Fodertips...

C

corina_w

Vet att det finns många tidigare trådar, men jag behöver hjälp med vad jag ska välja för foder till min hund. Han är en schäferhane på snart 7 månader. Äter nu RC German Shepherd Junior, och är pigg och glad och fin i hullet, men däremot bajsar han stora, ljusa och ganska lösa högar, och så tycker jag att han är lite glanslös i pälsen.
Så jag tänkte byta, vill ha ett foder där man inte behöver ge så jättestor mängd då han inte är så glupsk av sig (ger nu 580 g/dag) och det är nog max vad man får i honom). Sen vill jag att det inte ska innehålla vete (vilket de flesta verkar göra). De sorter jag funderat på är Standardt Extra, Nutra Nuggets valpfoder, Robur 30/15, eller Nutro Lamm och Ris. Det sista är i o f inget valpfoder.....
Något av dessa som låter bra?
 
Sv: Fodertips...

Jag använder Hills lamb and rise till min hund som inte heller är så stor i maten.

Men jag måste säga att i den åldern så var också min hund lite konstig i magen precis som du beskriver. Inte direkt dålig men inte heller perfekt.
Det gick över och nu är det hur bra som helst.

Det var precis som att när jag slutade oroa mig för hans mage så blev den bra.;) :crazy:
 
Sv: Fodertips...

Orijen kanske?
Innehåller inga spannmål. Min hund glänser som en diamant. :D

Jag har även använt standart innan och gillar det fodret med, men det var någonting hunden inte tålde i det så jag var tvungen att byta. Han har foderallergi.
 
Sv: Fodertips...

Min schäfer äter det din äter och jag märkte att bajset blev ljusare av juniorfodret än med valpfodret.

Det som är unikt med shepard fodret är att schäfrar har en annan slags hudyta än andra "alkalisk", mer bakterisamlande (nu kommer jag inte ihåg vad det var, finns att läsa på RC:s hemsida). I alla fall är detta foder bra för schäfrar vill gärna börjar klia sig.

Helst av allt vill jag nog börja med färskfoder men har inte tagit steget dit, uppfödaren rekommenderade RC:s foder.
 
Sv: Fodertips...

Tack allihop för era svar! Nu har jag fått veta att vete inte ska vara farligt om det är behandlat, dvs foder som innehåller vetemjöl ska vara ok. Och då finns det ju en hel del fler sorter att välja på.... Får väl bestämma mig för en sort och prova helt enkelt.....känner en som har schäfrar och ger Nutro, och det funkar jättebra på dom. Ska kanske testa det.....
 
Sv: Fodertips...

Hej

Har själv en schäferhane på snart 3 år :love: har haft honom sedan förra sommaren. Då åt han "ingenting" kräsen. Då han kom åt han Doggy, jag bytte till RC´s German Shepard, åt förvisso bättre men hans mage blev pösig, gulaktig mm så jag började med färskfodret Klass.

Idag finns varken matvägran eller problem med magen kvar + att han börjat gå upp i vikt och har en underbar pälskvalitét. Så har du plats i frysen (det tar lite plats) så kan jag varmt rekommendera färskfoder. Det finns olika märken att välja på.

Hoppas du hittar fodret som passar just din hund.

Kram från funlight//som har en alldeles för stor schäfer men han är mitt liv:love:
 
Sv: Fodertips...

Tack för tipset! Har hört många som ger färskfoder och tycker det är super. Jag har själv aldrig fodrat med det, är det krångligt? Vad kostar det? Hur mycket går det åt (hur stor plats måste man ha i frysen)?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Nu är jag inne i foder djungeln och blir bara mer och mer snurrig :p Min hund äter idag friskies torrfoder, men hon är matt i pälsen...
Svar
5
· Visningar
1 014
Övr. Hund Vet att det finns triljoner fodertrådar redan, men ingen av dem svarar riktigt på det jag behöver. Min hund går just nu på Nutra...
2
Svar
29
· Visningar
1 798
Senast: CA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp