Fodertillskott vid igångsättning - "energikick"

steve

Trådstartare
Efter lite vintervila är det dags att ta upp träningen igen. Var iväg på första dressyrträningen för ett par dagar sedan och som väntat var pollen lite extra seg och trött. Kan man ge något fodertillskott som på något vis kan hjälpa honom att få en liten extra energikick vid just hårdare träningstillfällen?

Just dressyrarbetet är väl inte det roligaste i världen tycker han och då är det lite extra jobbigt nu när man inte har så mycket muskler. Tänker just inte på den sortens energi som finns i hösilaget, utan typ "dextrosol" så han blir lite laddad! Eller finns det ens? Någon som förstår lite vad jag är inne på? :angel:

Givetvis tar det tid att bygga upp muskler och kondition och jag förväntar mig inte att han ska prestera såhär i början, utan är mest ute efter att försöka underlätta för hästen. Jag vet själv hur jag piggnade till när man fick i sig snabb energi innan träning - det gjorde susen för motivationen!

Sv: Fodertillskott vid igångsättning - "energikick"

Precis, betfor är socker - snabba kolhydrater. Fodra kanske med havre dagen/morgon före träning och ge betfor just innan? "Sockerkicken" håller inte i sig särskilt länge så ger du det timmar i förväg kommer du inte få någon effekt skulle jag tro.

(var dock försiktig med utfodring av havre inför arbete , om hästen är känslig och tex har anlag för korsförlamning)

Tack för tips! Inte ens tänkt på betfor, men det har ni ju båda helt rätt i.

Lite havre kvällen innan kanske och betfor innan man drar iväg? Ska absolut provas!

Kapar tråden!

Funderar på om man kan "fodra bättre kondition"? Hästen i fråga har hållit igång hela vinter och borde ha bra kondis, men har sista tiden bara känts tröttare och tröttare.
Kan man med hjälp av foder pigga på hästen?

Det är en insulinresistent häst, dessutom hypotyroid, så man kan inte stoppa in vad som helst..

Betfor är det enda jag skulle försöka med.

Har dock inte så mkt över för att försöka fodra dit olika temperament på hästen. Den har det temp den har, vill man att den ska tycka dressyrträning etc är kul så får man göra sin ridning mer intressant. Alternativt acceptera att hästen helt enkelt inte gillar det och hitta en annan gren. Om du avskyr att spela fotboll så hjälper det inte hur många energibars du äter innan träningen, du tycker det är lika tråkigt och spelar lika dåligt.

Har hästen haft vintervila så kanske den behöver lite tid på sig att jogga igång innan den går dressyrträningar, låter som den är stel och tycker det är jobbigt. Jogga igång hästen långsamt och vänta lite med kraven tills den är mjuka och genomriden och lösgjord.
:)

Ang kondis så kan man heller inte fodra dit det, men man kan korrigera fel i foderstaten som gör att hästen inte orkar. Hypotyreos i sig ger trötthet och intolerans vid träning. Och du säger att den är IR så då antar jag att du kanske är väldigt restriktiv med maten? Din häst kanske har näringsbrist. Öka intaget av säkra fodermedel? Kanske det också är läge med en lugnare period!

Hästen får tyroxin.
För att göra det hela ännu enklare är han kopiöst lättfödd. Han tränas dagligen på olika vis i ca 1-2 h, men sätter inte muskler eller får bättre kondis (tränas med pulsmätare).
Veterinären är inkopplad i och med sjukdomarna och medicinen och tycker det låter mycket märkligt.

Beräknat behov är 46 MJ och ca 265 g smb rp, tilldelas ~40 MJ och 320 g smb rp.

ta blodprov och tempa, låter som om hästen är sjuk när konditionen inte förbättras trots träning?

Ja, han är sjuk ;) Hans sköldkörtel fungerar inte som den ska. Som sagt får han medicin (hormontillskott) för det, men det är svårt att hitta rätt dos.

jojo, så långt är jag med, men jag menar att om hästen blivit ännu tröttare trots samma medicinering mot sjukdomen så kanske det är något annat som spökar i kroppen?

Vet du vad, jag har också hypotyreos. För mig, och vädigt många andra människor, så funkar inte behandlingen med syntetisk T4 (Levaxin/Thyroxin) ett dugg!! Kroppen kan inte ta upp det på rätt sätt, även om blodvärdet ser bättre ut så mår man precis lika dålig eller ännu sämre.... Det är jättemånga människor som blivit bättre av att byta till naturligt thyroid tillskott i stället, som består av torkad svinsköldkörtel. Då får man allt man behöver, T3, T4 och calcitonin. Fram tills nåt läkemedelsbolag uppfann levaxin och patenterade det på 70 talet var det den enda behandling man gav, så det är inget nytt eller konstigt.
Du kan läsa mer om det på nätet, tex på stopthethyroidmadness.com

Vore väl nåt att tänka på för din häst också?? Om man behandler med människomedicin ändå så förmodar jag att hormonsystemet är likartad och då borde även naturligt thyroidextrakt kunde hjälpa hästar. Printa ut info om hur det fungerar och visa för din veterinär, så kan ni diskutera det?

Han har bara ätit medicin i 5 veckor ungefär, så det är för tidigt att utesluta något. Vi har dessutom kommit fram till att dosen förmodligen är fel, han behöver mer.
Men det är definitivt något jag ska ta upp med veterinären! Tyvärr måste jag säga att deras kunskap om IR och andra "tjockissjukdomar" är minst sagt begränsad.. Fick tjata länge innan jag ens fick träffa en veterinär som trodde IR existerar :crazy: Pinsamt, men sant, min första veterinär hävdade med bestämdhet att sådana tillstånd enbart existerar i akuta fasen av fång..

Nu har jag en mer öppen veterinär så jag ska prata med henne :) Tack för tipset!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Tillbaka