Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Ridtjejen

Trådstartare
Har hästen utlånad i 7 månader, ett slutdatum har satts, för ett ev köp. Annars ska fodervärden köra hem hästen.
Det har gått 1 månad, och fodervärden vill säga upp avtalet.....tycker det är fel på hästens ben, vilket jag motbevisat med Vet utlåtande.
Det är Deckermans avtal.... vad gäller? kan man bara ha 1 mån trots att man förbinder sig juridiskt till att ta hand om hästen och stå för dess kostnader i 7 månader...då vågar inte jag aldrig mer låna ut en häst.Jag kommer att få hyra in hästen då jag inte har ngn box ledig hemma, och betala 1200kr/mån,samt att man ska hjälpa till där och att vi har 1 mil dit.....
Jag anser att man förbinder sig att ta hand om hästen i det antal månader man skrivit, och skulle hästen skada sig el annat, så får man väl prata om det då....
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Står det något i avtalet om uppsägningstid?

Och även om det inte gör det, varför vill du ha kvar din häst hos någon som inte vill ha kvar den? Det går ju ut över hästens välbefinnande.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag undrar eftersom jag tycker inte att det är rimligt att man kan låna en häst,skriva på avtal och sen lämna tillbaka den när man vill..... det får ju stora följder, både att hästen ska behöva flytta igen, och dessutom till ett nytt stall med nya ihopsläpp. Dessutom tycker jag att fodervärden egentligen borde stå för den extra kostnaden på ca 2000kr i månaden som blir till avtalet gått ut....även om det säkerligen inte kommer att bli så. självklart ska den inte stå kvar där, jag vill att den ska ridas och hållas igång vilket den inte gör nu.
Men eftersom jag inte kan fixa en box till hemma nu, så måste den stallas upp nånstans.....
Därf undrar jag vad avtalet egentligen säger ang uppsägning, vad har man rätt till?
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Om det inte står någon uppsägningstid i avtalet (vilket jag tycker är en stor miss) så ska det vara 7 mån som gäller eftersom kontraktet säger så.

Jag är själv fodervärd just nu och har haft ytterligare en foderhäst förut. Foderhäst nr 1 valde jag att veterinärbesiktiga innan jag tog hem den eftersom den inte var igång och jag ville veta att den var fräsch. Jag skulle ha den på foder under tiden ägaren studerade (ca 2 år) men vi satte ändå två månaders uppsägningstid från vardera håll om något skulle inträffa.

Nuvarande foderhäst har jag valt att inte besiktiga eftersom den är i full gång och har varit så utan problem under en längre tid. Händer det nånting nu (har bara haft den i 1½ vecka) så kan det likaväl bero på nånting som jag gör. Vi har satt en avtalstid på 1 år MEN vi har ändå lagt in en uppsägningstid på 3 månader om något oväntat händer.

Det gäller att alltid tänka till lite extra när man lånar eller lånar ut en häst för det finns alltid en risk.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Om ni inte har avtalat någon uppsägningstid, vilket det låter som så är det 7 månader som gäller. Om det sedan är utformat som foderavtal brukar vara att fodervärden är den som är ekonomiskt ansvarig för hästen under fodertiden, så gäller det också under dessa 7 månader. Vilket betyder att du kan ta tillbaka den om du vill men du kan också kräva in alla kostnader du får för hästen under dessa månader som avtalet gäller av fodervärden.
I princip betyder det att du kan tillbaka den stalla upp den någonstans på helinackordering (typ kanske 6000/månad) och fakturerar den kostnaden till fodervärden. Långt ifrån alla som tar en häst på foder är medvetna om det och tror att bara för att dom lämnar tillbaka hästen så slipper dom kostnader för den.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Som tidigare nämnts brukar kontrakten vara utformade så det står i klartext att fodervärden är ansvarig för alla kostnader under avtalstiden. Och så är det. Finns ingen uppsägningstid, är man bunden av avtalets slutdatum.

Uppmärksamma fodervärden på detta, och låt det framgå att det kan bli ett dyrt kalas för denne.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Säger som övriga, kontraktet gäller, men utan att se det är det svårt att säga något bestämt.

Angående benet så har hästen genomgått en hältutredning eller vad är beviset på att hästen inte är halt just nu? Även om du lämnar ut en häst med veterinärintyg som säger att hästen är frisk så finns det lägen då man kan bevisa att en skada uppstått tidigare och om då hästen enligt kontraktet är utlånad för ridning så kan det vara möjligt att bryta det med hänvisning till att hästen inte är ridbar. Allt beror vad som isåfall framkommer vid en eventuell tvist.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag har haft en foderhäst, där avtalet var lite luddigt formulerat just när det gällde uppsägningstiden, dock hade hästägaren själv skrivit ihop en omfattande bilaga som medföljde kontraktet om att h*n var väl införstådd med att det var en problemhäst och att hästens beteende kunde ändras under tidens gång. Vi fick ändå ganska stora problem med det när hästen slutligen var så vidrig att rida/hantera att erfaret hästfolk (med cirkus 20 år i branschen som var vana att hantera problemhästar och unghingstar) i stallet bad mig sluta rida den. I det läget ville förstås inte ägaren kännas vid att hästen var problematisk.

Till slut lyckades vi lösa det som så att ägaren hämtade hem hästen, mot att jag betalade stallhyran för hästen de månader som var kvar av kontraktet. Och jag betalade gladeligen de pengarna för att slippa hantera eländet dagligen. Jag hade heller inte som hästägare velat att hästen stod kvar hos någon som absolut inte gillar den.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Det gjorde det knappast lättare att häva kontraktet att du var väl medveten om det rörde sig om en problemhäst, hästen motsvarade med råge "det utlovade" på det området.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Hon tyckte att kotbenen var långa,(det handlar alltså inte om ngn halt häst) men både kunnig hovslagare/ridskolachef, samt veterinär har tittat på bilder och filmer och sagt att de ser helt normala ut. Och med detta så har fodervärden inte sagt nåt mer om det mer än att det är ngt hon alltid kommer att tänka på, och därf inte vill behålla hästen, ens som lånehäst. Jag kommer självklart att ta hem hästen så fort jag kan, måste fixa stallplats....el be ngn bygga boxar åt mig.
Men hon hävdar att det är 1 mån som gäller......
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Det låter heltokigt, såg hon inte ens bilder på hästen innan hon tog den på foder? Troligen har hon ångrat sig och det har inte ett dyft att göra med längden på kotbenen.

Den uppsägningstid som är angivet i kontraktet gäller, finns det inte någon så finns ingen uppsägningstid. Det är upp till dig om du vill bråka om att kontraktet ska följas, det blir dyrt om man förlorar i domstol.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag har räknat ut vilka kostnader hon skulle stå för dessa månader, hon har eget stall så den kostnaden har jag inte tagit med:
Hälften av försäkringen...200kr.
Hö: räknar lågt på 1.75kr/kg och på end 10 kg hö och dag...
Foder: räknar lågt på 2 kg pellets per dag.
Skoning: 3 stycken á 8-900kr stycket

Blir en summa på ca 10.000kr.

Jag berättade för henne att hon som fodervärd ska stå för dessa kostnader antingen hon har hästen hos sig el om hon vill att jag tar hem den...
Hon sa att det vägrar hon, hellre har hon hästen kvar och grejjar med den fram tills lånetidens slut...men jag sa att i kontraktet står det att den ska användas till utb i dressyr/hopp/fälttävlan och får även tävlas när den är redo för det...så därf måste hästen ridas och utbildas någorlunda iaf om hon ska ha hästen kvar. Jag nämnde även att kontraktsbrott går vidare till domstol enl kontraktet...då sa hon att det var helt ok. Men jag vill ju inte bråka, jag vill bara att hästen ska ridas och må bra, men jag vill heller inte tat hon ska komma undan och kunna lämna tillbaka hästar hur som helst. Det sa hon att det är ngt man får räkna med som hästägare om man lånar ut!!! så hädanefter så kommer jag aldrig mer att låna ut en häst om hästmänniskor tänker såhär! Jag sa att ska hon låna fler hästar så borde hon kanske bara skriva avtalet på 1 månad om hon ångrar sig så lättvindigt.
Eftersom hon inte är sugen på att ha den kvar, men inte vill betala nåt...så erbjöd jag henne att ta hem hästen efter att den blivit skodd om några veckor, den ska ridas fram till dess...sen vill jag ha försäkringens betald för dessa månader. DET är väl att komma undan billigt???
Då kommer jag själv att få hyra in hästen eftersom jag inte har ngn ledig box hemma nu, jag kommer att få åka och hjälpa till i detta stallet 1 mil bort förutom att sköta mitt egna...och denna gången ska jag inte låna ut, utan jag ska sälja, och det ska jag göra utan prövotid el ångerrätt, ska verkligen skriva ett vattentätt avtal och det ska göras vetundersökningar där köpare ska medverka så det inte kan bli fel i någon ände.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag kan bara redogöra för vad jag själv erfarit i tvister som dragits till muntlig förberedelse och vidare till tingsrättsförhandlingar.

Avtal skall hållas, det vet alla och det håller alla med om, men om avtalet börjar bli oskäligt vid vissa vanliga händelser blir det inte längre så självklart.
Vad är skäligt att ta ut vid ett kontraktsbrott? Det står inget om det i ditt avtal eller hur? Då kan det bli svårt att hävda något alls i egentlig mening och nämndemännen kommer att anföra det belopp som anses vara skäligt, vilket förmodligen ligger långt under det du tänkt dig.

Om du väl lyckas få nämndemännen på din sida så långt i processen, vilket jag betvivlar starkt, så kommer nästa steg och det handlar om att de kommer att göra allt för att få till en förlikning mellan er. Där kan fodervärden hävda noll kronor och du dina 10 000. Kommer ni inte överens blir det förhandlingar i tingsrätten. Era rättegångskostnader betalar ni oftast själva. Anlitar du jurist kan det bli dubbelt så dyrt som det du kräver, förlorar du i tingsrättsförhandlingarna får du hem en häst samtidigt som du måste betala dina egna rättegångskostnader.

I egentlig mening menar man att när man ingår ett avtal har man skyldighet att utforma det på ett skäligt sätt för alla parter, allt som handlar om förtida uppsägning till vem som står för de olika kostanderna ska finnas med. Finns där inga sådana så har man genast ett kryphål. Jag vet inte hur Deckermans kontrakt ser ut, men det låter märkligt i mina öron att detta inte finns med som du skriver.

Ni båda är förmodligen väldigt upprörda och har era skäl, men tyvärr är det inget som någon rättslig instans berörs av. När man kommer till en förhandling måste man ha ett vattentätt case om man vill vinna. Kan man inte svara på varför man inte skrivit in något om uppsägning och vad som händer då och vem som är ansvarig kan man anses ha skrivit ett oskäligt avtal. Vad hade hänt om ägaren brutit benet? Omkommit i en trafikolycka? Bered dig på sådana frågor då du på pappret trots allt är hästägare och ansvarig för hästen.

Istället för att bråka och propsa på tingsrättsförhandlingar skulle jag ha lärt mig något av detta och gjort bättre till nästa gång.
Om hästen är kärnfrisk, tävlingshäst dessutom som du skriver och inte har några problem med sina ben är det ju busenkelt att sätta ut den på foderannons igen. Det finns ju många många som letar en foderhäst och som är väldigt seriösa. Kanske nuvarande fodervärd inte klarar av den helt enkelt men inte vill säga det, då vill man väl inte att hästen ska vara kvar där oavsett kostnad för att ta hem den? Det är ju en risk för både fodervärden och hästen.

Ta hem hästen och sätt ut den på foder eller låt nya fodervärden hämta hästen där den står nu. Sätter du ut en annons nu har du garanterat 10 svar ikväll redan.

Ett tillägg: Du skriver att det står i avtalet att hästen ska tränas och tävlas. Är det något du själv har skrivit dit? Det låter mycket märkligt att man kan avtala hur någon ska sköta och rida en foderhäst. Det är ju i princip att gå in och avtala hur en person ska leva sitt liv, där tror jag man måste ha starka skäl bakom eller någon form av försäkring att så sker eller ett avtal liknande arbetsgivaravtal som reglerar hur många timmar man kan kräva att personen är i stallet eller hur mycket pengar personen förväntas lägga på utbildning av hästen och vem som egentligen ska stå för detta då det genererar ett högre värde på hästen vilket enbart gagnar ägaren vilket plötsligt även det är oskäligt. Det verkar vara ett minst sagt farligt avtal ni skrivit på för båda parter. Utfallet i en juridisk förhandling kan bli lite hur som helst tycker jag det verkar som.

Men jag hoppas att det löser sig till det bästa för hästen! :)
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Mja i mitt foderavtal är det inskrivet att han ska brukas till enbart ridning (vilket kanske inte är självklart då han är bruksnordis), detta pga att han varit med om en körolycka och blev väldigt traumatiserad av det. Jag får alltså inte köra min foderhäst, inte för att det gör mig något, och vi är båda överrens om det. Skulle tro att det även håller som ett "skäligt kontrakt" eftersom det finns en god anledning till varför han inte ska köras (skaderisken).

Men det är ju å andra sidan ett avtal om vad som INTE får göras, inte vad som SKALL göras...
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Jag använde mig av att sådant kontrakt för ett par år sedan, då stod det inskrivet en eller två månader (är inte säker) och det vore märkligt om det var borttaget.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Säger som andra, har du använt ett färdigt kontrakt så borde där stå något om uppsägningstid.


Jag lånade ut min häst på foder förra veckan och skrev kontraktet själv. Där står så mycket detaljer att det nästan är löjligt. Uppsägningstid, hur hästen ska ridas, fodras, täckas, klippas, vad hon får använda för bettsling, vad hon ska göra om hästen blir skadad, att hon har ansvar för passet/vacc./skoning, vad hon ska betala, lista på utrustningen som medföljde osv osv.. Skulle aldrig låna ut en häst utan ett kontrakt där alla tänkbara situationer är uppklarade. Just för att jag inte vill hamna i en sån här situation.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Varför då? Vill man inte ha någon uppsägningstid behöver det ju inte stå med. Det innebär ju att avtalstiden löper enligt kontraktet.
 
Sv: Fodervärdsavtal, hur fungerar uppsägning

Nu vet jag inte alls hur rättsläget är, men jag inbillar mig att ett längre fodervärdskontrakt, eller kontrakt över huvudtaget, som inte har uppsägningstid kan betraktas om oskäligt. Nu gäller det 7 månader men om det varit ett år eller fem för den delen. Är det skäligt att ens tänka på att kräva någon på exv 2 års fullservice låt säga 4.000 kr x 24 månader dvs 88.000 kr för att man vill säga upp ett fodervärlds kontrakt? Och ska det ingå träning som i TS fall så blir det till att dubbla summan. Eller kan man stå med en skadad häst där många ( kanske inklusive ägaren) valt att ta bort men där ägaren, eftersom den varken behöver stå för massiv vårdinsats, se hästen lida eller ens betala lättare kan ta beslutet att försöka rädda hästen.

KL

Nu är säkert de flesta mer resonliga, men finns det något prejudikat som visar på vad som kan tänkas vara rimliga vilkor? Och vad man verkligen kan bli ersättningskyldig om man vill bryta?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 046
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 276
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig förstått meningen med avtalstid när man har uppsägningstid i ett fodervärdsavtal. Kan någon hjälpa mig att reda upp...
Svar
7
· Visningar
2 293
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Vad gäller i ett fodervärdsavtal egentligen? Har haft häst utlånad ett par år med dealen att fodervärden skulle få procent vid eventuell...
2
Svar
35
· Visningar
3 407
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp