Fodertran....

S

Sofia Engman

:bump: Tänkte bara höra med er BUKEFOLK vad ni har för erfarenhet av fodertran. Och hur mycket ni ger era hästar.

Fick tipset av min hovslagare att köpa det.Har det funkat på era hästar? :banana:

Mvh
Sofia I Halmstad

Sv: Fodertran....

jag ger min pålle det..han får 10 ml /dag hans hovar är mycke bättre och pälsen bra

Tycker det det luktar slaktavfall och känner mig tveksam huruvida det är nyttigt och naturligt för hästar att käka fisklever...

Men det är jättebra till hovarna, utvärtes.

Om du vill ge något för pälsen tycker jag linfröolja ger otroligt resultat på kort tid...

Senast ändrad:

Gav det förra vintern, men tyckte inte det blev nån skillnad på päls osv, så jag slutade efter nån månad då det blev en sån äcklig fisklukt i foderspannarna och sen undrar jag om hästen verkligen ska äta sånt.. Det var stallägaren som tyckte jag skulle ge det för det är nyttigt.
Men utvärtes ska det vara väldigt bra på hovar.
Denna vintern ser hästens päls mkt bättre ut utan det och nu ger jag vanlig rapsolja. Iof är där väl inga vitaminer i men omega syror.

Tänkte ge, men den enda som mitt GG kunde ta hem var inte så häftig, med tanke på det medel de använt som antioxidant. Skulle jag ge valde jag hippos med e-vitamin som antioxidant.
Hittills har vi dock använt fodertran enbart för att smörja hovar.

Lovis ... islandshästar på island får/ fick ibland salt sill. Ser lite konstigt ut, men vissa av importerna gillar det.

För många år sedan, när jag hade en foderhäst, fick jag lova ägaren att fortsätta ge just fodertran. Men det GICK INTE, det luktade vidrigt och hästen envisades med att smörja in hela boxen med kletet eftersom han inte tyckte om det och försökte smeta ut det...

Salt sill, tja - alla hästar har ju sina speciella preferenser... (sillpriset bör ju ligga bättre än både hö och halm i år ;))

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
930
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 080
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 997
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar