Fodertips till häst med dålig mage.

Tikket

Trådstartare
Har en herre på 25år hemma som varje vinter blir dålig i magen.
Jag tror med säkerhet att det är hösilaget som gör det, men då han står installad, och alla andra hästar får hösilage, (även hösilagebal ute i hagen) så kommer jag inte ifrån det.

Nu har jag testat med bakjäst och filmjölk, en i taget. A-filen fungerade bäst, han fick 2dl i maten 1gång/dag i en vecka. Sedan var hans lösa bajs borta.
Då är ju frågan om jag ska fortsätta med detta varje dag, eller sluta när magen blir bra, för att börja sedan igen?

Han är för övrigt pigg och levnadsglad, vissa dagar kunde han vara sur (när han hade som värst problem med löst bajs) men aldrig att han inte ville äta eller dricka.
Har hört att äldre hästar är känsligare mot vissa saker, exempelvis stärkelse i hösilage osv.
Men jag har ingen aning, så lämnar frågan till er här på buke. :confused:
Tacksam för svar.

Sv: Fodertips till häst med dålig mage.

Nu tror jag för all del att orsaken är en helt annan än grovfodret, vår gammelman kan bli små risig i magen den här årstiden. Det beror som oftast på att han äter snö och annat som inte borde ingå i kosten för en häst, varför det sker vet jag inte då han fodras flera gånger per dygn så mat är det ingen brist på.

Probiotica i någon form om inte bakjäst fungerar, annars öka givan till 2 gånger per dag om det inte ges nu. Fil eller andra mejeriprodukter skulle jag inte ge min häst då vuxna hästar faktiskt är laktosintoleranta vilket kan ge lös avföring, ett annat tips är att ge lite lucernhack om ni har ett blött hösilage. Blöta foder kan ge en lösare avföring.

Annars så kan strukturen vara väldigt hög i fodret, och hur konstigt det än låter så kan även det ge lös avföring eller i vissa fall diarre.

Oj okej! Fick tips och A-filen just för bakteriekulturen. Han går ju på fri tillgång på hösilage mellan 08.30-16.30 och sedan får han ungeför 7-8kg hösilage till natten.
Det är ett väldigt torrt och fint hösilage vi fått iår.
Han får ju müsli med linfröolja, äppelcidervinäger och ögontröst varje dag. Jag brukar blöta upp det då han gillar det så, men borde jag testa att ge det torrt?

Nej det tycker jag inte, att du ska ge det torrt. Det finns olika typer av probiotica att köpa, skulle kanske prova med det istället. Googla Probiotica häst så får du tips på vad och var som kan vara användbart. Jag är ju stort fan av Pro Equo men det finns andra alternativ.

Jag tipsar om Proviva nypon! Fungerade jättebra på min gammelman förra vintern. (Föredrar att ge bakjäst men han vägrade äta det...) :)

Han fick en dl första dagen sedan 2 dl dag två o sedan 3 dl dag tre. Han åt det varje dag i ca 1 månad. Men vad som rekomenderas vet jag inte. :)

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle behöva tips för att hjälpa min häst med dålig mage. Har testat probihorse, vetekli, bajs från frisk häst, Quick fix. Vad kan...
Svar
8
· Visningar
1 378
Senast: cewe
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 494
Senast: caradan
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 353
Senast: Fibusen
·
Foder & Strö Jag har en foderfråga; jag har en lånehäst (ponnykorsning) som verkar ha en känslig mage, ett par gånger har det hänt att hon legat ner...
Svar
3
· Visningar
1 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar