fodertillskott..?

Jossantt

Trådstartare
(ej säker på rubriken)
Jag har en liten fundering.
har en varmblodskille (8 år) som rids 30min-1h 5 dagar i veckan. Ingen hårdträning, utan inridning.
Höet vi har är bra, relativt färskt (kan ej göra analys då vi hämtar nytt hö från (visserligen samma) bonde ca varannan vecka.
har äter nu 10 kg hö samt 18dl (2,1kg) Hippo basic (pellets) per dag.

Bör jag har någon form av mineral/vitamintillskott? b-vitamin?
eller får han i sig det han ska...?
Känner mig helt nybörjare på foder..... :(

Sv: fodertillskott..?

Det går inte att svara på alls. Varför frågar du inte den du köper hö av om det är från samma vall...då kan du ju göra en hyffsad analys.

Ang vitaminer, så har hästar sällan behov av extra tillförsel.

Mineraler så att han får i sig rätt selenmängd bör du ha (alt. tokosel). Jag rekommenderar också att du gör en analys om det kommer från samma vall, det går inte att råda dig till någonting när man inte vet värdena på grovfodret (mängd smrp, energi, kalcium/fosforhalt etc).

tack för svaren...
ska kolla om jag kan göra analys...
känns som att jag kanske blivit paraniod efter att ha läst på foder-forumet...:angel:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 596
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 384
Senast: Blubbis
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka