Fodertillskott på bete?

maria_b

Trådstartare
Kom o tänka på nu när jag släpper mitt ettåriga halvblodssto på bete om man behöver ge något tillskott, ex mineraler.. Hon ska ut någon gång mellan mitten-slutet av maj o gå till någon gång i september beroende på väder..

Mvh Maria

Sv: Fodertillskott på bete?

Troligtvis inte. Så länge det växer och så länge hästen håller önskat hull behöver du inte tillföra något mer än salt. Men framemot sensommaren kan det vara läge att ev se över en tillskottfodring. Det är då som många hästar brukar tappa hull, dvs framemot höstkanten. Många väntar alldeles för länge efter betet med att tillskottsfodra.

Ofta innehåller våra marken för lite av selen.

Så att ge tex tokosel kanske är ett alternativ.

Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.

/Hippocampus

Selen och E-vitamin arbetar synergistiskt dvs, de kan till viss del ersätta varandra. Betet är mycket E-vitaminrikt och hästen på bete utsätts inte för extrema ansträngningar, varför risk på bristsymptom av selen kan anse vara mycket liten.

/Hippocampus

Detta är nya uppgifter än vad jag fått lära mig. Men det är sant, man lär sig något nytt varje dag. :laugh:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 893
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 384
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 295
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10