Fodervärd / tänka på?

W

wingil

Hur skriver man bra fodervärdskontrakt? Ska man skriva lista på allt man skickar med mm? Vad händer om saker går sönder, vem ersätter? Osv.. hjälp.. ska ge ut min kille på foder.. visserligen till en bekant men vill ha alla papper mm godkända och tydliga :)

Sv: Fodervärd / tänka på?

brukar finnas förtryckta att köpa i hästaffärer, de kan vara en bra stomme att bygga på och sedan lägga till eventuella krav och önskemål man har utöver de som redan finns. Kan imorgon säga vad som finns med... (ska köpa ett ex själv imorgon om vi hittar)

Här ett exempel på vad som kan stå. Det är från mitt fodervärdskontrakt med en fodervärd och bygger på ett köpt kontrakt:

FODERVÄRDSKONTRAKT FÖR HÄST

Mellan undertecknande parter har denna dag träffats fodervärdsavtal för hästen XXXX f. XXX reg.nr. XXX enligt följande:

Hästägare: < här ska namn, adress, telefonnummer och personnummer in>

Fodervärd: < här ska namn, adress, telefonnummer och personnummer in>

Fodervärden förbinder sig härmed att sköta och motionera <hästens namn> på bästa sätt samt stå för uppstallning, skoning, avmaskning, vaccinering. Veterinärkostnader står fodervärden för.

Ägaren förbinder sig härmed att hålla hästen <hästens namn> försäkrad och betala försäkringspremien.

Hästen skall av fodervärden användas till <beskriv vad den ska vara till>

Avtalet gäller fr.o.m nedanstående datum tills vidare med 3 månaders uppsägningstid från båda parter. <här kan man bestämma på annat sätt förstås>

Vid tvist härrörande ur detta avtal eller till bedömning av om kontraktsbrott föreligger skall lagen om skiljemän tillämpas.

X-stad den XXX

Underskrift av hästägaren Underskrift av fodervärden

Tillägg angående prylar: Ja, när det gäller prylar så bör ni komma överens om hur ni ska göra och skriva in det. Vad som ska medfölja hästen, vad som ska returneras med hästen och vem som ersätter sådant som går sönder.

Oavsett vad det är för kontrakt man skriver, så ska man alltid skriva som om det är ens värsta ovän det gäller. Bättre att ta med för mycket än för lite. Blir det något klydd en dag är det bäst att allt finns i avtalet.
Ta med sådant som vem som ska betala vad t ex när det gäller skador och självrisker. Vem som ska stå för eventuella transportkostnader fram och tillbaka. Har en bekant som missade detta och när hästen skulle tillbaka fanns den i norra Norrland och ägaren i södra Skåne, kostade den hästägaren en rejäl slant att få hem hästen. Det fanns inget att göra enligt juristerna för det stod inte i avtalet att hästen inte fick flyttas och inte heller att fodervärden skulle stå för transportkostnaderna. Annat bra att ha med är att man som hästägare kan hämta tillbaka hästen omedelbart om kontraktet inte följs. Också vis av egen erfarenhet att fodervärden blir ersättningsskyldig om hästen lämnas tillbaka i sämre skick ( t ex utmagrad) för det kostnader som uppstår för att få tillbaka hästen i normalt skick. Likaså att man i avtalet skriver in vilka följderna blir om det bryts.
Så det är bättre att tänka efter före på allt som kan hända medan hästen är borta.

Tack alla!

Ska ta det kontrakt ni gav här och bygga på det då vidare med transport, prylar mm så borde det bli bra :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 119
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 364
Senast: Cina B
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 572
Senast: mars
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 304
Senast: Vicks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel