P
ponnymorsa
När vi lastade ur vår 4-åring för träning efter ca 1/2 timmes transport hade han en bula på halsen, stod "hulkade" och det rann slemm och saliv ur mun och näsborrar. Fick hjälp av mer hästkunniga att massera nedåt på halsen. Släppte efter vad som kändes som en evighet men nog var ca 15 min. Efter det var han precis som vanligt. Vet att han haft det en gång tidigare innan vi köpte och ger därför alltid blötad krafft. Denna gång hade han haft hö i transporten, har haft det tidigare utan problem.
Nu går han på bete och torrfodret är allt annat än torrt men vi vill börja ge hö och jag är jätteorolig att det ska hända igen.
Han har mkt fullblod i sig och tappar lätt i hull. Är fin nu men har inget "x-tra" att ta av.
Är inte särskillt hästkunnig och hoppas få bra och konkreta råd och tips på hur vi ska kunna försöka undvika att det händer igen.
HUR blöter jag höet m.m?
Nu går han på bete och torrfodret är allt annat än torrt men vi vill börja ge hö och jag är jätteorolig att det ska hända igen.
Han har mkt fullblod i sig och tappar lätt i hull. Är fin nu men har inget "x-tra" att ta av.
Är inte särskillt hästkunnig och hoppas få bra och konkreta råd och tips på hur vi ska kunna försöka undvika att det händer igen.
HUR blöter jag höet m.m?