Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag skrev att det borde stå i ett färdigt kontrakt, alltså det brukar göra det och sen kan man ju självklart ändra som man vill! Jag skrev inte att alla ska ha det i sina kontrakt, utan mer att det brukar stå i dom färdiga kontrakten!

Och att JAG aldrig skulle låna ut en häst utan uppsägningstid för att jag inte vill kunna hamna i liknande situationer.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag skrev att det borde stå i ett färdigt kontrakt, alltså det brukar göra det och sen kan man ju självklart ändra som man vill! Jag skrev inte att alla ska ha det i sina kontrakt, utan mer att det brukar stå i dom färdiga kontrakten!

Och att JAG aldrig skulle låna ut en häst utan uppsägningstid för att jag inte vill kunna hamna i liknande situationer.

Det är ett färdigt avtal och om man tittar på det så framgår det väldigt tydligt att man kan göra det tidsbegränsat och utan uppsägningstid. Precis så som TS har gjort. Det går alldeles utmärkt att göra på det sättet som det här avtalet är utformat.

Dessutom är det ju så att man hamnar inte i den situationen om alla hade varit medvetna om vad det var dom skrev på. För i TS fall är det solklart att avtalet gäller i sju månader.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Det är solklart hur länge det gäller men knappast solklart vilka vilkor som gäller vid förtida uppsägning. Det står inte ett ord om det, och hur det ska hanteras.
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Det finns inget olagligt i det förfarandet. Hyra förutsätter att man till utlångaren erlägger ersättning för det man lånar.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Den skadelidande parten ersätts med sina kostnader, känns inte helt orimligt blir utfallet vid en prövning.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

När man talar om perspektivet några månaders uppehälle är det högst rimligt, men inte om det rör sig om många månader eller kanske år. Som sagt är det någon som känner till något tillämpningsbart prejudikat om vad som kan betraktas som rimligt?

Det skulle bara himla praktiskt att lämna ut en häst på foder medan man studerar i 2 år för att man inte har råd och sedan tvingas fodervärden avbryta pga oförutsedda händelser. Ska man då kunna kräva foderväden ( eller kanske dödsboet) på 1,5 års helinackordering inklusive allt och ha hästen gratis? Rimligt är snarare att fodervärden får chans att skaffa en ny fodervärd alternativt att man tar hem hästen och får ersättning för omkostnaderna några månader.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Det kan jag tänka mig är en jämkningsfråga, och värt att tänka på när man skriver kontrakt på längre tid. Men att från en månad till en annan stå med en häst som man har kontrakt med fodervärden - nej. Och i det här fallet är det ju rena fantasier om man ser till uppsägningsgrunden. Redan där falerar det, och sedan är ju kontraktstiden relativt kort.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jo jag är enig, men samtidigt är det dyrt att processa och rör det sig inte om större summor så kan det bli dyrt även om försäkringen tar stora delar och man får rätt.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Absolut, det är en annan fråga. Hur långt ska man driva en skitsumma? Och i frågan gällande process måste ju allt under 30 000 kr vara helt klart mindre summa och olönt att driva.

Visst kan man prova KFM, men om det inte händer något där - gå vidare till tinget, tveksamt.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

När man talar om perspektivet några månaders uppehälle är det högst rimligt, men inte om det rör sig om många månader eller kanske år. Som sagt är det någon som känner till något tillämpningsbart prejudikat om vad som kan betraktas som rimligt?

Det skulle bara himla praktiskt att lämna ut en häst på foder medan man studerar i 2 år för att man inte har råd och sedan tvingas fodervärden avbryta pga oförutsedda händelser. Ska man då kunna kräva foderväden ( eller kanske dödsboet) på 1,5 års helinackordering inklusive allt och ha hästen gratis? Rimligt är snarare att fodervärden får chans att skaffa en ny fodervärd alternativt att man tar hem hästen och får ersättning för omkostnaderna några månader.

Å andra sidan är det väl inte orimligt att man vill försäkra sig om att inte ägaren vill ha tillbaka sin häst efter ett par månader om man tex avser att tävla eller avla och därför som fodervärd vill ha en fast avtalad period utan uppsägningstid. Det finns väldigt många olika situationer och det är väl rimligt att man kan ha de avtalsvillkor man är överens om. Det som är märkligt är att det verkar som om så många inte verkar bry sig om vad det står i de avtal man skriver på.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Ja just det verkar vara en vanlig företeelse.

"Jaså var det 2 månaders uppsägning?? Det struntar jag i och jag betalar inte!"

:meh:
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Rent tekniskt så är det förmodligen en form av hyreskontrakt, tror inte foderärd finns definierat som juridisk term

Njae, hyreskontrakt är rätt så tvingande för alla parter då det är av yttersta vikt att folk har någonstans att bo. Inte ens personer som stör grannar om och om igen kan anses ha brutit mot villkoren i ett hyreskontrakt då det ska finnas synnerligen starka skäl för att säga upp ett hyreskontrakt p.g.a. besittningsrätt o.s.v.
Däremot ett avtal om en tjänst eller ett åtagande är inte att anses som lika tvingande eller hur man nu ska uttrycka sig. Det är snarare att jämföra med att anlita en hantverkare som får i uppdrag att renovera ditt badrum eller bygga ut huset. Vi alla vet att det är svårt att komma åt dessa om de fuskar då du som fastighetsägare eller innehavare "borde" ha kollat upp ditten eller "varit införstådd med" datten. Den som kollat på "Fuskb*ggarna" på TV vet hur svårt det är att få rätt vid avtalsbrott med en person/företag man ingått ett avtal om en tjänst med. Då är det oftast företag vi pratar om, privatpersoner är förmodligen ännu luddigare... :meh:

D.v.s. du som hästägare har ingått ett avtal om en tjänst som ska utföras av en privatperson. Tjänsten innebär att personen ska ta hand om din häst under en viss tid.
Om avtalet bryts eller inte följs så...tja...det är upp till en rättsinstans att bedöma men krasst sett så kan det ju gå lite hur som helst och privatpersoner är i allmänhet ganska så skyddade. Räcker väl med att man anger att man blivit utbränd i princip och därmed inte kan ta hand om hästen...
 
Senast ändrad:
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

En annan sak som slog mig är att om man ingår ett tjänsteavtal (om fodervärdsavtal nu klassas som det) så är man ju tekniskt sett arbetsgivare...

Om man då inte avtalar med en person som har F-skattsedel innebär ju det att man måste betala arbetsgivaravgifter för den som utför tjänsten... :nailbiting:

Det kan ju bli precis hur som helst!!! Nä jag skulle aldrig bråka om ett fodervärdsavtal, det är inte värt det om man i slutänden står som förlorare, dubbel förlorare eller trippel förlorare... :eek:

Men förmodligen så anses ett fodervärdsavtal vara i klass med de avtal man skriver på när man hyr en bil av ett biluthyrningsföretag. Har man kollat på deras villkor i avtalet blir man ju alldeles snurrig...
Har aldrig provat att bryta ett sådant avtal men jag kan tänka mig att om man långtidshyr så får man nig inte betala för hela perioden ut eftersom bilen är tillgänglig för företaget att hyra ut till någon annan.
Usch vilken snårig djungel, tur man inte är lagman... :)
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Njae, hyreskontrakt är rätt så tvingande för alla parter då det är av yttersta vikt att folk har någonstans att bo. Inte ens personer som stör grannar om och om igen kan anses ha brutit mot villkoren i ett hyreskontrakt då det ska finnas synnerligen starka skäl för att säga upp ett hyreskontrakt p.g.a. besittningsrätt o.s.v.
Ingen har väl jämfört att hyra en häst med att hyra en lägenhet. man kan hyra alltifrån en videofilm och ett par skidor till ett flygplan eller ett stall.


Däremot ett avtal om en tjänst eller ett åtagande är inte att anses som lika tvingande eller hur man nu ska uttrycka sig.
Visst finns det beröringspunkter när det gäller att köpa en tjänst men nog är det mer likt att hyra en bill eller en cykel?

Det är snarare att jämföra med att anlita en hantverkare som får i uppdrag att renovera ditt badrum eller bygga ut huset. Vi alla vet att det är svårt att komma åt dessa om de fuskar då du som fastighetsägare eller innehavare "borde" ha kollat upp ditten eller "varit införstådd med" datten. Den som kollat på "Fuskb*ggarna" på TV vet hur svårt det är att få rätt vid avtalsbrott med en person/företag man ingått ett avtal om en tjänst med. Då är det oftast företag vi pratar om, privatpersoner är förmodligen ännu luddigare... :meh:
Det är väk knappast jämförbart med att vara fodervärd?
D.v.s. du som hästägare har ingått ett avtal om en tjänst som ska utföras av en privatperson. Tjänsten innebär att personen ska ta hand om din häst under en viss tid.
Nej du vänder på det, det är ett avtal om upplåtelse av häst till någon som får bruka den mer eller mindre som en egen häst, ibland med vissa restrktioner.

Om avtalet bryts eller inte följs så...tja...det är upp till en rättsinstans att bedöma men krasst sett så kan det ju gå lite hur som helst och privatpersoner är i allmänhet ganska så skyddade. Räcker väl med att man anger att man blivit utbränd i princip och därmed inte kan ta hand om hästen...

En häst betraktas som vilken annan vara som helst.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Vad gäller i ett fodervärdsavtal egentligen? Har haft häst utlånad ett par år med dealen att fodervärden skulle få procent vid eventuell...
2
Svar
35
· Visningar
3 407
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp