Foderstrupsförstoppning

P

ponnymorsa

När vi lastade ur vår 4-åring för träning efter ca 1/2 timmes transport hade han en bula på halsen, stod "hulkade" och det rann slemm och saliv ur mun och näsborrar. Fick hjälp av mer hästkunniga att massera nedåt på halsen. Släppte efter vad som kändes som en evighet men nog var ca 15 min. Efter det var han precis som vanligt. Vet att han haft det en gång tidigare innan vi köpte och ger därför alltid blötad krafft. Denna gång hade han haft hö i transporten, har haft det tidigare utan problem.
Nu går han på bete och torrfodret är allt annat än torrt men vi vill börja ge hö och jag är jätteorolig att det ska hända igen.
Han har mkt fullblod i sig och tappar lätt i hull. Är fin nu men har inget "x-tra" att ta av.
Är inte särskillt hästkunnig och hoppas få bra och konkreta råd och tips på hur vi ska kunna försöka undvika att det händer igen.
HUR blöter jag höet m.m? :confused:

Sv: Foderstrupsförstoppning

ALDRIG hö i transporten! (om där inte finns vatten)

Ät själv kornflakes utan mjölk och fundera var det fastnar.

Hästar som har lätt för foderstrupsförstoppning ska ha lite mat ofta och alltid hö innan kraftfoder. Tips är att lägga en stor sten i krubban så den ej kan gluffsa i sig maten utan tvingas ta små tuggor.

Inget hö i transport hade jag redan räknat ut, så oxå tillgång av vatten, MEN han behöver ju hö ändå ibland och hur ska jag då utfodra det? Vattna..ja, men ska jag sprida ut det eller ge det i hönät eller finns det kanske andra varianter? Vill bara försöka göra det bästa för hästen.

Tror inte risken är överhängande att hästen för foderstrupsförstoppning i den vanliga stallmiljön.
För att undvika fodra lågt i golvhöjd. Gärna fri tillgång eller så täta foderintevaller som går att uppnå så ponnyn inte kastar sig över maten.

Lycka till

Så länge hästen inte är jättehungrig och stressad vid fodring i hemmiljön borde risken vara ganska liten att den drabbas igen. Ge grovfoder ca 5-20minuter innan kraftfodret så har salivutsöndringen hunnit komma igång.
Undvik hönät eller höhäckar, som någon sa så är det golvhöjd som gäller.
Och återigen, aldrig någonsin hö i transporten.

Vi har en stor balja på golvet fastskruvad istället för krubba åt vår glupska herre som fick foderstopp som föl. Han får maten där i för att främja saliven, sedan är den ju större än en krubba också så det blir inte lika stora tuggor han får i sig åt gången, utan får 'jaga' runt maten lite grann. Blöter allt så det är geggamoja :P

Jag har fått lära mig att man absolut inte ska massera nedåt, utan uppåt. Någon annan som också hört det?

Liknande trådar

Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 372
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Är det någon som varit med om att hästen har fått problem att tugga maten och sen fått foderstrupsförstoppning efter tandraspning? Det...
Svar
7
· Visningar
2 448
Senast: TantEster
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 655
Senast: Fille
·
R
Hästvård Här är våran historia.. Fick hem min häst i okt 2008 efter att han varit utlånad på foder i 2 år. första v är han precis som jag minns...
Svar
6
· Visningar
1 190
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30