Foderstatsprogram resultat?

M

morris50

"lånar inlogg"..;)Hej, har med kompisen suttit och läst om foderanalyser mm här och nu
gjorde jag ett sådan. Skickade till Hjortens lab.
Fick hem analysen och så gick vi in på Hippocampus foderanalysprogram...
Det fick vi som svar där:

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens
balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.

Analysresultatet på ensilage ser ut så här, ...vilket jag inte riktigt kan tolka:cool:

TS 67%

Råprotein..........64 g/kg TS........43 g/kg foder
Smbr...............29 g/kg TS..........20 "
energi.............9,4 MJ/kg TS........6,3 "
kalcium............3,9 g/kg TS.........2,6 "
fosfor.............1,9 g/kg TS...........1,3 "
kalium............ 20,5 g//kg TS........13,7 "
magnesium..........1,2 g/kg/ TS.......0,8 "


Vad vi funderar på är då resultatet, eftersom hästarna är olika i hull.
Det är en valack, varmblod, 159cm, 475 kg, tunn och blivit
lite bukig, var inte det i somras,
ett sto, varmblod, 152cm, 450 kg, normalt hull,
rids inte nu utan går i hagen långa dagar, inne på natten

Cirka 14-15 kg ensilage, 1 kg krafft lusern, 1 kg kornkross till valacken, stoet bara ensilage.
Avmaskade regelbundet, så det borde inte vara mask.
Hur får man upp honom i hull då? :smirk:

/Annika
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Din häst får betydligt mer energi än vad som verkar rimligt med dessa förutsättningar.
Om hästen ändå är i lagom hull bör proteintilldelningens
balansresultat vara i samma storleksordning som energitilldelningen.[/
I]
Hur fixar/räknar man till detta? kan det vara det som gör att han är tunn?
men hon är inte det?:confused:
nån duktig här som kan ge ett svar?:bow:
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Du har ju uruselt ensilage. Dåligt med protein och en kvot på 3,1 då den BÖR vara minst 6. Inte undra på hästen fallit ur hull. Här krävs mycket proteintillskott.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Meningen är språkligt sätt obegriplig också för mig!

Men att din häst behöver mer protein är lätt att förstå.

Ditt foder är sannolikt sent skördat med grova stjälkar och blad. Även om den teoretiska smältbara mängden protein ligger på 20 gram per kg foder så är nog den mängd som ger hästen smältbara aminosyror betydligt lägre. 3-4 kg lusern vore inte fel. Litet konstigt dock att stoet är lagom som bara får hö. Är hon verkligen välmusklad? Om inte kan du väl bjuda henne lusern också.
HH
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Många har redan skrivit bra saker i tråden, och det är som de säger. Det är mkt energi och lite protein i silagen. Skulle byta ut kanske 3 kilo mot lucern. Det är grovfoder det också. Kanske tom lägga lite mer koncentrerad protein.

Som riktmärke när du räknar kan man säga att det behov hästen har i Mj ska multipliceras med 6 för att få fram minsta behov i smrp per dag. Ofta behövs lite mer än så. Det gäller även hästen som vilar för att hon inte ska tappa muskler och falla ur. Men det tar kanske längre tid för henne innan det syns eftersom inget bryts ner av träning. Bukigheten försvinner med motion och extra protein.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Hej igen,
han har fått lucern och kornkross redan i december och framåt...
men nu har vi ökat upp det.
Hittade en tabell på Sörmlands länsstyrelses sida om foderstat,
som vi satt o räkna på....(Kvalitetsutveckling Häst)
fick då fram att 11kg ensilage, 1 kg kornkross, 2 kg lucern och 0,4 gr soja skulle ge 103 MJ och 623 smbr rp vilket skulle ge då en kvot 6,05 om vi räknade rätt?
Sojan var slut, finns det något annat som är likvärdigt? majsflingor vad är det bra för? bryggerijäst såg också ut o ha hög protein?
Har ni några bra förslag tas det tacksamt emot...så vi får ordning på honom. han har ridits promenadskritt 2 ggr nu i veckan, 20 min.
Stoet har fått lite lucern också men är fin i kropp och hull,
hon har alltid varit lättfödd, muskler kan man ju alltid önska mer men hon har inte gjort nåt på ett bra tag. Inte inriden ännu, har tidigare körts.
mvh
Annika
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

har ett varmblod på 10 år 156 cm (480 kg) han får hösilage som har en kvot på ca. 6.7 och han äter 18 kg/dag och nah står just nu pga. kotledsinflamation. Hade ökat grovfodret ocå om jag var du och gett lusern lr kankse något annat krafftfoder med högre protein innehåll för att få upp kvoten...
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Ja bryggerijäst är också bra, innehåller ca 400 g smrp per kilo och 13,5 Mj, så du behöver inte ge stora mängder av det.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Hej igen,
har försökt få fatt i bryggerijäst...de har bara foderjäst? Vad är det för skillnad och var hittar man bryggerijäst? Är det i en vanlig livsmedelsaffär eller hästbutik?
Köpte lite soja av en kompis för att börja med nåt i alla fall.
Bytte också Lucern från Gr*nngården till Kv*arnby vilket ju hade högre protein, men det står inte på påsen...var hittar man det?
Det verkar vara många som har samma problem, nya trådar dyker upp hela tiden med samma ämne. Om man kompletterar med lite olja, blir inte det fel i balansen igen då?
Kv*arnby lucernet ökade upp kvoten från 6,05 till 6,9, dvs 102 MJ och 713 smb rp, om jag räknar rätt?
Är det nåt mer o tänka på?
Många frågor så jag hoppas att någon är vänlig o orkar svara...:bow:
Vill ju lära mig så att det blir bra.

/Annika
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Om hästen har proteinbrist sker du en förbättrin ganska snabbt, spec. i pälsen blir glansigare sen försvinner bukigheten och överlinjen kommer tillbaka. Kan tillägga att min häst stod då och inte har stått nu i 5 veckor men det är ändå synbara förändringar :), även om mgaen flyttat sej lite neråt nu ;)
Kvot ökningen borde räcka men vissa hästar har ju ett högre kvotbehov, du kankse får öka kvoten ännu mera sen.
När vi upptäckte att min häst hade proteinbrist började vi ta kort på han 1 gång i veckan så man kunde se skillnaden, ett litet tips bara :).
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

*trådkapning*

Jag måste säga att jag inte riktigt fattar... Jag har ett hösilage med en kvot på 5.9 och proteinbehovet uppfylls ju fortare än mj-behovet? :confused:
Ex: Jag ger en av hästarna ca 14kg silage och då har han ett tillgodosett proteinbehov medans hans mj inte är tillgodosett och kraftfoder och betfor läggs till för att täcka upp. Detta är alltså en häst som desutom behöver gå upp i vikt och också har gjort så, revbenen känns inte längre lika tydligt. Jag har fått uppfattningen att ju lägre kvot desto högre proteinhalt, har jag tänkt helt fel?! :crazy:
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Hippocampus programmet beräknar på gamla värden som inte alls motsvarar dagens rekommendationer...
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Till Kraktus, om du läser första inlägget så räknade vi med Hippocampus först!

Stor skillnad på underhållsbehov och verklig...
med handräknat foderstat 56 MJ*6 = 336 smb rp underhåll,
men med fodermängden som han får nu 102 MJ*6= 713 smb rp och då egentligen underhåll det också då han inte gör så mycket.
Har ridits 3 ggr nu i februari, (inte som jag skrev 2 ggr/v, det blev det den veckan)
Tycker fortf att man känner revbenen lätt Nu är han också långhårig då de går ute mycket men står inne i stall (ej varmt) på
natten med strö/halmbädd.
Ska man ge lite jäst för att få lite mer protein? har fortfarande inte lyckats få tag på bryggerijäst, såg att man har det i öltillverkning...nån som vet mer?
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

ju lägre kvot destå mindre SmRp per MJ får dom i sig. Vissa hästar behöver högre kvoter och vissa behöver inte så höga. Om din häst får kraftfoder oxå sjunker antagligen kvote n ännu mer ifall du inte räknat in det...
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Jo, jag kom på det själv... Vet inte vart jag hade huvudet någonstans men jag vände på det hela. :o
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Nä jag tycker inte man ska haka upp sig på kvoten för mkt. Om du tror att hästen behöver mer energi så är det bara att lägga till lite olja.

Foderjäst och bryggerijäst är i princip samma sak, ibland är foderjästen utspädd med lite fodermjöl av tex vete. Beror lite på vad du köper. Men oavsett vilket är det väldigt proteinrikt, så ge bara något enstaka hekto om dagen (foderanvisningar på säckarna brukar vara på typ 50-150 g per dag, som en fingervisning). Fast jag skulle tveka att lägga på koncentrat om kvoten redan är uppåt 7 i foderstaten. :) Men behövs en högre kvot är det bara att köpa hem och ge.
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

Gör det? Kan du eller någon annan rekommendera något annat program?
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

KL

Jag satt precis och tittade lite på min foderstat. Enligt de värden jag räknat med (de är kanske inte direkt nyaste) har min häst ett energibehov på 47,6 MJ utan träningstillägg. Han rids runt fem till sju timmar i veckan, och är dessutom överviktig. Jag har honom på 38,1 MJ.
Jag mäter honom runt magen på två ställen en gång i veckan, och får på så sätt en uppfattning om hur han ligger till i vikt.
Han har inte proteinbrist, utan är tjock.

Men meningen var att han skulle smalna av lite till innan sommaren. Nu står han still, så man kan säga att foderstaten inte fungerar..
Problemet är att jag inte kan minska mer, jag har bara grovfoder att dra in på! Så vad gör man...
 
Sv: Foderstatsprogram resultat?

ja, beror väl på hur bra grovofder du har, och hur mkt du skulle kunan minska ner det i sånnafall... Är det så att h*n knappt får sitt tuggbehov uppfyllt får du kanske föröska leta efter ett hö med lägre värden så att h*n då kan äta mer... Lr så rider du h*n mer, rid varierat och ut i skogen så h*n kan bygga lite muskler. musklerna kräver ju mer energi och får dom mer muskler ökar förbränningen (tror det är så, är ju så på människor iaf :) ).
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en häst född -05. Han står på halm, vilken han gärna äter av. Jag vet inte hur jag ska mata den stackars hästen, för att han...
2
Svar
38
· Visningar
2 645
Senast: Shaklima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp