Fodertillskott

810110

Trådstartare
Hej! Jag har en arab som jag tävlar distans med och jag har problem med att hålla vikten på hästen. Hästen får kraftfoder även nu på sommarhalvåret annars hade det aldrig fungerat att träna och tävla distans. Jag undrar bara om det finns något fodertillskott man kan ge för att hästen lättare ska få hull eller behålla det som finns. Hon har bra bete för övrigt.

Jag skulle även vilja veta vilka fodertillskott som är vanligt att ge till en distanshäst, tex för muskler, skelett, senor mm.

Sv: Fodertillskott

Att ge matolja (ca 1 dl per dag) i fodret är ett bra sätt att öka på fettet utan att de blir heta. Under en period då jag hade svårt med hullet på mina hästar gav jag uppblött lusernpellets samt vetekli blandat med matolja i. Det hjälpte. Att se till att ha fri tillgång på hö är också bra. Mina äter samma mängd nu med fri tillgång som de gjorde förr med fasta utdodringar, men de har bättre hull när de kan gå och småäta som de själva tycker, så nu behöver jag inte ge extra tillskott mer än kraftfoder (hippo basic samt betfor med kornkross)

Jag kan rekommendera Eggersman´s vital senior foder, ett musli foder som fick min distanshäst att gå upp i vikt, snabbt och behålla vikten!
Han har innan haft jätte svårt att gå upp i vikt, vilket inte underlättades av alla resor till å från tävlingar! Så jag kan starkt rekommendera eggersman!!

Du borde pröva krafft´s Pluss, fölfoder igentligen men funkar perfekt för viktökning på tävlingshästarna.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 604
Senast: super
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar