Fodervärdar.. & uppfödare..

Sv: Fodervärdar.. & uppfödare..

Gnist skrev:
Tycker inte att fodervärdar gnäller speciellt mycket...Inte de jag känner iaf..
Jag tycker hela idén med fodervärar suger.

De flesta som tar en tik på foder gör det utan att riktigt inse konsekvenserna.

Visst, de skriver på papperena, men de blir enligt min mening utnyttjade "mot bättre vetande". De flesta gör nog inte som du Gnist, tar en importerad hund, utan de handlar oftare om vanliga enkla hundar.

Jag rekommenderar aldrig någon att ta en hund på foder om man inte känner kennelägaren riktigt väl. Jag tycker att den som sörjer för hunden också skall äga hunden åtminstone till hälften.

Ett alternativ till ditt fall hade varit att ni gemensamt köpte hunden och delade ägarskapet. Sedan kan den ena parten lösa ut den andra om man vill och man delar också både på valpkullens förtjänster och förluster.

prinsessfeminist skrev:
Sedan kan den ena parten lösa ut den andra om man vill och man delar också både på valpkullens förtjänster och förluster.

Det alternativet är inte förenligt med Skk´s regler....

lady_vip skrev:
Om jag hade tagit en fodertik så hade jag velat att uppfödaren hade tagit tiken nån vecka innan valpning, men anledning av ansvaret. Det är ju dennes hund, så om något går snett vill inte jag behöva stå som ansvarig för det.

Precis min tanke, jag vill inte vara ansvarig över att parningen går rätt till eller att valpningen sköts som den ska, har man erfarenheten och lusten själv så kvittar det väl eg. men jag vill inte få skit för om något händer med valparna.
Mitt ansvar är tiken och att hon mår bra.

prinsessfeminist skrev:
Jag rekommenderar aldrig någon att ta en hund på foder om man inte känner kennelägaren riktigt väl. Jag tycker att den som sörjer för hunden också skall äga hunden åtminstone till hälften.

För vems skull?
Jag har en bekant som blev ordenligt blåst visserligen på en tik som hon hade på foder, kontraktet sa att uppfödaren skulle få ta en kull efter tiken och att hon sedan skulle övergå till fodervärden.. bara det att det vart två istället för en kull då hon inte fick tillbaka hunden förrens efter sjuhundra år efter första valpningen... och då var hon på smällen igen :crazy:
Jag har blivit erbjuden en avelstik på foder, sa nej pga tidsbrist men hon ligger här hemma på golvet veckan ut nu iallafall :o
Hon har fått de kullar hon ska ha och jag har inget problem med att inte äga henne då det med ett ordentligt skrivet kontrakt är betydligt lättare för mej att kunna lämna tillbaka henne till uppfödaren om låt säja, jag blir handikappad eller svårt sjuk på annat vis -istället för att behöva hitta ett annat hem åt henne fort som 17.

Måste bara få säga att jag kan inte fatta hur man kan lämna ut en hund på foder till någon som man inte bor i närheten av så att man inte känner hunden när det är dags för parning och valpning. Det verkar helt knäppt tycker jag. jag skulle då aldrig lämna ut en tik på foder om jag inte kan hålla kontakten med tiken så att vi känner varandra när det är dags.

Dessutom tycker jag att halvfoder är ett bättre alternativ, både för uppfödaren och fodervärden.

prinsessfeminist skrev:
Jag tycker hela idén med fodervärar suger.

De flesta som tar en tik på foder gör det utan att riktigt inse konsekvenserna.

Jag håller faktiskt med dig, trots att jag själv har kennel :o. Jag har en importhane hos fodervärd, men kommer ALDRIG sätta ut någon tik på foder. Det hör ofta av sig folk som vill ha tikar på foder, men jag tycker inte det är rätt lösning för varken tiken eller fodervärden. En dräktighet och valpning är nog påfrestande som det är- och så ska tiken dessutom tillfälligt byta hem mitt i allt! Dessutom inser nog inte folk hur otroligt jobbigt det är att vara utan sin älskade hund 2-3 månader medan den befinner sig hos kenneln... Nä, hanar har jag gärna hos fodervärd men tikarna stannar här hemma!

Jag är av annan åsikt. Jag anser att iden med halvfoder mest är till nackdel för valpköparen. Det gynnar mest gnidna uppfödare. Hur knepigt är det inte att ta betalt för en valp (om än reducerat) och behålla de mesta rättigheterna på hunden. En halvfodervärd är ju inte mer skyddad än en vanlig fodervärd.

Jag har varit halvfodervärd, dvs jag förband mig till att upplåta tiken till en kull och sedan skulle hon övergå i min ägo. (Eller vid x antal års ålder.) Nu blev det inte så, uppfödaren valde att inte ta valpar på henne av hälsoskäl och då övergick hon i min ägo. Så ska man vara krass fick jag en hund för halva priset utan någon motprestation... För det är ju en chanstagning också för uppfödaren som inte tjänar några pengar/halva summan på den valpen, och inte kan vara säker på att det blir en bra avelstik av den heller.

Och vad hade hänt om ni blivit osams?
Som fodervärd förlorar man ju i varje fall inte cash på om hunden far tillbaka till uppfödaren. Som halvfodervärd kan man ju bli blåst på både hund och pengar.

Jag anser dessutom att har man betalat halva priset ska man också ha halva bestämmanderätten och inte vara helt utlämnad till uppfödarens vilja. Då ska man ha något att säga till om tikens lämplighet, tidpunkt för parning och kull osv. Annars blir det bara att man betalat dyra pengar för att slippa en valpkull.

Rent juridiskt finns det inget "halvfoder avtal". Som säljare kan man inte ta tillbaka en hund som man har sålt - även om man bara har tagit ut halva summan och skrivit avtal om parningar etc. Det enda man som säljare kan göra är att kräva restrerande pengar, och det är bara om man skrivit in i avtalet att det är det som gäller vid kontraktsbrott.

Jag håller fullständigt med dig Druvan! Jag har hanhund ute på foder, men skulle inte kunna tänka mig att placera ut en tik.

Många vill ha fodervärdshund utan att inse att det inte är en gratis hund man får. Man betalar visseligen inte pengar när man tar emot den, däremot så kommer man att betala med jobb. Det krävs att man är medveten om det innnan, och att det är det man gillar i hunderiet, annars skiter det sig rejält. Ingenting är gratis här i världen, men vissa saker känns lätta att betala eftersom man hade gjort det iallafall - bara för att man gillar det.

Personligen anser jag att foderhundar är ett bra system till gagn för både uppfödare, fodervärd och hundar om det sköts rätt. Tyvärr är det svårt att veta att allt blir rätt från scratch och många går på nitar. Både uppfödare, fodervärdar och inte minst - hundar.

Liknande trådar

Övr. Hund Har tyvärr fått dela på mina två tikar, 1 respektive 2 år. De har alltid varit bästa vänner, men den yngsta blev ett monster vid sitt...
Svar
0
· Visningar
737
Senast: Midlingur
·
Hundavel & Ras Jag har en svår fråga... Jag är fodervärd till en Leonbergervalp som är betalning för en hannes parning. Hannens ägare är min vuxna...
2
Svar
26
· Visningar
3 363
Senast: Laa
·
Hundavel & Ras Har en snart 9 månaders spanielpojke. Allt funkar jättebra förutom ensamhetsträning som vi jobbar på men som han inte tycker om alls...
Svar
15
· Visningar
3 173
Senast: Disen
·
H
Övr. Hund Detta är ett lånt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom och ta sig tid att svara. Jag tar ett anonymt nick då detta är känsligt och jag...
Svar
14
· Visningar
2 018
Senast: heltlost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama