Fodra före eller efter ridning?

J

Julle_bull

Jag har hört många åsikter om att fodra, före eller efter ridning.
Vissa säger att man ska fodra innan man rider eftersom hästen annars är hungrig när man rider. Vissa säger att man ska fodra efter man har ridit, eftersom det tar minst en timme för hästen att smälta maten. Vilket är egentligen det riktiga? jag är väldigt undrande. :confused: hoppas på svar. mvh /Julia :bump:

Sv: Fodra före eller efter ridning?

Ja det vet jag :D men frågan jag frågade var om man ska fodra före eller efter RIDNING ;) ! Tack iallafall för svaret mvh /Julia :bump:

Jag menade just så som jag skrev, grovfoder före och kraftfoder efter ridning.;)

Förlåt om det blev otydligt.:cool:

Hästens mage har alltid mat då en häst mage är gjort för att alltid arbeta då en häst äter mellan 18-20 timmar om dygnet i de fria.
På betet så tar amn in hästen och rider.. dva hästens mage är full av mat=)

Så vill man akn man fodra före ridning utan problem..
Jag gör det och min häst mår prima hon får både före och efter ridning=)

Med "mat" menar du grovfoder, antar jag.:)

Det är ju rätt stor skillnad i hästens sätt att hantera foderslagen, och kraftfoder i hyfsade mängder kan vara bra att smälta i lugn och ro.

Jag menade just så som jag skrev, grovfoder före och kraftfoder efter ridning.;)

Förlåt om det blev otydligt.:cool:

Okeej, :D men jag är lite smått seg ;) Tack så hemskt mycket för svaret :bow: Mvh /Julia :bump:

Jag tycker inte att det är några problem att rida direkt efter att hästen ätit hö, men undviker att rida hårt om den just fått kraft.

man kan fodra både före och efter men då ska man tänka på att hästen måste stå en timme innan man kan rida den om man fodrar före för att den ska kunna smälta maten. efter är bäst tycker jag. om den är jättehungrig när man ska rida så antingen har den fått för lite mat målet innan eller så är fodergivorna ojämnt uppdelade på dagen.

Om jag ska rida runt fodringstid så får min äta innan. han får knappt något kraftfoder så jag tror inte de gör så mycket. annars går han och är sur å grinig för att han är hungrig. å de e ju inge kul. jag vet själv hur jag blir när jag e hungrig=)

betfor bör man ge ca 30 min innan man anstränger hästen efterosm att man oftast ger betfor för "sockerkicken".. en sockerkick som annars går förlorad (hörde nånstans att det kan bidra till korsförlamning, har ej källa på det men det låter vettigt)
jag skulle inte ge stor kraftfodergiva innan ansträngning, skulle det vara fodringsstid skulle jag ge en mindre tuss hö (upp till ett kg hö, beroende på hästens storlek) och resterande efter ridturen..

dock har jag aldrig hört något om en häst som blivit dålig/sur av att träna kort tid(10 min) efter varken kraftfoder eller grovfoder.. men själv undviker jag att anstränga mig direkt efter måltid (riktig måltid) då jag får magknip och håll då.. en macka eller några godisbitar går det bra med, då äter jag för att stilla hungern för tillfället och äter riktigt efter träningen..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 079
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur