Fodervärd

jeessicas

Trådstartare
Hej . Jag har just nu en häst på foder som senare ska säljas . Innan hästen kom till mig kunde han ingenting , jag har nu tränat upp honom så han är fin och kan grunderna inom dressyr och han har fått fina muskler . Då han inte är en häst för mig så har jag hittat någon annan som ska köpa honom .

Det är alltså jag som har gjort allt jobb med honom och undrar nu om jag inte borde få provision för det vid försäljning ? I alla fall en liten procent , när jag gjort allt arbete åt ägaren ? Vi har inte skrivit något i kontraktet och jag är inte heller utbildad beridare eller något . Men som ni kanske förstår så känns det tråkigt att ha lagt tid och pengar på hästen sen inte få ett öre för det :(

Säger som de andra: om ni inte gjort upp det på förhand, varför ska du få betalt?

Du har visserligen enligt din beskrivning utbildat hästen. Men det valet gjorde du ju när du tackade ja till att vara fodervärd.
Förhoppningsvis har du haft roligt under tiden du fått låna hästen till självkostnadspris.

Jag har en foderhäst hemma hos mig, som blir utbildad. Den hade en hel del olater och var väl inte så hemskt ridbar. Bockade, stegrade, stack, slängde av ägaren.
Den är visserligen inte utbildad nu heller, men går i skapligt stadig form i skritt och trav, tar oftast rätt galoppfattning ungefär när jag ber den om galopp, svarar på gas och broms.
Hästen kommer att vara i betydligt bättre skick ridmässigt när den (eventuellt) åker från mig.

I det här fallet finns en muntlig - dock av olika, fullt acceptabla, skäl inte skriftlig - överenskommelse om att jag antagligen får behålla hästen gratis efter fodervärdstidens utgång.
Om jag får behålla den, så har jag fått en i mitt tycke fin häst gratis.
Om de hämtar hem den, har de fått hästen gratis utbildad.

Tja, det ingår. Om jag viljat få betalt för träningen, hade det handlat om ett annat slags avtal.