Fodervärd

jeessicas

Trådstartare
Hej . Jag har just nu en häst på foder som senare ska säljas . Innan hästen kom till mig kunde han ingenting , jag har nu tränat upp honom så han är fin och kan grunderna inom dressyr och han har fått fina muskler . Då han inte är en häst för mig så har jag hittat någon annan som ska köpa honom .

Det är alltså jag som har gjort allt jobb med honom och undrar nu om jag inte borde få provision för det vid försäljning ? I alla fall en liten procent , när jag gjort allt arbete åt ägaren ? Vi har inte skrivit något i kontraktet och jag är inte heller utbildad beridare eller något . Men som ni kanske förstår så känns det tråkigt att ha lagt tid och pengar på hästen sen inte få ett öre för det :(

Säger som de andra: om ni inte gjort upp det på förhand, varför ska du få betalt?

Du har visserligen enligt din beskrivning utbildat hästen. Men det valet gjorde du ju när du tackade ja till att vara fodervärd.
Förhoppningsvis har du haft roligt under tiden du fått låna hästen till självkostnadspris.

Jag har en foderhäst hemma hos mig, som blir utbildad. Den hade en hel del olater och var väl inte så hemskt ridbar. Bockade, stegrade, stack, slängde av ägaren.
Den är visserligen inte utbildad nu heller, men går i skapligt stadig form i skritt och trav, tar oftast rätt galoppfattning ungefär när jag ber den om galopp, svarar på gas och broms.
Hästen kommer att vara i betydligt bättre skick ridmässigt när den (eventuellt) åker från mig.

I det här fallet finns en muntlig - dock av olika, fullt acceptabla, skäl inte skriftlig - överenskommelse om att jag antagligen får behålla hästen gratis efter fodervärdstidens utgång.
Om jag får behålla den, så har jag fått en i mitt tycke fin häst gratis.
Om de hämtar hem den, har de fått hästen gratis utbildad.

Tja, det ingår. Om jag viljat få betalt för träningen, hade det handlat om ett annat slags avtal.

Om en månad kommer det en häst till mig som jag ska grundrida åt ägaren. Där får jag betalt för nöjet för så ser det avtalet ut.

@jeessicas om ni inte kommit överens sedan innan att du skulle utbilda honom mot en provision eller liknande så ser jag inte varför dom skulle vara skyldiga dig någonting. Du visste ju om premisserna för fodervärdskapet när du tog hästen och har därmed också accepterat dom så det känns lite konstigt att komma i efterhand och vilja ha något.

Hej . Jag har just nu en häst på foder som senare ska säljas . Innan hästen kom till mig kunde han ingenting , jag har nu tränat upp honom så han är fin och kan grunderna inom dressyr och han har fått fina muskler . Då han inte är en häst för mig så har jag hittat någon annan som ska köpa honom .

Det är alltså jag som har gjort allt jobb med honom och undrar nu om jag inte borde få provision för det vid försäljning ? I alla fall en liten procent , när jag gjort allt arbete åt ägaren ? Vi har inte skrivit något i kontraktet och jag är inte heller utbildad beridare eller något . Men som ni kanske förstår så känns det tråkigt att ha lagt tid och pengar på hästen sen inte få ett öre för det :(
Fast som fodervärd så får man liksom inte betalt man lånar en häst mot omkostnaderna, hade du tagit den på tillridning så hade du haft betalt en solklar skillnad eller hur? Förövrigt tycker du att du utbildat hästen å att den ökat i värde men det är kanske inte ägarens uppfattning? Får du en slant som tack för hjälpen så får du vara glad men kan inte sura om du inte får något du inte avtalat om. Nästa gång du tycker att du har en häst på tillridning så se till att avtala om det och inte fodervärd och gör upp om betalning innan.

Det är ju så det är att vara fodervärd, man lägger ner timmar, energi och pengar på någon annans häst. Vill man inte det bör man låta bli att vara fodervärd från början.

Säljer ägaren hästen och bestämmer sig för att ge dig viss % ska du vara glad men det är liksom inget "borde". Vill man ha förtjänst vid försäljning för jobbet man lagt ner får man köpa en egen häst att jobba med eller skriva det i kontraktet från början. tyvärr.

Tyvärr så är det så att har ni inte avtalat detta mellan er så har du ingen rätt att få någon provision vd försäljning även om du hjälpt till att förmedla hästen till ny köpare.

Du får se det som en bra erfarenhet att ta med till nästa häst som förhoppningsvis blir din egna :)

@jeessicas Det är ju sånt man får tänka på innan man tar hem en foderhäst... Vi har en häst hemma nu som vi ska ha på foder. Ägaren vill ha X antal kr för hästen när den säljs. Vi står för annonsering mm av hästen, om vi utbildar hästen så värdet höjs så får vi ta mer betalt för den vid försäljning men ägaren ska fortfarande få de X kr.

När jag har haft foderhästar tidigare så har jag haft förköpsrätt till vissa hästar till ett pris som ägaren och jag kommit överens om och skrivit in i kontraktet. Om jag inte väljer att köpa hästen när hästen är till salu så får ju ägaren sälja hästen för det h*n anser att den är värd. Jag tycker det ger mig mycket att utbilda hästar även om jag inte får betalt för det.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 524
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 520
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka