Fodertillskott till dräktiga ston?

A

_amanda_

Vad ska man tänka på när man gör en foderstat till ett dräktigt sto? Ska betäcka mitt c-ponny sto innom en månad... sen ska hon ut på bete. Men nu funderar jag på hur jag ska lägga upp henne foderstat? Är det några viktiga tillskott som hon ska ha?
Just nu står hon på 8-9 kg Hö (hon kräver mycket hö då hon väldigt lätt blir för tunn).. Hon får ca 5 dl kraft och 3 dl Lucern om dagen.. kalk och mineraler.. har självklart saltsten att slicka på i boxen.. men är det något mer jag ska tänka på att ge henne när hon blir dräktig?
Tacksam för svar !!

Sv: Fodertillskott till dräktiga ston?

Vad ska man tänka på när man gör en foderstat till ett dräktigt sto? Ska betäcka mitt c-ponny sto innom en månad... sen ska hon ut på bete. Men nu funderar jag på hur jag ska lägga upp henne foderstat? Är det några viktiga tillskott som hon ska ha?
Just nu står hon på 8-9 kg Hö (hon kräver mycket hö då hon väldigt lätt blir för tunn).. Hon får ca 5 dl kraft och 3 dl Lucern om dagen.. kalk och mineraler.. har självklart saltsten att slicka på i boxen.. men är det något mer jag ska tänka på att ge henne när hon blir dräktig?
Tacksam för svar !!

Du behöver inte göra några förändringar i hennes foderstat innan betäckningen. Dock är det positivt om hon fått gå på grönt gräs och fått mkt sol på sig innan hon åker till hingsten. Att hon har fällt klart och är i gott hull ( gärna lite rund) gör också sitt för bra brunster. Om hon blir dräktig så kan du fodra på samma sätt ( hennes underhållsbehov + eventuellt ridtillägg) som du gör nu, tills det är ca 3 mån kvar av dräktigheten. Då ökar hennes behov och du måste kanske ge mera kraftfoder. Titta på din grovfoderanalys och räkna utifrån den.

En mkt bra bok att läsa är Christina Plancks " Hästens näringsbehov och utfodring" Där står det precis hur du ska räkna ut en foderstat till ditt sto, månad för månad. Att säkerställa vitamintillförseln i slutet av dräktigheten är viktigt, särskilt e-vitamin och mineralen selen behövs. Du kan ge exempelvis Tokosel.

Lycka till!

okej tack så mycket !! Ja visste om att man ska öka foderstaten dom sista måanderna där.. men det är inget tillskottsfoder hon behöver annars ?

Nä inget tillskott ska behövas om du har ett bra grovfoder. Tokosel möjligen för vi har selenfattiga jordar här i sverige.

Viktigt är ju o tänka på är att stoet har högre proteinbehov när hon är dräktig o när hon sedan skall ge di.

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 695
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 047
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Min snart ettåriga halvblodshingst ser lite tunn ut. Inte mager men ranglig som ettåringar i allmänhet, men lite för skralig för min...
Svar
9
· Visningar
1 276
Senast: MissOnly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka