Fodertråd, för/emot

C

Coffeaclub

Jag tänkte att det kunde vara intressant med en tråd där vi berättar varför vi är för/emot vissa fodermedel. Då menar jag inte t ex "Det är dyrt" eller "Hästen gillar det" utan snarare varför det har bra/dålig inverkan på hästen. Tänkte då främst på följande fodermedel (ej färdigfoder):
Havre
Svarthavre
Korn
Majs
Betfor
Vetekli
Lusern
Linfrön
Soja
Foderjäst
Olja

Om ni kommer på nåt mer får ni gärna lägga till det :) .
Det är bara att skriva på!! :banana:

Sv: Fodertråd, för/emot

Coffeaclub skrev:
Jag tänkte att det kunde vara intressant med en tråd där vi berättar varför vi är för/emot vissa fodermedel. Då menar jag inte t ex "Det är dyrt" eller "Hästen gillar det" utan snarare varför det har bra/dålig inverkan på hästen. Tänkte då främst på följande fodermedel (ej färdigfoder):
Havre
Svarthavre
Korn
Majs
Betfor
Vetekli
Lusern
Linfrön
Soja
Foderjäst
Olja

Om ni kommer på nåt mer får ni gärna lägga till det :) .
Det är bara att skriva på!! :banana:

Jag är för Lucern för att min häst håller hullet väldigt bra på det och jag har läst någonstans att det är ett av de bättre fodertillskotten.

havren har jag fått för mig är ganska fet så den är väl bra för det. Däremot är den inte så jättebra på min häst eftersom han har en tendens att bli het på den.

De andra fodrena kan jag inte riktigt uttala mig om. Betforn ger jag mest för att hästarna tycker det är gott och dessutom så balanserade den upp hans foderstat väldigt bra i våras.

Undviker allt pelleterat kraftfoder för att det säjs att alla bindmedel som ska hålla ihop pelletsen inte är bra för hästen.
Även betfor undviker jag eftersom jag har exemhäst och vill därför inte ge henne socker.

Jag undviker gärna oxå pelleterat foder. Sägs ju att det inte är bra för hästen, det blir feta och får hål i tänderna lätt.

Jag har nog inget för eller emot någon av fodermedlen, det handlar ju mest om vad hästen har för behov och sedan fylla på med rätt saker. Vilket hö man har gör oftast valet enkelt.
Vad gäller val av proteinkälla har jag fått lära mig att lucern är bättre än soja, pga typen av protein som är snällare för just häst.
Linfrö brukar de nog få väldigt fin päls av, liksom kli.
Majs och svarthavre har jag aldrig fodrat med (förutom att de kan finnas med i en del färdigfoder förstås).

Nähäpp, det var inte så många som hade skrivit...Då får jag väl skriva nåt... ;)

Jag är absolut FÖR vetekli. Vet att mångar ratar detta, men det är det fodermedel som jag sett mest bra effekt av. Började ge detta för en dryg månad sen. Eftersom det innehåller mkt b-vitamin så har pållarna blivit jätteblanka och fina i pälsen. Min ena pålle är ganska känslig i magen och hans mage har varit i topptrim sedan dess. Den andra pållen blev lite lösare i magen av olja, men när han fick vetekli stabiliserade det sig igen. Dessutom kan jag tillägga att det passar bra in i foderstaten då jag ger mkt lusern och vetekli innehåller mkt fosfor.

stop skrev:
Jag undviker gärna oxå pelleterat foder. Sägs ju att det inte är bra för hästen, det blir feta och får hål i tänderna lätt.

Om hästen blir fet har men väl gjort något fel i foderstaten.

Hm funderar på om det är bättre ge vetekli + lucern istället för lucern + betfor. Du som använder vetekli kanske vet??? :) Visst ska veteklin oxå blötläggas va?

Jag ratar inga fodermedel, utan använder det som hästen får ut mest av. Dvs där foderstaten ligger bäst i balans, tidigare var jag lite skeptisk till havre på en av mina hästar. Nu visar det sig att det visst går bra, men i en balanserad mängd.

Svårt att säga, det beror ju på hur foderstaten ser ut i övrigt. Både lusern och betfor innehåller mkt kalcium, medan vetekli innehåller lite kalcium och mkt fosfor. Om man får ett kalciumöverskott då man ger lusern är vetekli inget dumt alternativ för att balansera Ca/p kvoten. Jag ger vetekli dels för att det passar bra in i foderstaten då jag ger mkt lusern och dels för att hästarna blir fina i pälsen och bra i magen.. :) Ja, vetekli skall ges uppblött..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 454
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 763
Senast: Natasja
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 784
Senast: axel
·
Foder & Strö Har surfat bak 15 sidor här på Foder forumet på buke utan att direkt hitta nån hjälp (bortsett ifrån att ringa foderrådgivare på SLU...
Svar
19
· Visningar
1 558
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama