Foderstrupsförstoppning

Z

Zilver

Hur vanligt är det att hästar råkar ut för detta?

Hur allvarligt är det?

Är det vanligt att det släpper av sig själv efter ett tag?

Vad beror det på att maten fastnar?

Om en häst har råkat ut för det en gång är det då större risk att den råkar ut för det fler gånger?

Vad har ni för erfarenheter av detta?

Sv: Foderstrupsförstoppning

Mitt föl fick det när hon endast var några veckor, då hon åt mammas träck. Vet kom ut och gav kramplösande och då släppte det av sig själv.

De kan få det av pellets, de fick min kompis häst. Och av för dåligt uppblött betfor. Min kompis veterinär fick sprätta upp halsen på hästen, men den klarade sig och fick inga men av det. Den dog iofs senare av en annan skada men inte foderstrupsförstoppning iaf.

Vi hade en häst för ca 10 år sedan som fick det. Men vi vet inte vad det var som han fått i sig, han gick på bete och fick inget extra foder förutom lite havre. Han var jättedålig :( . På djursjukhuset fick de det att lossna till slut. Han klarade sig då, men blev inte sig själv igen, var mycket förkyld och hade feber till och från hela sommaren, och fick det igen på sensommaren, då tog vi bort honom. :( Usch, hemskt var det.

Jag har varit med om det en del gg, minns inte nu men jag har för mig att vet. sprutade ner parrafinolja i halsen, eller så var det i magen för sandkolik.. Vet i alla fall att det är för att hästarnas salivproduktion är låg eller för att man fodrar med torrt foder, blöter för säkerhets skull allt jag ger min häst, lite för mycket vatten kan dom ju alltid kissa ut...

Hur allvarligt är det?

Om en häst har råkat ut för det en gång är det då större risk att den råkar ut för det fler gånger?

Min häst råkade ut för det i oktober förra året. Det var ingen rolig upplevelse direkt. Han fick en foderpropp at krafft grund som inte var uppblött. Ringde först ut distriktsveterinären som inget kunde göra,det satt för hårt så det blev en akut transport till Strömsholm där de efter många om och men lyckades lösa upp proppen. Men resan tog inte slut här. Dessutom hade min häst dragit ner foderpartiklar i lungorna och blev ståendes på strömsholm en vecka på dropp och pencillin.

Enligt strömsholm var det ganska ovanligt att det blev så pass allvarligt som det blev på min häst och tack gode gud för det får man väl säga. Men blev det så som på min häst kan det handla om minuter innan man förlorar hästen.
Att maten fastnar sådär kan vara att hästen äter för fort eller att det är ett för "strävt" foder så det slår stopp helt enkelt.
Eftersom min häst fick det en gång så böter jag alltid upp allt kraftfoder nu. Vet inte om de som haft det en gång löper större risk för att få det igen men i förebyggande syfte är det ju bra att blöta.
Hoppas du blev lite klokare iaf :D

Är det någon som har råkat ut för att det släpper av sig själv efter ett tag och blev det några efterföljande problem av det?

min häst har haft det ett par gånger trots uppblött foder...ena gången slängde han i sig maten..och andra gången var han stressad efter en transportfärd..båda gångerna släppte det av sig självt! jag masserade dock strupen och gick med honom..det var länge sedan nu peppar peppar!! nu är jag alltid noga med att han äter hö först så saliven kommer igång och att han är lugn när han äter!!

jag la stora stenar i krubban oxå så han inte kunde slänga i sig maten!

De kan få det av pellets, de fick min kompis häst. Och av för dåligt uppblött betfor.

*Delvis knapplån*

Min häst fick det av knappt två dl vanlig helhavre...

De kan även få det av hö, halm eller vad det nu är... Det är oftast inte fodret i sig, utan hur glupska de är, eller hur stallmiljön är i övrigt.

Min häst fick foderstrupsförstoppning två gånger första veckan efter flytt från första stallet... Helt enkelt för att hon var utsvulten och åt som om hon aldrig sett mat förut.
Hon fick tillräckligt med BRA foder och hon fick äta den i lugn och ro, omgiven av andra hästar som också de fick maten i sina boxar.
Men hon åt helt enkelt för fort av rädsla för att de andra skulle stjäla hennes mat. Därför lade jag därefter en sten i krubban, så att hon fick flytta på den, för att få i sig sina havrekorn.

Senare har hon fått foderstrupsförstoppning ett par gånger till. Det anser jag lite beror på stallmiljön och hur de andra fodrar eftermddagsmål. De lade in havre, men inget hö i boxarna och så tog de in min häst först.
Min häst tyckte att det var ensamt i stallet... kunde inte bestämma om hon skulle stissa runt i boxen, äta havre eller skrika efter sina kompisar, så hon gjorde allt på en gång, vilket gjorde att eftersom hon inte fått tugga igång salivutsöndringen med lite hö i lugn och ro, tillsammans med sina stallkompisar, så satte sig havren på tvären.

Andra gången min dam fick foderstrupsförstoppning, satt jag på "de 7 haven" - Viking Cinderella, när min kompis ringde och lät orolig. Hon undrade om hon fick ringa ut veterinär och givetvis fick hon det. Så de tog ut veterinär på jourtid, 1600 för slangning av häst och kramplösande.
De gånger jag varit hemma och närvarande, så har det räckt med massering av hals och promenad i omgångar för att få det att släppa på ungefär 20 minuter. Jag har haft telefonkontakt med veterinär en av gångerna som jag varit hemma. Då var veterinär på väg, men jag kunde ringa och avblåsa när det släppte.

Så de råd jag har i samband med foderstrupsförstoppning eller oro om/ifall hästen brukar få foderstrupsförstoppning eller symptom.

Förebyggande:

• Sten i krubban
  • Hö först, i samband med fodring
  • Ta in alla hästar, så det blir lugnt innan kraftfodergiva

Vid symptom (hosta, halvtuggat matrestflöde från mun och nosborrar, orolig, vill ligga, tittar mot magen):
  • Ta bort foder (min häst ville gärna försöka äta ändå i ett par av gångerna)
  • Massera undersidan av halsen (för att få maten att lossna)
  • Promenera hästen, iaktta hur hästen verkar "svara" på behandlingen. Verkar hästen fortsatt orolig även efter massage och promenad, ring veterinär och fortsätt "behandling" om inte veterinär säger annat efter beskrivning av symptom och "behandling".

Stallmiljön i stort är väldigt viktig. Det är ganska onödigt att ha en dominant häst bredvid den häst som är lägst i rang i flocken.
Så hade vi ett tag i mitt stall. Vilket gjorde att min dam försökte kasta i sig maten innan grannhästen fick tomt i sin krubba och gjorde "utfall" med tänder och bakåtstrukna öron eller rejäla sparkar i boxväggen åt min hästs håll.

Nu är det otroligt länge sen (peppar peppar ta i trä) som min häst fick foderstrupsförstoppning. Vi har lugn och ro i vår lilla stallflock.
Min häst står bredvid en "tom box" som vi använder till hö och hösilageförvaring. Och hö ligger alltid inlagt när hästarna kommer in i stort sett samtidigt, samt hästarna står på halm, vilket också plockas med i stort sett dygnet runt.

Senast ändrad:

Har råkat ut för detta 3 ggr.

Första gången var efter att ha matat med uppblött betfor. Förmodlingen fanns det en klump som inte var uppblött. Detta släppte av sig själv ganska snart.

Andra gången gick det inte lika bra. Ringde vet som kom och gav kramplösande. Detta hjälpte dock inte. Körde 10 mil till Skara i transport med en häst som var pleggad, och fölet brevid. När vi kom fram till Skara var dock "proppen" borta, troligen av vibrationerna från transporten.

Tredje gången: Ringde vet och när vet kom ut hade det släppt av sig själv.

Har upplevt det en gång - av foder i grötkonsistens. Dock var hästen stressad, så jag var skurken i min okunnighet. Det blev jourvet för hjälp hemma på gården, och sen koll så att inget kommit ner i luftstrupen/lungorna. DÅ kan det bli riktiga komplikationer.

Är numera YTTERST noga att inte fodra någon häst på "provocerande" sätt. Fodrar heller aldrig i eller under transport. Finns inte tillgång till vatten osv så får man planera tiderna.

Tackar det var ett mycket upplysande svar:)

Det du beskriver stämmer mycket väl med min upplevelse för några dagar sen.
Jag hade stalltjänst och tog in hela flocken i etapper från hagen när jag kollade hästarna sen så stod en av dom i sin box och både såg ut och lät som en katt som försöker få upp en hårboll, hela undersidan av halsen gick i vågor.
Hela hästen var alldeles stel i kroppen och blicken var kuslig jag trodde först att han hade fått en hjärtattack och skulle falla ner död i vilken sekund som helst:eek:
Det tog ca en halv timme för mig att få ut någon att titta på honom och då hade det precis släppt lika fort som det börgade och han stod och åt som ingenting hänt, gissa om jag var lättad.

Hästarna hade både hö och helhavre i boxarna när dom kom in men hädanefter tänker jag vänta med havren tills dom kommit till ro.

Min häst fick foderstrupsförstoppning av Krafft hackat strå. När stallägarinnan hade fodrat hörde hon hur han sparkade på dörren i boxen. Hon trodde att kanske han inte hade fått någon mat och gick tack och lov och tittade. Kunde inte se något konstigt i krubban men tittade sedan på hästen. Han kunde inte andas så hon ringde hem till mig och jag kastade mig på telefonen till veterinären. Vet att det kan bli väldigt dramatiskt. Precis när jag började informera vet om vad som höll på att hände ringde min andra telefon. Stallägarinnan hade lyckats hitta foderproppen i halsen och masserat bort den. Ger numera hellre Green power som inte innehåller några melassklumpar. Blöter dessutom alltid allt kraftfoder.

Inte vanligt, men inte heller ovanligt..

Hur allvarligt är det?
Allvarligt om det inte släpper.

Vid lättare foderstrupsf. kan det släppa av sig själv. Det hjälper att leda hästen och försöka få i den vatten (stoppa en slang i munnen, de brukar inte vilja dricka av sig själv). I svårare fall får man ge kramplösande och i värsta fall sprätta upp halsen.

Hästen kastar i sig maten. Maten är torr och hästen är torr i halsen. Finns säkert fler anledningar.

Ja!

Min häst fick det som åring och några gånger till fram till han fyllde 3 år. Kanske 5-6 gånger sammanlagt.

För att förebygga - blöt alltid maten, fodra i en bytta på golvet så hästen får äta i "naturlig ställning", ge alltid hö ½timme - timme innan kraftfodret.

Om hästen får det flera gånger inom en kort tidsram kan det bildas en "ficka" i halsen som gör att hästen får fod.förstp. lättare.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hästen står med stort bandage som kombinerats med en gipsskena på framsidan benet. Gipsskenan går in under hovens tådel och följer benet...
2
Svar
25
· Visningar
1 543
Senast: jemeni
·
Hästvård Har en 15 åring som fått sin första foderstrupsförstoppning någonsin. Kom in från hagen, förmodligen lite uttorkad pga varmt väder och...
Svar
10
· Visningar
1 351
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 209
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
438
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka