Fodra med fjolårets hösilage?

sommarvind

Trådstartare
Det gäller ett hösilage av god kvalité som jag fodrade med hela förra hösten/vintern. Bonden som jag brukar beställa av har balar kvar från fjolåret och han menar att dom fortfarande håller samma standard både när det gäller kvalité och analys. Det är en seriös bonde som är noga med sitt foder.

Har ni några erfarenheter kring att fodra med just fjolårets hösilage?

Sv: Fodra med fjolårets hösilage?

Bara plasten är hel så fungerar det alldeles utmärkt.

Det man ska veta är dock att plasttillverkarna bara garanterar att plasten är UVstabil i ett år, så om du köper på dig mycket så kan det vara värt att lägga på ett extra lager plast för säkerhets skull.

Skulle inte rekommendera att hantera förra årets balar så mycket, kan göra mer skada än nytta......

Annars är det inget problem att använda förra årets balar. Har nästan alltid kvar av föregående års skörd, och vissa år har jag fodrat med det tills efter nyår, och det har varit helt OK.

Har aldrig hört att plastens Uv-strålningsbeständighet skulle försämras så efter ett år. (Och vi säljer ett antal rullar sträckfilm per år!!) :D

Har aldrig hört att plastens Uv-strålningsbeständighet skulle försämras så efter ett år. (Och vi säljer ett antal rullar sträckfilm per år!!)
Den informationen jag vidarebefordrar ovan kommer från en av SLUs experter på området. Det är inte alls säkert att plasten blir synligt dålig efter ett år, men vill man vara på säkra sidan kan man plasta extra. Tillverkarna garanterar bara UV-stabilitet i ett år, sen vet man ju inte hur länge efter det håller.

De balar jag själv köpte som var fjolårsskörd var dubbelt plastade redan från början (de var av någon anledning, som jag inte vet, inte nöjda med plastningen och lade därför på lika mycket till direkt efter skörden) så jag valde att inte göra mer. Hösilaget höll toppkvalité ända in i februari när jag gav det sista.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 966
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama