Fodertillskott

Sv: Fodertillskott

Krafft Protein- Har ett halvkasst hö.
Miner Grön- Behövs lite extra mineraler.
Biotin- Hovis tvingar mig... ;) Men OK, det funkar faktiskt.

Jag ger
b-vitamin för päls nu på hösten

Men det flesta i stallet har många olkika burkar och flaskor till sina hästar, därför är det kul att höra vad allt används till:)

Magnesium för att det fattas i foderstaten, Selen för att även det saknas samt till åldermannen orthohyl för gamla och stela ben.

Inget alls, för att foderstaterna är balanserade och täcker behoven.

Foderkalk (för att det fattas) och selen (för att det fattas).

Kommer troligen att lägga på B-vitamin vid pälsfällning till våren, men han besvärades inte av att sätta vinterpälsen, så han fick inget extra nu på hösten. I övrigt bara hö och lucernhack (det sista för att protein/energikvoten var lite för låg för en unghäst).

På hösten och våren b-vitamin blandat i betforn. Just nu: morötter, för att det är nyttigt och roligt att ge. Mineraltillskott, ger bara halva mängden det rekomenderade. Bra balanserat mellan de olika mineralerna, ger mest "utifall att". Biotin, behöver förmodligen inte ge, men nästa gång han ska skos så blir det bara skor på framhovarna och verkning på bakhovarna, så jag fortsätter att ge biotin ett bra tag till.

Skulle behöva ge selen oxå, men den tog slut och har inte kommit mig för att köpa en ny.

Han får inget kraftfoder men två nävar betfor och morötter och så tillskotten tillsammans.

Salt till travaren vid svettiga jobb.
B-vitamin i fodret hela vårenför att underlätta pälsfällningen för gammelponnyn. Jag sprutar även ett par injektioner Beviplex för ytterligare hjälp på traven med detta.

Annars inga tillskott.

Om du menar allt utom hö så ger jag några saker extra, men inget som inte är motiverat.

Alla tre får:
- Kraftoderblandning: kli, lucern och linfökakaför extra fosfor och protein i rätt protportioner det det hö vi har.
- Frukt och morötter i botten på hinken så inte lucernet fastnar:D
- Mineraler+ tokosel
- Halm

Till det får den tredje havre, för att hon inte orkar äta tillräckligt med hö (max 8-9 kg) och för att göra maten godare. Samma får dessutom betfor för att hålla igång magen och få i sig vätska. Salt får hon också i maten då hon varken dricker eller rör saltstenen annars.

Senast ändrad:

kl

Lite Megabase mineraler "just in case".
Om du menar utöver hösilaget/halmen så får han också havre, betfor, lite krafft grund och nu ska jag även byta en skvätt hö mot lite lucern.

Är inget fan av burkar och flaskor i allmänhet och försöker hålla mig undan.

Magnesium - pga. bristande värden
Msm - för lederna
SynoviCort - för lederna
Echinacea - för immunförsvaret
Stroppy Gelding - hingstig valack (som håller sig på marken med detta)
Mikro-balans - för magen

Jag har inget alls emot att trycka i en massa pulver, de gör jag till mig själv också och även där ett vinnande koncept :P

Förutom hösilage får hon:
2 nävar betfor - som lite gottegott och för att få i sig salt
1 msk salt - har inte saltsten
tokosel 1 ggr/v - behöver selen
Morötter -vitaminer och gottegott

Förutom hösilage får han (islänning, 15 år)

Ca 4 dl müsli
1/2 dl mineralpellets
Morötter
1 msk salt om han har ridits så att han har svettats mycket.

B-vitamin och groddolja vid fällning, han har lätt att bli mjällig och jag tycker att det hjälper.

Förutom hö, lusern (både hack och pellets), havre, betfor, vetekli och Miner Blå -

Edel Avel - kass hö
flexijoint -lederna
nypon- leder och hovar
kiselgur och biotin - hovar
profeed och b-vitamin - magen
timjan eller rosmarin - hostan

**KL**
Om min hö-analys endast visar kalsium, fosfor, selen och magnesium, och så använder jag Hippocampus för att räkna foderstat, kan jag då räkna med att resten är ok?
Jag inväntar ny analys men om jag använder den gamla analysen får jag bara veta att jag saknar selen.
Jag har fått veta att hästarna även behöver bla e-vitaminer, hur räknar ni ut vad hästen behöver få i tillskott?
/U

Man brukar inte analyserna på nåt mer än ås, möjligen kalium. Ja, du kan räkna med att resten är ok om alllt det täcks in, men gör det inte det brukar jag köra på en lämplig färdig blandning som passar till calcuim och fosforbehovet med tanke på höanalysen, så får de andra vitaminer och mineraler med. Selen fattas i princip alltid eftersom svenska jordar är selenfattiga. Om allt annat är ok kan du ge tokosel från apoteket, annars kan du ge en färdig mineralblandning.

E-vitamin går ihop med selenet, du behöver nog inte tillsätta det separat. Dels finns det i mineralblandningar oftast, dels brukar det finnas i selentillskott. Inga separata tillskott behövs om inte hästen blivit speciellt ordinerad av nån orsak. Om hästen har selenbrist kan e-vit ersätta selenet delvis, men de ska inte behövas.

kl

förutom hösilage och havre korn och betfor får han
biotin pga att han annars får kassa hovar (mirakelmedel)
gurkmeja för lederna
maxeglow vitamin/mineralfoder

Hm, min lilla tös får förutom hö, 2dl havre morron + kväll, samma med lucernpellets, plus 4dl betfor morron och kväll. Till detta får hon vanlig matolja, ev. lite salt beroende på träningsupplägg och 1msk gröna alger på kvällen

Man brukar inte analyserna på nåt mer än ås, möjligen kalium. Ja, du kan räkna med att resten är ok om alllt det täcks in, men gör det inte det brukar jag köra på en lämplig färdig blandning som passar till calcuim och fosforbehovet med tanke på höanalysen, så får de andra vitaminer och mineraler med. Selen fattas i princip alltid eftersom svenska jordar är selenfattiga. Om allt annat är ok kan du ge tokosel från apoteket, annars kan du ge en färdig mineralblandning.

E-vitamin går ihop med selenet, du behöver nog inte tillsätta det separat. Dels finns det i mineralblandningar oftast, dels brukar det finnas i selentillskott. Inga separata tillskott behövs om inte hästen blivit speciellt ordinerad av nån orsak. Om hästen har selenbrist kan e-vit ersätta selenet delvis, men de ska inte behövas.

Jag har hört att tokosel inte ska räcka för att täcka selenbehovet, utan bara en mindre del. Vet inte om det stämmer. Har du räknat på det?
Jag köpte 8 kg Hippo röda mineraler och enligt min beräkning så kommer dessa att ta slut ganska snabbt. Vill köpa säckvis av mineraler eftersom det är så praktiskt att ha dem hemma, men då vill jag ju veta att jag köper en sort som passar bra.
/U

Lucern för att få upp proteinvärdet

Glucosamin för hon är gammal och jag tror det kan hjälpa hålla hennes ben bra.

Mineraler för att täcka mineralbehovet

Kiselgur för att jag hoppas på bättre hovar och tagelväxt men har inte än på 6månader sett något superresultat så när hinken är slut testar jag nog något annat.

Utöver detta äter hon hö och betfor:)

Kan kanske tyckas vara många olika byttor men jag vet inte vad jag skulle kunna ta bort förutom kiselguren då men den ska ju ätas upp någongång.

Liknande trådar

Hästvård Alla tips mot kliande hud på häst mottages tacksamt. Salvor, fodertillskott, tvätt etc. Ska till hööks över helgen märkte att där finns...
Svar
15
· Visningar
757
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Hej! Vi har bestämt att ge fodertillskott till vår häst som är lite väl upprymd ibland. Det står mellan magnesium eller munkpeppar, men...
Svar
2
· Visningar
924
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
525
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka