R

ringen

lite torra hovar
fodertran är det bra ?
vart finner man detta medel:confused:

Sv: fodertran

Det är jättebra för hovarna. Ger du det i maten blir hovarna starkare efter ett par månader, penslar du det på hovarna blir de mjukare.
Finns på Granngården.

Det ska faktiskt vara bra för mycket. Jag talade en gång med en foderrådgivare som talade med stjärnor i ögonen om hur blanka och granna hennes hästar blev av fodertran. Det var faktiskt så även jag blev sugen på att prova.

Problemet är att det ju smakar o luktar äckligt, kan vara svårt att få i hästarna. Men om man lyckas så är det toppen. 5 liters dunk för runt 250:- räcker en hel evighet.

Problemet är att det ju smakar o luktar äckligt, kan vara svårt att få i hästarna. Men om man lyckas så är det toppen. 5 liters dunk för runt 250:- räcker en hel evighet.

var på granngården och skulle köpa men det var endast beställningsvara och då endast på 25 liters dunk kostnad lite över 1000 kr.
det fick bli kiselgur i stället

Nej, det har jag inte sagt. Jag säger bara vad det får för effekt om man penslar det på hovarna istället för att ge det i maten. :idea:

Jag fick tips av min hovslagare att vanlig olja typ oliv el raps, går utmärkt att använda. Min pålle får lätt torra hovar och jag penslar hela sommarhalvåret på billig rapsolja, billigt och bra! Ibland lyxar jag till det och köper hovolja i hästaffären, tror det är mullbärsolja. Men jag märker ingen skillnad i verkningsgrad.

Liknande trådar

Hästvård Jättedåliga bilder för han ville inte stå still. En bekant har lite plötsligt fått hand om en häst som inte har så fina hovar...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 155
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 852
Senast: Ketrawzc
·
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 459
Senast: Hgfy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst