Fodervärd eller inte?

C

ChipsFancyCutter

Jaha nu har 3 års väntan på att hästen skulle växa och bli ridbar gått till ända och utbytts mot mitt eget väntande. 10 veckor kvar sedan är mitt vankande och svullna fötter slut, hoppars jag. Så nu har jag en 3 årig super skön quarter vallack som vill bli aktiverad och själv har jag ridförbud. Så vad gör jag? Väntar och låter honom gå på bete eller lämna ut honom på foder till förhoppningsvis duktig ryttare? Sälja är inte aktuellt! Börja rida till hösten vet jag inte heller om jag hinner,små barn tar ju mycket tid. Lämna honom till tränare i 1 års tid är kanske för dyrt... :crazy:
Medryttare? Har försökt.
Några råd för min underbara stjärn häst?
//Christel

Det är lite svårt att ge råd om hur du skall göra. Hade det varit så att du tänkte börja rida till hösten så hade jag valt att släppa på lösdrift eller liknande tills dess. Men om du inte kan börja rida då så kanske det är bäst att få hästen igångsatt. Frågan är om du hittar någon duktig som är villig att lägga ned tid på det där första jobbet som det blir med inridning osv men sedan lämna tillbaka hästen till dig utan att i princip få något för det?! Kanske finns det sådana människor, men det finns alltid en risk att det blir fel.
Lurigt det där! Hoppas du hittar en bra lösning iallafall.

Håller med Sandra i tidigare inlägg, att få någon att göra "grovjobbet" gratis som har den kunskapen är inte det lättaste. Samtidigt är det synd att hästen bara "står", en idé är att du kan lämna den ett par månder för inridning hos en kunnig ryttare o därefter låta den få en månads semester. Kanske du sen kan finna en duktig ryttare som vill hjälpa dig emot att du får stå för alla omkostnader men att ryttaren får (som lön för mödan) en viss tid på sig om denne tex vill tävla hästen. Hoppas det löser sig för dig!

En idé är att lämna hästen på foder hos en dokumenterat duktig ryttare med goda referenser och att du betalar en del eller hela av månadskostnaden för hästen.

Det finns en del duktiga ryttare lite här och var som av olika anledningar inte har råd med egen häst (studier etc) men ändå gärna skulle ha någon att arbeta med. Att kräva full månadskostnad av en sådan är nog omöjligt, men många gör gärna jobbet gratis om ägaren hjälper till att betala vad hästen kostar i stallplats, foder, hovslagare mm... Har själv en häst på de villkoren nu, och det fungerar jättebra!

Någon proffstränare kommer du inte att få tag på, och fel kan det ju alltid gå, men det kan vara värt att leta lite.

Hade jag personligen hittat en trevlig inriden unghäst med framtiden att kunna tävla så hade jag stått för allt men jag är nog bara dum? :smirk:
Jag tackar dock för era svar. Jag kommer nog inte kunna rida i höst mer än på nordisen. Så hittar jag ingen lämplig fodervärd så kommer han åka till kunniga människor och få lära sig att jaga kossor.
//Christel

Ja får de använda hästen till tävling så tror jag allt det finns flera som ställer upp som fodervärdar, men då vill de kanske bli garanterade en viss tid med hästen?!

Lycka till iallafall!

Dum vet jag inte, men det handlar väl som vanligt om utbud och efterfrågan! :) Är det så kort tid som ett år på en unghäst så tror jag inte du hittar så många som är villiga att betala allt för hästen och sedan lämna tillbaka den när det börja gå bra... Hade jag haft råd med det så hade jag köpt egen häst i stället. Det är ju månadskostnaden som är svårast, inte att lägga ut pengar en gång för hästen. But that's me! :p

Hejsan!
Är lite i samma sits som dig. Har en pålla på 4 år i april och själv går jag och vankar i v30.
Jag kan bara tala om hur jag resonerat...
Har inte råd att lämna bort pållan ett år till proffs. Känner ingen som jag kan lämna henne till på foder för vidare inridning, dessutom vill jag göra grovjobbet själv.
Hon har alltså gått hemma och skrotat dedan i september och hon mår inte dåligt av det, snarare jag som får dåligt samvete...
Nu är ju hon iofs ett år äldre än din, jag han rida henne en hel del i skogen i somras. Hon har under de här månaderna vuxut ytterligare ett par cm både här och där och inte minst mentalt har det hänt en hel del.
Ser verkligen fram emot sommaren när jag kan börja sätta igång henne från marken igen för att sedan under hösten börja rida henne igen.
Och jodå man kan mycket väl hinna med både barn och häst. När jag var mammaledig med dottern, nu 6, hann jag verkligen med att rida...

Hoppas mina tankar hjälper dig något...

Fick bara en tanke. Om den är bra eller dålig vet jag inte :crazy:
Men det finns ju en duktig tränare som har utbildning till blivande instruktörer genom komvux eller vad det nu var.
Han "behöver" ju hästar till sin verksamhet. Nu kanske han redan har hästar, men kanske är värt att fråga?
Iofs är det väl inga proffs som ska rida, men de håller ju på med western och rider för tränaren, så hästen får nog en bra utbildning ändå.
Nu är ju inte din häst så gammal, men den kanske kan gå några pass i veckan.

Nja...har ju ingen lust att lämna ut hästen till lektions verksamhet!
Känner mig då mer frestad av cinnas inlägg och låta hästen stå 1 år. Det är ev bara jag som tar skada. Växer gör han ju fortfarande. Har en kompis från western klubben som har en 2 årig quarter sto, vi pratar om att byta häst ett år. Hon är sugen på att rida och jag behöver sällskap till nordisen.
Vi får se.
//Christel v29 och vankande.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka