Fodervärdsavtal

pelle

Trådstartare
Har lånat ut häst sen 6månader tillbaka.Hästen 12år aldrig visat hälta innan.Nu är hästen halt på flera ben.Fodervärden har tävlat både hoppning o dressyr på honom. Nu vill han lämna tillbaka hästen omedelbart,ej heller stå för veterinärkostnaden, han hävdar att hästen var behäftad med felet innan. Har fem månader på kontraktet Tyvärr ej besiktad vid överlämnandet.Kan han kräva att få lämna tillbaka hästen i förtid?
 
Sv: Fodervärdsavtal

Jag hade skrivit och påtalat att ni har ett avtal, att det gäller och sedan ifrågasatt om fodervärden verkligen - mot gällande djurskyddslagstiftning - tävlat och tränat med en häst som fodervärden påstår från början varit dålig. Det innebär ju att fodervärden tränat och tävlat en häst som varit halt.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Man tröttnar verkligen på hästeriet! Man vågar ju inte sälja hästar längre,så då lånar man ut hästen och det blir bråk ändå.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Det enklaste är nog att låta dem lämna tillbaka hästen en månad i förtid (om jag förstår sifforna rätt). Det var i det här fallet en miss att inte ha vet-besiktat hästen inför att FV hämtade den; ord står mot ord och då är det antagligen inte lönande att processa kring det hela.
Tyvärr.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Jag hade skrivit och påtalat att ni har ett avtal, att det gäller och sedan ifrågasatt om fodervärden verkligen - mot gällande djurskyddslagstiftning - tävlat och tränat med en häst som fodervärden påstår från början varit dålig. Det innebär ju att fodervärden tränat och tävlat en häst som varit halt.

Spot on!!! :D

Bättre att han köper sig en egen häst och står för kostnaderna för sitt eget uppenbart usla ridande än att han rider sönder andras hästar.

Men som någon nämnde tidigare så står ord mot ord och det är i praktiken omöjligt att bevisa såtillvida att en ny besiktning på något sätt visar att skadan är ny eller gammal. På vissa skador ska det tydligen gå att se detta.
Fantastiskt att det inte slagit fodervärden att hästen kan ha gjort illa sig i hagen utan att det är helt och hållet en tidigare skada som gör sig gällande. Pust! :meh:
 
Sv: Fodervärdsavtal

Kontraktet löper fram till juli. Hade jag haft en box ledig hade jag hämtat hem hästen direkt!
 
Sv: Fodervärdsavtal

KL*

Har ni inte skrivit in att FV ska stå för vet kostnader samt vad uppsägningstiden är? Om ni har det så gäller kontraktet och Fv får följa vad denne har skrivit på. Blir så arg på oseriösa människor som inte vill ta ansvar bara för dom "bara" är fodervärdar.:cautious:
 
Sv: Fodervärdsavtal

Ingen uppsägningstid då hästen skulle vara utlämnad 1år sedan åter ägaren eller köpas.Enligt kontraktet ska FV stå för samtliga kostnader under avtalsperioden.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Innan man åtar sig att stå för veterinärkostnader för någon annans häst borde man nog ta reda på skicket på hästen, dvs veterinärbesikta.

Har man gjort det har man valet att inte skriva på, annars gäller ju självklart kontraktet som det är påskrivet.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Man tröttnar verkligen på hästeriet! Man vågar ju inte sälja hästar längre,så då lånar man ut hästen och det blir bråk ändå.

En veterinärbesiktning hade underlättat.

Hoppas det löser sig till det bästa.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Låst läge.FV har iallafall behandlat hästen ,den har svarat bra på behandlingen och ska ridas igång.FV vill lämna tillbaka hästen omedelbart då kontraktet inte gäller.Jag har ju hyrt ut hästens box(med kontrakt) året hästen skulle varit borta.Får väl ta hem den och ställa i en hage!Ha ha.Är riktigt trött på hästar nu kan jag säga!FV tävlat på hästen MSV dressyr 110 hoppning under tiden han haft den,ändå halt vid hämtandet.
 
Sv: Fodervärdsavtal

Om man som fodervärd vill vara säker på att hästen är frisk vi avhämtning, så besiktar man innan. Om man som ägare vill veta att hästen är frisk, så besiktar man vid återtagande. Då fullföljer alla sin del av kontrakt som skrivs.
 

Liknande trådar

Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 901
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 070
Senast: QueenLilith
·
Träning Jag lämnade iväg min häst till ryttare för försäljning och efter lite uppmärksamhet har det nu blivit dragkamp om hästen från flera...
Svar
4
· Visningar
2 020
Senast: Waikiki
·
Hästmänniskan Hejsan! En lång historia kort har jag nu fått möjligheten att köpa min drömhäst. :o Jag har världens trevligaste och personliga maxade...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
12 079
Senast: Wonderwoman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp