Fodertips...

ghost

Trådstartare
Jag har problem med min treåring, han äter alldeles för lite hö och tycker att lusernpellets är ett eländes påfund. Max att han petar i sig ett kg per dygn.

Just nu har jag ingen aning om var jag kan få tag i lusernhack som jag tänkt prova. Vår foderförsäljare lade ner nyss.

Han är en tränande travare så jag MÅSTE få i honom en hel del käk.

Han står just nu på förhållandevis lite (1,5 kg havre och 1 kg Krafft Groov 90), värdet på höet är vettigt men han äter det ju inte... :eek:

Nån som har tips? Tandfällningssäsongen är över för honom så det beror inte på det.

Sv: Fodertips...

Jag skulle nog prova att byta grovfoder. Ibland "passar" inte sammansättningen för "kinkiga" hästar. Många hästar gillar hö som inte är nyinsått bättre, dvs med lite ogräs/örter olika sorters gräs. Ett annat alternativ är att blanda lucernen med melass eller betfor som är smakligare, kanske även med kli. Lycka till!

Jag har två olika hö-sorter, det ena är egentligen alldeles för taskiga värden på för att funka på honom men han äter inte det heller...

Han struntar i vad man blandar i lusernen, det får hellre vara i så fall.

Men nu vet jag vem som säljer Hackat strå här så det ska provas, äter han inte har han kompisar som lätt äter allt. :idea:

Jag hade förresten världens otur, nån som vet nån som säljer lusern på småpellets i Östergötland? Dem gillar han bättre.

Betfor är ett bra foder till tränande travare. Får han bara tillräckligt med protein i sig så prova betfor.
// Linda

Min häst gillar inte alls lusernhacket, det är ju en aning beskt, lusern alltså, så han äter faktiskt hellre pellets.. Hästar är knasiga.. Krafft protein då? Som komplement till höet? Det verkar ju hästar gilla, fast det är ruskans dyrt i jämförelse till lusern..

Du har inte provat att fodra med hösilage? En del verkar tycka att det är smakligare. Annars får man ju komplettera med kraftfoder, Hippo Alfa, Krafft Rehab, Hestekrafft är några fodersorter jag tycker är bra när hästarna behöver hålla hullet ordentligt. Lucernhack kan du köpa t.ex. på Granngården eller hos någon återförsäljare utav t.ex. Svenska foder (Hippofoders) produkter.

Ett foder som är mkt välsmakande är st hippoolyts "Irish Mash". Det blandas med varmt vatten och blir som en gröt som hästarna brukar vara "tokiga" i. Det är bra för hullet. Kolla deras hemsida så hittar du återförsäljare.

prova ge han hösilage, vet många hästar som tkr det är godare än hö. Men får han inte gå och äta gräs nu,? det kan inte vara därför han ratar höet ?

Du har inte provat att fodra med hösilage? En del verkar tycka att det är smakligare. Annars får man ju komplettera med kraftfoder, Hippo Alfa, Krafft Rehab, Hestekrafft är några fodersorter jag tycker är bra när hästarna behöver hålla hullet ordentligt. Lucernhack kan du köpa t.ex. på Granngården eller hos någon återförsäljare utav t.ex. Svenska foder (Hippofoders) produkter.

Skriver under på att Hippo Alfa är ett utmärkt foder som bygger bra med hull på svårfödda hästar. Smakligt verkar det även vara.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 577
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 383
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka