Fodertillskott till spatthäst

M

Mosaic

En bekant blev rekomenderad ett flytande preparat som innehöll glucosamin, msn och djävulsklo mm av veterinärern. Jag blev fundersam då jag själv äter ett preparat med djävulsklo. Det funkar väldigt bra för mig och min atros men jag vet att den även har en smärtstillande effekt och inte gör för mkt. Men hur blir det åt hästen?

Den bör ju inte tänka på samma sätt och jag är rädd för att ägaren tror att allt är frid och fröjd och kör på igen.

Sv: Fodertillskott till spatthäst

djävulsklo används i mkt. stor omfattning i tex. tysland, där "försök" visat att de smärtlindrande och anti inflammatoriska egenskaperna hos djävulsklo är jämförbara med kortison och fenylbutazon, dock utan några kända biverkningar.

i storbritannien har en ren naturprodukt innehållande djävulsklo, pilbark och andra örter testats vid ett antal veterinärkliniker som alternativ till fenylbutazon. får ej ges till dräktiga ston.

Antar att hon blev tipsad om Flexjoint, det innehåller djävulsklo, msm å konditorin (väldigt osäker på stavning) som e mkt drygare än glukosamin.
Jag har en spatthäst som jag ger detta å blev faktiskt stor skillnad:) Mkt mjukare å smidigare å dem där första stela travvarven försvann helt!

Så jag rekommenderar det verkligen:)

Ska kanske tillägga att hästen har varje år, dem senaste fem åren fått ont utav spatten vid slutet av april, början av maj. Släpps på bete i början av juni å blir alltid bra efter en vecka. Så han får alltid vila denna period.
Gav förra året djävulsklo separat med flexjointen eftersom den inte innehåller maxdos men han hade ont ändå. Då är Finadyne det enda som funkar oftast.
Flexjointen innehåller alltså inte maxdos av djävulsklon.

detta är helt ovetenskapligt men det finns en del alternativare som säger att spatt kommer av obalans i mineral och vitamin kvoten ( brist).men som sagt ???

Liknande trådar

F
Ekonomi & Juridik Hej! Jag är väldigt fundersam på hur jag ska göra i den här frågan och jag behöver era kloka råd. För ca 4 månader sen så lånade...
Svar
16
· Visningar
2 006
Senast: skuggi
·
Foder & Strö I nya nummret av Ridsport har man startat en stor o fin artikelserie ang fodertillskott som är väl värd att följa under några nummer...
2
Svar
31
· Visningar
2 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka