Fodervärd och försäkring

Izzy

Trådstartare
Enligt överenskommelse med ägare ska denne stå kvar på försäkringen och betala liv delen och jag är ansvarig att betala veterinär vård delen till ägaren. Är det något mer jag behöver tänka på angående försäkringen. Tänker på ska man skriva nåt om vad som händer om hästen skadas allvarligt så kräver operation eller avlivning eller är det intecknat in försäkringen?ska man skriva något om att fodervärden tänker veterinär kostnader upp till självrisken?
Tacksam för svar
 
Sv: Fodervärd och försäkring

Det är alltid bra att skriva avtal som om man var världens värsta ovänner. Så att göra klart på förhand vad som gäller för kostnader som kan uppkomma under fodertiden är alltid bra. Det finns otaliga trådar här på buke som visar att när det väl händer något så har ägare och fodervärd helt olika uppfattning om vem som ska stå för vad.

Själv t ex hade jag aldrig lämnat en häst på foder till en fodervärd där fodervärden "bara" skulle stå för självrisken. Mycket för att det kan hända så mycket som dels inte försäkringen tar och dels att idag har de flesta försäkringarna även procent på beloppet som man själv får stå för utöver själv risken. Jag kräver helt klart att fodervärden står för alla kostnader som kommer för hästen när den är ute på foder. Sedan är det upp till fodervärden att teckna en så bra veterinärvårdsförsäkring som möjligt men som sagt också att stå för alla kostnader som inte täcks av den.

Så mycket noga skriva in vem som ska stå för vad i ett avtal är viktigt.
 
Sv: Fodervärd och försäkring

Nja, man brukar säga att självrisken är på xxx kr och sedan är det yy% utöver det på det belopp som det faktiskt kostar.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 561
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 002
Senast: Lillefrun
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag är inne på att lämna min häst på livstidsfoder då den inte håller för det jag vill. Jag har intyg från veterinär vad den håller...
Svar
6
· Visningar
1 453
Senast: Ridinglady
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 101

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp