Fodra med i övergången?Hur gör ni?

L

LillaMu

Nu börjar maten i hagarna sina och jag måste komma på vad jag ska göra...
Har hösilage 150 kg inbokade, det är de minsta som finns, men nu är det jätte varmt här och de har lovat varmare sa de på nyheterna just.
Bonden tyckte vi skulle avvakta med att öppna balarna, för han trode att även om vi luckrar upp den och lufttorkar och vänder hösilaget så kommer det ändå börja värma...

Men behöver ge ngt till djuren, men vad?
Hur skulle ni göra? Börja ge kraffoder, vad isf, köpa in lite extra hö?
Hur mycket kan man ge utan att det är farligt, de har ju bara ätit gräs och mineraler sen i början av sommaren..vi har så bra värden på silaget att vi ej ska ge kraftfoder i höst...

Pls ge mig lite råd, jag vet inte vad jag ska göra??

Sv: Fodra med i övergången?Hur gör ni?

Kan du köpa in lite hö så gör det då? Verkar ju vara det enklaste alternativet

Köp in lite hö om du har möjlighet :) Bästa alternativet i mina ögon.

Om gräset i hagarna börjar ta slut så behöver du ersätta med just grovfoder, kraftfoder är inget bra substitut om det inte är så att hästarna tappar pga att gräset börjar bli näringsfattigt. Du skulle kunna ge lusern om det är svårt att få tag på hö, men det blir ju också dyrare.

Jag köper in vanligt torrt hö under den här perioden på hösten. Ensilaget får vänta till kylan kommer.

Så har vi också, hö på sommaren och hösilaget när det börjar bli kallt. Förra hösten var det så varmt när höt tog slut och hösilaget värmde så vi fick kasta ganska mycket.

Om du har möjlighet att förvara det svalt och mörkt så borde du klara att hålla den fräsch i 3-5 dagar, sen är ju frågan hur många hästar du har, om det går åt på den tiden? Min erfarenhet är att det blir sämre om man försöker lufta och sprida ut det.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 946
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Hej alla duktiga här.. Är lite villrådig och tvekade för att skriva detta då det känns så självklart med analys av sitt hö att det känns...
Svar
7
· Visningar
1 315
Senast: Sara75
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar