Fodervärdar....???

N

nordsvensk72

Hejsan! Jag undrar om nån av er har nån erfarenhet av fodervärdar/foderhäst? Jag har lånat ut min häst till ett par som i första hand ville ha honom som sällskap till deras andra foderhäst.Hon skulle rida honom lite senare, när han hunnit vänja sig vid att vara på nytt ställe, nya kompisar mm. När han kom dit och dagarna efter pratade jag med henne varje dag och allt gick tydligen jättebra.Han var hur snäll som helst och funkade bra med andra hästen. Sedan åkte jag bort över helgen och får på måndag morgon ett sms om att jag måste hämta hästen. Han är tydligen inte "klok", biter o sparkar den andra hästen, sparkar i boxväggar o biter mm.
Jag talar om för henne att han aldrig gjort så förut, Han har varit världens snällaste,gått med många olika hästar,aldrig bitit eller sparkat i väggarna inne osv. Kan det kanske ha att göra med att han flyttat?eller...? De fortsätter sedan i 3 dagar att tala om hur "tokig" han är.Har ej haft möjlighet att hämta honom tidigare men åker den fjärde dan.När vi kommer dit är min häst ute, den andra inne i stallet,mina grejer ute i en hög (det som de inte behöll!!) och stallet låst!! Ingen hemma!! Fick ej se dessa "skador" de pratat om....som varken jag eller nån annan som känner min häst tror på!!! Han flyttade samma dag till en ny fodervärd (har ej möjl. att ha honom hemma just nu!!) där allt har funkat kanon med dessa saker den andra klagade på...man kan ju undra...?(Till saken hör att tjejen har varit ute o ridit i alla fall, kanske hon inte klarade av honom..?) Nu trivs han utmärkt i af!! Har ni hört nåt liknande eller varit med om..?
 
Sv: Fodervärdar....???

Det låter bedrövligt. Oseriösa människor finns tyvärr lite överallt. Det kanske var bra att din häst inte blev kvar där. Hade de varit lite seriösa hade de aldrig slängt ut dina saker eller låst stallet. De borde tagit reda på vad som kunde vara orsaken till hästen beteende istället och de borde litat på dig när du sa att hästen inte visat ett sådant beteende förut.
Jag har inte lånat ut häst på foder, däremot har jag varit fodervärd åt ett par stycken.
En bekant lånade ut sitt äldre sto på foder för några år sedan. Det upptäcktes snart att hästen bytt stall 4 gånger på 5 månader och när ägaren kom för att hälsa på hästen var den så mager att det bara var skinn och ben. Hästen är väldigt lättfödd och är i vanliga fall oftast på gränsen till för tjock. Fodervärden hade dessutom annonserat efter en halvfodervärd att dela hästen med helt utan ägarens vetskap. Ägaren tog hem hästen fortast möjligt.
Vilken tur att du hittat en bättre fodervärd åt din häst.
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har vait med om något liknande. Jag lånade ut ett halvblods sto. Hon var som en ängel hemma och när jag hade henne på inridningen var de väldigt glada i henne för hon var så trevlig på alla sätt och vis. Men tyvärr skadade hon sig på inridningen så jag tog hem henne och hon fick gå och ha det bra ganska länge. Fick nys om en som ville låna en foderhäst jag tyckte hon lät vettig.
Hon fick hem hästen och allt var frid och fröjd tills efter 1,5 vecka då ringde hon och sa att min hästen höll på att sparka sönder hennes andra häst. Hon har aldrig sparkat någon innan så vad jag tror är att hon inte klarade av henne i ridningen. Hon var hur snäll som helst när jag fick hem henne och hon hade fortfarnade inte sparkat någon annan häst heller så länge jag hade henne kvar.
 
Sv: Fodervärdar....???

Ja, jag är glad att det löste sig med den nya fodervärden!:)
Jag hade bara önskat att de andra hade varit ärliga med "orsaken" och inte hittat på så mycket otrevligt. Jag hann tänka många tankar dessa dagar:confused: , tänk om han hade blivit "tokig"....osv.... men som tur var så var han ju precis som vanligt...:bow: Där föll en stor sten från mitt hjärta!!
Man passar ju faktiskt inte ihop med alla hästar, det är ju kemi där också...
 
Sv: Fodervärdar....???

Hej! jag är just nu fodervärd på ett vbl och allt har gått jätte bra, men kände hästen innan då jag var medryttare på honom. Skulle nog aldrig själv låna ut en häst på foder till någon jag inte känner. Finns så många oseriösa människor därute. :mad: Innan jag tog honom på foder var han hos en annan i 5 veckor. Ägaren fick dock hämta hem honom eftersom han tydligen hade sparkat en av hennes egna hästar och ställts ensam i en annan hage men väldigt lite gräs. När ägaren frågade om han iaf. fick hö sade hon bara att "nää, men han äter ju så lite ändå så han behöver nog inget".:eek: Sedan hade de inte ridit en ända gång på 5 veckor fast meningen var att de skulle det. Men känner också många som varit fodervärdar på hästar de inte kännt tidigare och allt har gått jätte bra. Men man får akta sig till vem man lånar ut hästen. Har hört så många skräck historier, man blir ju så ledsen.
/Anna
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har haft foderhäst och sommarhäst, samt hjälpt en handfull ryttare med deras hästar i deras stall. Med förra foderhästen fungerade det bra, både ägaren och hästen som utvecklades åt rätt håll (unghäst).
Hästen kom bara ett par mil bortifrån mig så ägaren kände sig nog lugn mycket tack vare att hon kunde komma ut och titta på hästen. Jag brukar även kontinuerligt lägga upp bilder på de hästar jag har hand om, mycket för att ägaren ska kunna gå in och följa hästen i dess utveckling (något som brukar vara uppskattat).
Hittills har det fungerat bra med alla hästar och ägare jag varit i kontakt med. Med undantag från ett stall där jag och ägaren inte delade samma syn på hur man hanterar en häst så det slutade med att jag tog mitt pick och pack och bytte stall.. Men det är ju sånt som händer ibland. :smirk:
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har haft fodervärd, fungerade jättebra.
Och varit fodervärd ett par ggr och allt har fungerat hur bra som helst. Men jag har ju varit rädd om hästarna och behandlat dom precis som om dom var mina egna. Det är väl grundförutsättningen tycker jag för att det ska fungera man kan ju inte göra skillnad på egna hästar och foderhästar, har man dom i sin vård så tycker jag att alla behandlas lika.

Vilken tur att det löste sej för din häst i allafall.
Men jag har hört om flera som har fått dåliga fodervärdar, jättetrist för man har ju en anledning till varför man lämnar ut hästen på foder.

Ja men just det jag råkade ju ut för en oseriös tjej för ettpar år sedan. Jag skulel sälja en häst och en tjej var "jätteintresserad" och hon ville absolut ha hästen. Men den hade några inkar som skulle behandlas först. När den var färdigbehandlad så skulel hon ha den på foder i avvaktan på om inkarna skulel försvinna.
Samma dag som hon ska hämta hästen får jag ett sms att hon skadat sej och inte kan hämta hästen. Jag ringer upp direkt men får inte tag i henne förrän på kvällen. Hon drar en historia om hur hon skadat sej och läkaren sagt att hon kanske inte kan rida mer osv. Vi komme röverens om att hon ska höra av sej när hon vet mer. Jag hör inget av henne hon svarar inte när jag ringer.
Usch och fy för sådana människor. Men som sagt man är ju glad att det uppdagades redan innan hon hämtat hästen.
 
Sv: Fodervärdar....???

ja jag behövde en shettis nu efter sommaren och jag fick napp direkt av en som bor liten bit från mig , hon hade ponnyn på foder och ville inte ha den för den slängde av alla barn som red henne . jag prata med tjejen att vi skulle komma en dag , vi åkte dit och såg detta hemska ,shettisen stog med en ardenner i en liten hage utan vatten. jag sadlade ponnyn och långerade lite och sa ,ja tar henne ,ringde ägaren och hämtade ponnyn samma vecka . jag hade ponnyn på lösdrift med mitt fullblod hos en kompis hela vintern stog för mat och allt annat . ägaren och jag träffades hemma hos mig när dom kunde vara hemma för första gången . hon såg att hon hade det bra här . hon ringde och sa att hon ville ha tillbaka ponnyn som jag nu har betalat för hela vintern och snart behövde till andre hemma . nä du sa jag vad ska du ha för henne så köper jag henne av dig och nu är hon min dotters . så kan det åsså gå till:love:
 
Sv: Fodervärdar....???

har bara bra erfarenheter av att både låna och låna ut..fast vi ser ju alltids till att skriva ordentligt fodervärdsavtal där även all utrustning står med...hade jag varit som du så skulle jag ringt polisen när jag kom fram och hittade hästen så.totalt oseriöst..:mad:
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har lånat ut en häst en gång. Aldrig mer, säger jag! :mad:

Det var för ca 15-16 år sedan som jag lånade ut min häst pga div anledningar. Hon skulle till ett stall ca 8 mil härifrån. På den tiden hade jag inget körkort så det var svårt att åka och hälsa på bara sådär.

Allting verkade fungera jättebra till en början. Vi hade tät telefonkontakt. Jag var och hälsade på ett par ggr i början. Sedan en dag när hon varit utlånad i ca ett halvår så ringer jag upp för att bestämma en ny tid för att komma och hälsa på, så döm om min förvåning när tjejen säger att hon inte har henne kvar!!! :eek: :eek:

Då har hon i sin tur lånat ut henne till en tjej ytterligare några mil bort, UTAN ATT KONTAKTA MIG!!!!! :mad: :mad:

Som du kanske förstår så lånar jag aldrig i livet ut en häst igen!! :devil:
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har inte varit med om det, den fodervärd jag haft har varit exemplarisk, jättetrevlig tjej och vi har haft en bra kontakt, lite strul när hon skulle köpa ut hästen men mest pga att jag inte specificerat exakt vad som skulle ingå i köpet. Men annars helt kanon.
 
Sv: Fodervärdar....???

Har varit fodervärd åt 4 hästar allt har funkat kanon bra. Har haft 2 ute på foder och det har funkat bra,förutom med den sista vid köpet/tillbaka lämnandet.
En kallblods vallack som jag lånade ut till en tjej uppåt landet.Vi skulle "byta" häst för 1 år till att börja med.Hon skulle ha kallblodet och jag hennes shettis vallack.Hon körde ner vallacken med vagn och allt. De var väldigt trevliga och hästkunniga. De lastade min häst och åkte hem.Kontakt hölls genom brev och foton. Då det var 43 mil (enkel resa)oss emellan så var det inte frågan om besök.
Efter 1år bestämmer jag mig för att sälja kallblodet,då vi skrivit in i avtalet att fodervärden har förköpsrätt så kontaktar jag henne,eftersom hon säkert vill ha hem sin shettis också. Jag ringer otaliga gånger i 3 veckor.Inget svar på telefon eller brev. Jag slänger då på vinst och förlust ut en efterlysnings annons via text-tv. Några dagar senare ringer fodervärdens granne till mig.Hon säger då att hästen (min) ska säljas.Och att fodervärden haft flera spekulanter där.Likaså uppger fodervärden sig som ägare (hmmm).Jag blir förtvivlad och skickar ett rek brev till henne. Där jag också skriver ner det jag fått veta av hennes granne och att OM detta stämmer så görs en polisanmälan likaså om hon inte tar omg kontakt med mig.Hon ringer 2 dagar senare.Hon uppger då att denna granne som gett mig uppgifterna är avundsjuk på henne och hennes hästar,ok sa jag det kanske är möjligt men undrar varför hon inte varit nåbar.Hon säger då att hon legat inlagd och att hennes mamma skötte post osv. (tror föga på detta).Nåväl, jag säger åt henne att hon haft 1 månad på sig att bestämma sig för ev köp av min häst och att hon nu får 3 dagar till på sig då jag bestämt mig för att köra upp hennes shettis och hämta hem min egen om hon inte vill köpa honom.Sagt och gjort 3 dagar senare åker vi upp de 43 milen med shettisen och alla tillbehör,men får ett samtal på mobilen att shettisen ska avlämnas på ett annat ställe.... Ifrågasätter detta men får klartecken från ägaren genom att hon ska vara på platsen vid vår ankomst.Kommer till platsen och möts av en tjej med massa ungar runt sig,jodå de ska ha shettisen där.Lastar av allt, fortfarande ingen skymt av ägaren.Tjejen säger då att ***** är och fixar pengar men skulle möta oss hemma på hennes gård.
Ok,säger vi.... Kör igen.Hittar till fodervärdens gård.Massa hästar överallt. Får syn på min häst ute på en stor äng med ett kallblods sto som sällskap.Han ser fin och välskött ut.(Inga tvivel alls på att han är väl omhändertagen.)
Ingen är dock hemma på gården? Vi väntar ca 1 timme innan hon dyker upp. Ursäktar sig med att hon fixat pengar.Ok,jodå hon ska köpa min häst.Bjuder på kaffe och ytterligare 1 timme går.Nej säger jag vi måste bege oss hem så vi är hemma i vettig tid.
Ja säger hon pengarna kommer snart!??
4 timmar får vi vänta innan det dyker upp en bil med 2 unga killar i som rusar in i huset och lika snabbt ut o drar iväg. Jag funderar nu skarpt på att lasta min häst och åka. Då jag säger till henne detta så kommer hon med avtal och pengar.Under denna tiden har hon utfodrat sina grisar,och mockat osv.... Ringt en massa samtal dessutom.
Jag har även varit inne hos min häst och kollat över honom och han såg väldigt väl skött ut!
Får mina pengar och åker hem med blandade känslor....
1 år efter ser jag annons ute på Buke på "min" häst.
Kontaktar då henne igen och hon säger att "min" häst är inte säker med barn och hon ska nu starta upp ridning för handikappade barn osv.... Hästens säljs ännu längre upp i landet till enligt tjejen en kille som ska köra honom osv... Några månader senare ser jag att han är reggad som död inne på ATG:s sidor......Detta är något som jag ångrar tusenfalt att jag sålde honom.:cry:
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdar....???

Tack ska ni ha för era svar.....intressant att läsa, både "roligt" och "tråkigt" kan ju som sagt hända...
De flesta har ju i alla fall haft positiva erfarenheter av detta...
"Shettisar" har verkligen haft otur med sin häst...:cry: jag hoppas slippa uppleva något sådant men man är ganska utsatt i en sådan här situation, med eller utan kontrakt. (Ifall hästen hinner säljas är det ju inte säkert att man hittar igen den sedan,man lär ju inte få upplysningar frivilligt från fodervärden...:mad: )
I mitt fall så ringde jag polisen men de sa att det rörde sig om för små belopp för att åklagaren skulle tänkas reagera!!!:eek:
De sa att jag får ta upp det civilrättsligt i så fall, men vem har råd med det???
Tack än en gång för att ni delar med er...:banana:
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har aldrig varit med om det du berättar, tack och lov, men lite andra grejer.
Men nu har jag börjat ta hyra istället och då har jag fått tag på mycket bättre folk än när jag lånade ut gratis!
Det är konstigt, men det blir väl lite "sommarkatt" över det hela, folk tänker "å, jag får låna en häst gratis" och det är också det ENDA de tänker, allt annat är inte genomtänkt alls.
Så mitt råd är Ta ut en hyra och då kan du betala försäkringen själv, så vet du att den blir betald också.
(Det har jag nämligen varit med om att folk struntat i att betala den, så hästen stått oförsäkrad, det var nämligen så att jag hade det som motprestation när de fick låna gratis)
Gott att höra att din nya fodervärd är bra iaf
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har aldrig varit med om det du berättar, tack och lov, men lite andra grejer.
Men nu har jag börjat ta hyra istället och då har jag fått tag på mycket bättre folk än när jag lånade ut gratis!
Det är konstigt, men det blir väl lite "sommarkatt" över det hela, folk tänker "å, jag får låna en häst gratis" och det är också det ENDA de tänker, allt annat är inte genomtänkt alls.
Så mitt råd är Ta ut en hyra och då kan du betala försäkringen själv, så vet du att den blir betald också.
(Det har jag nämligen varit med om att folk struntat i att betala den, så hästen stått oförsäkrad, det var nämligen så att jag hade det som motprestation när de fick låna gratis)
Gott att höra att din nya fodervärd är bra iaf

Ifall man tycker att fodervärden bör betala försäkring kan man ju arrangera så fodervärden betalar till ägaren och ägaren till försäkringsbolaget, för att gardera sig mot uteblivna försäkringsbetalningar.
 
Sv: Fodervärdar....???

Jag har fått hem min häst från en dålig fodervärd för ett par månader sen. Och jag håller med Yamaha, Aldrig mer!
Fick hem en ouppfostrad, grinig, undernärd (vanligtvis VÄLDIGT lättfödd) häst med hovar som inte blivit skötta på evigheter. Ville inte ta bettet när man tränsade och bet efter en när man sadlade.
Hon fick gå på bete och inte göra så mycket nu i sommar för att äta upp sig och få tillbaka lite livsglädje igen.
Men det mest intressanta är ju att fodervärden inte anser sig ha gjort något fel och tycker att det är jag som är dum i huvudet. :crazy:
 
Sv: Fodervärdar....???

Jo tack fodervärdar kan var både bra och dåliga men detsamma gäller hästägarna!

Jag har både lånat hästar och lånat ut men de två senaste jag lånat har jag efter diverse påtryckningar köpt loss till slut. Båda deras gamla ägare var lite "udda".
Häst nr 1; det var tjejens ögonsten, hon älskade den över allt annat trots det var hon knappt i stallet eller red den innan jag fick låna den. När jag tagit hem den så kom de och hälsade på en gång på 6 år (vi bodde knappt 1 mil från varandra) och den enda gången var för att hennes pojkvän och min sambo kände varann så de ville träffas.
Häst nr 2: ägaren mycket sympatisk på telefon och sa att hästen var riden i skritt och trav, trevlig och lätthanterlig osv. Åkte och tittade på hästen (provred inte då det var blankis och hästen oskodd) och fann ägaren mycket sympatisk. Hämtade hem hästen, då hade den blivit mager och såg inget vidare ut men jag tog hem den ändå. Ringer ägaren efter en månad då jag inte hört ifrån henne (hon var inte hemma när jag hämtade hästen och skulle ringa så snart hon kommit hem) och det första hon frågar är om jag ramlat av... Då kryper det fram att hästen inte alls var riden i skritt och trav utan de suttit på den och hon kastat av ryttarna! Min förvåning var stor men jag hade inte farit av men förstod nu varför hon inte kunde några hjälper (tack och lov att jag tagit det lugnt och väntat ut henne).
Häst nr 1 har jag lånat ut på foder till en familj ett par mil härifrån och de verkade kanon samt att hästen och ryttaren fann varandra. Det var panik att få hem hästen för att de skulle hinna bekanta sig med varandra innan skolan började. Ok det argumentet kunde jag köpa så jag körde dit pållen. Vi hade tät kontakt (varannan dag) och allt var så bra till tre veckor senare då mamman plötsligt ringer ochh säger att de ska ha en yngre tävlingshäst istället. Panik att bli av med hästen så dagen efter åker jag och sambon och hämtar hem henne med följande skråmor; variga sår efter flughuvan, begynnande mugg på alla fyra, ett bitsår på rumpan och ett varigt sår på hasen. När jag påpekar dessa saker för dem så säger de bara att det är sånt som händer! Ok bitsåret men mugg och de variga såren?!

Trots allt försöker jag återigen hitta en fodervärd till min lilla knasfia då jag inte har tid för henne (vill tävla och hon bör trappa ner den verksamheten).
 
Sv: Fodervärdar....???

Hej!
Jag har varit fodervärd på några hästar, allt har funkat bra då.
Sen har jag oxå lånat ut min förra häst till en mycket oseriös person.
Det funkade bra i 2 veckor ungefär, sen ringde hon mig o sa att min häst hade fått ringorm o att han hade fått det när jag hade honom. Hon påstod att hon hade varit hos läkaren och fått bekräftat av honom att hon med hade åkt på ringorm. Jag ringde veterinären direkt och dagen efter åkte vi dit, tog prover som visade sig vara klåda i huden på min häst. Alltså inte ringorm som hon påstod att hon hade fått av honom:devil:
Efter nån vecka efter det fick jag reda på att min häst hade kastat av henne när hon ridit. Efter det skulle hon helt plötsligt inte ha honom på foder längre, nån anledning fick jag inte, men hon vart väl skrämd av honom misstänker jag.

Ja efter henne då skaffade jag en ny fodervärd, dom verkade kanonbra, men efter 1 månad ungefär så började dom klaga på att han haltade. (han hade osteockhyndros i ena baknät) Dom i princip krävde att jag antingen skulle ta hem hästen vilket jag inte kunde för jag var höggravid då, eller så skulle jag betala operation på 15000 kr som dom sa att det skulle kosta, vilket jag absolut inte hade råd med då försäkringen inte täckte det, eller så skulle dom köpa honom och bekosta det själva. Vad hade jag för val?? Jo jag sålde honom trots att jag absolut inte ville det. Dom sa att han skulle opereras i oktober, alltså efter 2 månader...jag mailade efter ca 3 månader o frågade hur det hade gått, dom sa att han inte hade opererats än, utan dom red honom regelbundet osv. Alltså, jag blev lurad. Dom visste mycket väl att jag var gravid o inte hade pengar o inte kunde ta hem honom, så att säga att han var halt på grund av osteon var bara ett knep från deras sida att får köpa honom billigt av mig.
Ja, när dom då köpte honom så lovade dom att han skulle får vara hos dom livet ut, men efter 1 år ungefär, vad ser jag då på blockets annonssidor?? jo han skulle säljas. F*n vad sur jag blev och ledsen. Dom fick veta att dom levde i det mailet jag skrev till dom.:devil:
Fick tyvärr inget svar tillbaka...hoppas dom hade dåligt samvete.
Visst kan man få förhinder som gör att man inte kan ha hästen kvar, men varför var dom då tvungna att köpa honom för att sen sälja honom när dom lika gjärna kunde lämnat tillbaka honom till mig exakt samma tid som dom sålde honom på:confused:
Saknar honom fortfarande:cry: trots att jag har ny häst.
/jenny
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 829
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp