negativt vid för tidig fodring av hö???

Om din översättning är korrekt så skulle jag hävda att påståendet är direkt felaktigt. De enda mikroorganismer som kan ha någon betydelse vid så höga ts-halter är mögel och det kommer definitivt inte att försvinna. Möjligen växa till och bli fler...

David

Hej Domenico!
Tusen tack för ditt privatsvar. Det kan komma att hjälpa mig en del nu med min komplicerade sadelaffär.
Vi har gård och du kan fodra med färskt inkört hö direkt. Men jag skulle inte rekommendera det i alla fall. Det man ska tänka på är att det blir ett foderbyte och att det inte är fel att börja försiktigt med både nytt och gammalt hö samtidigt så att foderomställningen inte blir så kraftig, så på det sättet har du gjort helt rätt. Försiktig övergång är alltid bäst. Höet är hygroskopiskt, dvs drar till sig fukt när det ligger på rännet, så såvärst mycket torkar det inte av sig när man har kört in det. Då får det isåfall vara väldigt torrt ute och det är det ju sällan nuförtiden. Det där med att hö kan självtända kan faktiskt hända men då får det vara inkört rätt blött för att vara hö. Om man kör in hö som inte är tillräckligt torrt så börjar det att bränna innuti. Om du känner in med handen i en sådan bal så känns det både varmt och lite fuktigt. Om det blir tillräckligt många balar, men jag vet inte hur många som behövs, så kan det bli så varmt att det självtänder. Det är ovanligt och innan så sker får man en rejäl stank från höet. Om höet inte är fullt torrt och bara bränner, vilket är det som brukar hända, så bildas mögel innuti och det händer inget mer. Balen kan se OK ut från utsidan men när man öppnar den så har det liksom bildats kakor innuti. Har du mer info till mig om detta men sadlar som är felmåttade är jag tacksam om du hör av dig. Tusen tack för hjälpen
Men det är väl bara hårdepressade och rullade balar som kan självantända? Förra sommaren åkte vi förbi en balvagn som stog på ett gärde. Det var lastade med halm och hade stått där i några veckor. Det rök ganska bra om den balvagnen. Vi fick stanna och knacka på hoss den stackars bonden. Han hade lite att gör en stund.

Vi har fodrat med nytt hö ett par gånger, inget har hänt. Hårdpressade småbalar är det. Höet är ju som allra läckrast precis när det är nytt :d Höet är alltså helt torrt såklart.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka