Fodertran el dyl för sköra hovar?

TheMariiaG

Trådstartare
Tjo!
Har en fundering på om jag ska börja ge mitt sto fodertran för hovarna. Har nämligen hört att det ska vara mer effektivt än biotin:idea: (som inte ens behöver hjälpa om jag förstått det rätt?)

Undrar då om ni som gett/ger fodertran har märkt någon skillnad? Har hovarna blivit bättre? Var köper man det? vad heter det i butiker/vad frågar man efter? osv! Andra tips mottages även tacksamt! :laugh:

((hovarna trasas mycket lätt sönder när skorna tappas. Det har hittills ändå gått att lösa då hovis vet hur läget är och kommer ut så fort han bara kan. Men kände att det kanske skulle vara på året att ta tag i detta problem nu!:angel:)

Senast ändrad:
Sv: Fodertran el dyl för sköra hovar?

I mitt gamla stall var det många som använde fodertran - men då utvärtes som hovsmörja. Jag vet inte om jag skulle vilja mata hästen med det. Jag vet att många gör det, men det känns lite märkligt att ge en gräsätare fisk.

Min ena häst har skräphovar, på inrådan av hovis ger jag nu hoofmaker i maten och sen penslar jag nedre delen med keratex och det har verkligen gett superresultat!

Men det tar ju ett par månader innan man märker ngt.

I mitt gamla stall var det många som använde fodertran - men då utvärtes som hovsmörja. Jag vet inte om jag skulle vilja mata hästen med det. Jag vet att många gör det, men det känns lite märkligt att ge en gräsätare fisk.

På island äter hästarna sill... :p

Min ena häst har skräphovar, på inrådan av hovis ger jag nu hoofmaker i maten och sen penslar jag nedre delen med keratex och det har verkligen gett superresultat!

Men det tar ju ett par månader innan man märker ngt.

Vad är det för något, var hittar man det och hur mycket kostar det? :)

Idag upptäcke jag även små hovsprickor på ena bakhoven. Upptäckte nu men det kan ha varit där ett litet tag då det ju varit snö ute! Sprickorna är så smala att de inte känns alls! Vad ska man göra? Smorde in hovarna med olja när hon kom in från hagen, är det rätt??:confused:

Vad är det för något, var hittar man det och hur mycket kostar det? :)

Idag upptäcke jag även små hovsprickor på ena bakhoven. Upptäckte nu men det kan ha varit där ett litet tag då det ju varit snö ute! Sprickorna är så smala att de inte känns alls! Vad ska man göra? Smorde in hovarna med olja när hon kom in från hagen, är det rätt??:confused:

Hoofmaker är ett tillskott, en blå kartong som innehåller 60 dospåsar.
Man ger 1påse/dag.
Har man tur räcker det med en kur, men har hästen riktigt dåliga hovar kan det behöva ges under en längre tid än så.
Min häst har snart ätit i 2 månader men ska nog fortsätta minst 2månader till.

Sen penslar jag på Keratex hoof hardener på halva hoven, nedifrån och upp ca 1-1,5cm ovanför där sömmen kommer ut.
Det penslar jag på varannan dag.

På den övre delen av hoven och runt kronranden smörjer jag även in med ngn grön gegga som jag masserar in också varannan dag då den ska öka blodcirkulationen och främja tillväxten.
Minns dock inte vad den heter, men kan kolla i stallet imorgon :)

Det tar ju dock lång tid innan man märker ngn stor skillnad, men visst märker jag redan efter drygt 2 månaders pysslande att hovarna har blivit bättre och det är nog resultatet av Keratexen som visar sig, hoofmakern bör ju inte ha hunnit visa resultat ännu.

Om du googlar på Hoof Maker och Keratex Hoof Hardener så kommer du finna både info, pris och åf :)
Jag själv köper det i min lokala ridsportsbutik.

Jag hade inte velat mata hästen med fodertran, det är ju animaliskt. Däremot är det super att smörja kronranden med året runt! Hovarna blir smidigare och inte så hårda/sköra. Märks framförallt på sommaren, de är inte stenhårda och torra som jag vet inte vad. Men det gäller ju att göra det kontinuerligt.

I maten ger jag biotin. Själv vet jag inte om det hjälper eller inte med hovslagaren tyckte att det kunde ju inte skada så jag fortsätter nog med det.

Om hovarna går sönder kan nitningen vara för låg o din hovis kan sätta tunnare söm o dessutom fila på nitarna- försvaga dem så hoven inte går sönder.

Antagligen behöver den ngt tillskott. Steel joint eller eqiuon o se resultat redan efter 4-6 v. Smörj hovarna dagligen nu o sedan ngn g/ v.

Smörj även direkt efter skoning o de gamla hålen samt de nya drar ihop sig då hoven återfår sin elasticitet.

Jag hade inte velat mata hästen med fodertran, det är ju animaliskt. Däremot är det super att smörja kronranden med året runt! Hovarna blir smidigare och inte så hårda/sköra. Märks framförallt på sommaren, de är inte stenhårda och torra som jag vet inte vad. Men det gäller ju att göra det kontinuerligt.

I maten ger jag biotin. Själv vet jag inte om det hjälper eller inte med hovslagaren tyckte att det kunde ju inte skada så jag fortsätter nog med det.

Var hittar man fodertran då? Smörjer man som med hovolja?
Gissar att biotin är vattenlösligt då? HUr vet man att hästen har biotin brist finns det något sätt att se det? :)

Om hovarna går sönder kan nitningen vara för låg o din hovis kan sätta tunnare söm o dessutom fila på nitarna- försvaga dem så hoven inte går sönder.

Antagligen behöver den ngt tillskott. Steel joint eller eqiuon o se resultat redan efter 4-6 v. Smörj hovarna dagligen nu o sedan ngn g/ v.

Smörj även direkt efter skoning o de gamla hålen samt de nya drar ihop sig då hoven återfår sin elasticitet.

Ska prata med hovis! Men måste säga att han förövrigt gör ett riktigt bra jobb med hovarna!! :)
Är det vanlig hovolja man ska smörja med? Har hört att typ olivolja ska torka ut, stämmer det?

Vilken vegetabilisk olja som helst.

själv tycker jag att fett ger en längre effekt.

hovolja innehåller som regel tjära- icke önskvärt.

Granngården :-) en dunk, tror man ger det som tillskott i fodret till något annat djurslag?

Ang biotin så har jag hört att de inte har brist normalt och ett det endast i vissa fall ger effekt vid högre doser. Alltså inget som alltid funkar. Men eftersom min nya hovis tyckte fortsätt så tyckte jag det var lika bra att fortsätta typ :-P det är i sirapsform, eller vad det nu heter. Mycket enkelt att dosera om man helt enkelt häller över i tömd sirapsflaska. Annars väldigt kladdigt. Jag har från biofarm tror jag, googla så ser du :-) det är ett vanligt tillskott och finns i alla affärer typ :-)

Vilken vegetabilisk olja som helst.

själv tycker jag att fett ger en längre effekt.

hovolja innehåller som regel tjära- icke önskvärt.

Vad heter tjära på flaskan? Misstänker att det inte står typ "avokadoolja, tjära osv" ;)

Granngården :-) en dunk, tror man ger det som tillskott i fodret till något annat djurslag?

Ang biotin så har jag hört att de inte har brist normalt och ett det endast i vissa fall ger effekt vid högre doser. Alltså inget som alltid funkar. Men eftersom min nya hovis tyckte fortsätt så tyckte jag det var lika bra att fortsätta typ :-P det är i sirapsform, eller vad det nu heter. Mycket enkelt att dosera om man helt enkelt häller över i tömd sirapsflaska. Annars väldigt kladdigt. Jag har från biofarm tror jag, googla så ser du :-) det är ett vanligt tillskott och finns i alla affärer typ :-)

Okej, tack! :)
Heter det fodertran i butiken, eller säljs det under något annat namn?

Liknande trådar

E
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite tips på foder eller tillskott eller liknande för att få bättre hovar och finare päls...
Svar
13
· Visningar
4 575
Senast: Try
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 124
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur